Efectul reglării dezechilibrelor macroeconomice va fi abrupt, în România, iar măsurile de ajutare, întârziate (studiu Euler Hermes)

de F.B.     HotNews.ro
Luni, 16 septembrie 2019, 10:32 Economie | Finanţe & Bănci


comert online si comert clasic
Foto: Pixabay
Sectorul vânzărilor cu amănuntul la o prima vedere abundă de date pozitive în ultimii ani, se arată într-o analiză realizată de Euler Hermes. Potrivit acesteia, creșterea agresivă a consumului cu rate anuale, ce a depășit nu de putine ori 10%, rămâne principala pârghie de creștere a Produsului Intern Brut și în 2019.

„După o ușoară încetinire în prima parte a anului, consumul, respectiv vânzările cu amanuntul, par să-și fi reluat panta ascendentă, creșterile înregistrate fiind peste 8%, respectiv 7% în primele 7 luni ale anului și cu o intensitate mai ridicată în rândul bunurilor non-alimentare. Evoluțiile de mai sus sunt confirmate și de insolvențele aflate pe un trend descendent la nivelul întregii economii (-29% în primele 7 luni din 2019)”, menționează sursa citată.
  • Datele statistice optimiste se opresc aici, spune documentul, costul creșterilor de mai sus reflectându-se la nivelul majorării atât a deficitului comercial cât și a deficitului bugetar, în timp ce presiunea pe cursul valutar este acompaniată de o inflație în jur de 4%, cu mult peste media europeană.
Din punctul de vedere al schimbărilor la nivel macroeconomic dar și sectorial, observăm un asincronism cu mișcările la nivelul statelor dezvoltate din Uniunea Europeană, unde dobânda la facilitatea de depozit a fost recent redusă și mai mult în teritoriul negativ.

„Nici la nivel sectorial factorii destabilizatori nu par să fie aceeași. Deși comerțul electronic continuă să crească robust de la an la an, impactul în vânzările cu amănuntul încă este departe de cel din statele dezvoltate – unde o platformă „on-line” insuficient dezvoltată este tot mai des asociată cu scăderi semnificative la nivelul vânzărilor. Prin contrast, la nivel local a deține și o amprentă „off-line” rămâne importantă pentru susținerea vânzărilor principalilor jucători din sector”, informează Euler Hermes.

Faptul că în ciuda disponibilității informațiilor la nivel public al decalajelor menționate, consumul și vânzările cu amănuntul cresc susținut demonstrează influența scăzută a indicatorilor de sentiment la nivelul consumatorului local.

„Astfel, deși momentul în care va avea loc reglarea dezechilibrelor macroeconomice și implicit a reașezării consumului pe baze sustenabile este incert, efectul va fi cel mai probabil abrupt, potențat de întârzierea măsurilor de ajustare”, se mai spune în studiu.

Situația la nivel global


În 2019, în ciuda diminuării creșterii economice globale, experții Euler Hermes se așteaptă ca vânzările la nivel mondial să continue să crească, datorită rezistenței consumului privat în majoritatea piețelor de top.
  • Consumul privat este așteptat să crească în SUA (de la 2,6% în 2018 în termeni de volum până la + 2,7% în 2019), în Japonia (+ 0,4% și, respectiv, 0,9%) și stabil în China (creștere de 5%), precum și în zona euro (+ 1,3%), în ciuda unei scăderi în Italia (de la + 1,5% până la + 0,9%) și în Spania (+ 2,4% și respectiv 1,9%).
„În acest context, veniturile totale din vânzări cu amănuntul se estimează că vor continua să crească în 2019. Companiile din Global Top 35 - care compilează finanțele principalilor jucători din SUA, China, Japonia și Europa - vor înregistra o creștere de + 8% după două perioade consecutive la + 9%. În același timp, rentabilitatea agregată, la nivelurile EBITDA și al veniturilor nete, ar înregistra încă o creștere de două cifre (+ 12%), iar investițiile de capital ar crește cu + 7%”, menționează sursa citată.

Cu toate acestea, perspectivele sunt mai puțin favorabile pentru 2020, în special în SUA, iar această viziune agregată maschează performanțele inegale ale companiilor din cauza concurenței intense, în special pe piețele occidentale mature.

„Cota de piață în creștere a comerțului electronic (în prezent, 10% în SUA sau 525 miliarde USD) reprezintă singurul factor-cheie al transformării. Modificările în preferințele consumatorilor și noii intrați pe piață conduc la noi formate de magazine, multiple propuneri omni-channel, schimbări în mixul de prețuri și produs, și apariția unor branduri de nișă mai mici”, spune compania.

În acest context, toți comercianții sunt nevoiți să se adapteze:
  • în special prin investiții semnificative în comerțul electronic și noi tehnologii
  • prin scăderea cheltuielilor de exploatare
  • prin economisirea costurilor în lanțul de aprovizionare
  • prin transformări în procesul de testare: unele companii vând către terțe părți websiteuri, unii comercianți cu amănuntul deschid magazinele urbane.
„Cu toate acestea, nu toate companiile au capacitatea de a se adapta: sectorul va continua să înregistreze închiderea magazinelor și falimentele între IMM-urile vechi, dar și în rândul companiilor mari. În 2018, sectorul retail a înregistrat 51 de falimente majore (companii cu o cifră de afaceri care depășește 50 de milioane de euro), inclusiv 24 de cazuri în Europa de Vest și 15 în SUA, în ciuda unei deja impresionante liste de 34 de cazuri în perioada 2015-2017”, conform studiului.

Euler Hermes este o companie din sectorul asigurării de credit comercial şi recunoscută în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






971 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    dar (Luni, 16 septembrie 2019, 10:58)

    codrean [utilizator]

    romanii au pornit foarte de jos, mai sunt inca multe gospodarii cu dotari precare, e firesc ca oamenii sa vrea sa traiasca mai bine ! Daca un american cumpara anual cu 2,5% mai mult (statistic vorbind), romanul care a pornit mult mai de jos si vrea sa-l ajunga e normal sa cumpere cu 7% mai mult. Si sa mai spunem si ca aceasta crestere a consumului se bazeaza nu doar pe cresterile de salarii si pensii ci si - in mare masura - pe bani castigati de romani in afara tarii !


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version