“Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) - direcţie în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, care instrumentează şi soluţionează pe cale amiabilă reclamaţii transfrontaliere - a recuperat pentru consumatori peste 350.000 euro, în 2023, cu 32% mai mult faţă de anul precedent”, au precizat reprezentanţii ANPC, citați de news.ro

Multime de oameni pe stradaFoto: Shutterstock

Ei au menţionat că anul trecut, ECC Romania a instrumentat aproximativ 6.100 de solicitări sosite de la consumatori români şi 230 solicitări de la consumatori din alte state membre UE, inclusiv din Norvegia, Islanda şi Marea Britanie, transmise prin intermediul Centrelor Europene ale Consumatorilor din statele de reşedinţă ale consumatorilor, însemnând o creştere cu circa 7,5 % faţă de numărul solicitărilor primite în 2022.

Structura reclamaţiilor primite a cuprins 5 domenii principale:

41% transporturi (transport aerian, rutier, feroviar, naval şi închirieri auto)

18% îmbrăcăminte şi încălţăminte

11% diverse produse şi servicii (servicii financiare, obiecte de uz personal – ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire, alte servicii)

9% mobilier, echipament pentru gospodărie şi întreţinere de rutină a gospodăriei (electrocasnice, mobilă)

8% recreaţie şi cultură (electronice, bunuri pentru sport, camping, animale de companie, concerte, muzee etc.)

“Faţă de 2022, ponderea solicitărilor legate de serviciile de transport aerian (anulări sau întârzieri ale zborurilor) a înregistrat, în continuare creştere, acestea menţinându-se în vârful topului domeniilor care generează reclamaţii ale consumatorilor, în principal din cauza valului de plângeri înregistrate în perioada sezonului estival, într-o piaţă a trasportului aerian încă nereglat, după cei doi ani de pandemie.

În aceeaşi perioadă, numărul solicitărilor care vizează achiziţiile online, fie că discutăm de îmbrăcăminte şi încălţăminte, diverse servicii, obiecte de uz personal sau electrocasnice, s-a menţinut la un nivel comparabil cu cel al anului precedent, cele mai frecvente reclamaţii vizând: întârzieri în livrare, nelivrare, nerespectarea dreptului de retragere din contractele online, probleme legate de garanţii”, a precizat sursa citată.