Prețul îngrășămintelor chimice va crește odată cu introducerea impozitului de 1% din cifra de afaceri pentru companii, iar fermierii fie vor scumpi produsele, fie vor intra în faliment, a avertizat directorul general al Azomureș, cel mai mare producător de îngrășăminte din România. Aceasta deși premierul Marcel Ciolacu a dat asigurări că "niciun om de rând nu va fi afectat de măsurile pe care le ia Guvernul".

Recolta de grauFoto: Anatolii Stepanov / AFP / Profimedia

"Această taxă de 1% ne îngrijorează și ne sperie. Vom adăuga 1% la costul nostru, ceea ce se va duce mai departe pe lanț către fermieri. Fermierii vor avea de asemenea probleme cu acest 1% și afacerile lor vor pierde bani. Suntem îngrijorați că această taxă va avea efecte catastrofale în agricultură", a afirmat Josh Zacharias, în cadrul conferinței Energia în priză, organizată de Ziarul Bursa.

De fiecare dată când pui o taxă pe producție, vei crește costul produsului, a amintit el.

"Nu sunt economist, dar îmi este clar că atunci când taxezi marfa, prețul va fi mai mare. Să fiu sincer, cel mai mult suntem îngrijorați de efectul pe care îl va avea taxa pentru fermieri".

Azomureș ar putea reveni la capacitate maximă în 2024

Combinatul Azomureș este cel mai mare producător de îngrășăminte chimice din România și, totodată, cel mai mare consumator de gaze, utilizând 10% din consumul național când funcționează la capacitate maximă. Combinatul a fost închis la finele anului 2021, din cauza prețului prea mare al gazelor, care este materie primă în procesul de producție a îngrășămintelor.

Azomureș s-a redeschis în această vară, funcționează acum la jumătate din capacitate și livrează întreaga producție de îngrășăminte pe piața locală, unde are o cotă de 25%.

Compania are în plan să reajungă la capacitate maximă în prima jumătate a anului viitor, dar acest lucru depinde de cum va arăta la iarnă prețul gazelor, a precizat Zacharias, pentru Hotnews.ro.

Azomureș cumpără acum gaze din producție internă, de la OMV Petrom și Romgaz, dar și o parte din import, de la hub-ul din Bulgaria, unde vin gaze din zona caspică și de la terminalele LNG din Grecia și Turcia.

Totodată, combinatul nu are statut de consumator întreruptibil, adică la iarnă nu va putea fi deconectat în cazul unei situații de urgență, pentru a direcționa cu prioritate gazele către populație.