Avertismentul experților: Pilonul 1 și pilonul 2 nu vor putea asigura un trai decent la pensionare pentru actualii contribuitori/Actualul fond de pensii este de fapt un sistem de redistribuire care se numește CAS

de DP     HotNews.ro
Luni, 30 noiembrie 2020, 10:25 Economie | Finanţe & Bănci


Eveniment Pensia mea, incotro
Foto: Hotnews
”Avem din ce în ce mai puțini angajați, adică cei care plătesc pensiile. În lipsa contribuțiilor sociale, sistemul nu poate exista. După 2030 numărul pensionarilor va crește vertiginos, în acel an vor ieși la pensie peste 1,5 mil de români și statul va trebui să le plătescă pensia. Imaginați-vă intervalul 2030 - 2035 când statul va trebui să plătească pensiile a peste 6- 6,5 mil de pensionari și numărul angajaților va fi de cel mult 4,5 milioane”, a spus Claudiu Vuță, analist economic și fondator al Project -E.ro într-o conferință online dedicata radiografierii sistemului de pensii.

​“Actualul fond de pensii este de fapt un sistem de redistribuire care se numește CAS”, a mai adăugat Vuță. Urmând modelul țărilor europene occidentale, în 2007 România a organizat sistemul de pensii astfel încât românii să aibă posibilitatea să redistribuie o parte către Pilonul 2, care este privat, dar și obligatoriu.

”Cota CAS de 25% se aplică salariului brut și se duce 21,25% către Pilonul 1 și 3,75% către Pilonul 2. 3,75% nu sunt suficienți bani pentru a întări Pilonul 2. 6% trebuia să fie legal. Astfel, devine urgent ca pentru Pilonul 2 statul, împreună cu specialiștii din domeniu, să caute soluții, să gândească pe termen mediu și lung, pentru ca și actualii angajați să beneficieze de pensii decente când se retrag din activitate. Vreau să văd soluții, nu populism, să văd oameni care se implică, nu demagogi. Doar promițând bani pensionarilor vom reuși un singur lucru – să aruncăm fondul de pensii și mai mult în deficit. Conform datelor Ministerului Muncii în România sunt 4,7 mil pensionari și 5,6 mil salariați activi. Să ne uităm cu atenție la acest sistem public și să înțelegem că este sustenabil doar când numărul angajaților îl depășește pe cel al pensionarilor, când există mai mulți oameni aflați în câmpul muncii decât cei ieșiți din activitate, e de părere analistul economic.

  • Potrivit unui studiu al Chartered Financial Analyst (CFA) România, datoria implicita a statului cu pensiile viitoare, era, la finalul anului 2015 de 1.295 miliarde lei (aproximativ 288 miliarde EUR, la cursul de schimb EUR/RON din anul 2015), sau aproximativ 182% din PIB-ul acelui an. Ajustand cifrele publicate in 2015 cu evolutiile ulterioare si prevazute de lege, valoarea actualizata a drepturilor de pensie acumulate este estimata a fi 2.821 miliarde lei la finalul anului 2021 (aproximativ 590 miliarde EUR la cursul de schimb din prezent), reprezentand 250% din PIB-ul nominal estimat pentru acel an.
Rezultatele analizei CFA arata ca:
  • Deficitul C.N.P.P. explodeaza incepand cu anul 2021;
  • Ar putea dura aproape un deceniu ca deficitul sa revina la valori “normale” de aproximativ 1% din PIB;
  • Trendurile demografice sunt foarte ingrijoratoare: mai multi pensionari si mai putini salariati.
Ca urmare a acestei evolutii, raportul de dependenta creste de la 47 (in anul 2011) la 63 (in anul 2060) persoane tinere si varstnice raportate la 100 de persoane adulte.

Mai mult, in perioada 2025 –2035 se va inregistra un varf de pensionari, aferenta generatiei numita “generatia decreteilor”.


“Pensia noastră este cea care va conta pentru a ne păstra nivelul de trai pe care îl așteptăm și pentru care muncim întreaga viață. Auzim adesea vorbindu-se în rândul populației despre nesiguranță, incertitudine privind pensia, mulți spun că nu “vor mai apuca pensia”. Cu fiecare zi care trece, devine certitudine faptul că statul nu va putea să ne asigure acel nivel de trai pe care noi îl dorim și care este dreptul nostru în urma contribuțiilor. Trebuie să ne gândim pentru pensie încă de la primul salariu, să ne informăm și să vedem care este și responsabilitatea noastră, să conştientizăm noi importanţa economisirii. Trebuie să existe o discuție serioasă legată de soluții la nivelul decidenților, e timpul să gândim pe termen lung și să cerem acest lucru de la agenda publică.”, explică Daniela Șerban, profesionist în finanțe.

La rândul său, Horia Gustă, Președinte AAF spune că sistemul de pensii Pilon 1 este construit în mod diferit față de toate celelalte sisteme. Nu se bazează pe ceea ce contribui tu efectiv, ci pe niște formule, pe niște puncte de pensie de care beneficiezi la data ajungerii la pensie. ”Este important ca oamenii să înțeleagă că nu trebuie să se bazeze doar pe acel pilon, ci trebuie să ia în calcul să aibă un contract de munca și să se asigure ca îi este virată contribuția la pilonul 2. Trebuie să cerem să fim informați despre pilonii de pensie și să și contribuim la ei. “A bântuit” foarte mult fantoma naționalizării pilonului 2 de pensii și în acest caz soluția ramane pilonul 3. Totodată, recomand tuturor celor care lucreză în sistemul privat ca în momentul în care apar fonduri de pensii ocupaționale să discute cu angajatorul care sunt condițiile pentru a avea o astfel de pensie. Să nu uităm de economisire și investiții ca potențiale soluții. Un studiu al bursei a arătat că dacă economisești 100 de lei pe luna, în 20 de ani ar însemna 24 mii lei cash. Investind folosind un indice bursier, suma ar fi 149 mii lei în 20 ani cu tot cu dividende. Pilonul 2 sau 3 nu îți poate da un randament de aprox 600% în 20 de ani niciodată. Astazi sunt fonduri de investiții care replică indicii bursieri și pot da randamente foarte bune. Singura soluție este să ne educăm în această direcție.
Ce poate face Guvernul? Este esențial să vină cu măsuri concrete pentru a deveni competitive contractele de muncă și astfel să crească numărul angajaților. O variantă ar fi să ofere avantaje fiscale pentru o perioadă determinată de timp așa cum s-a întâmplat și în IT.”, adaugă Gustă.

Ce au mai precizat ceilalți participanți la conferința privind pensiile:

  • Adrian Codirlașu, Vicepreședinte CFA România: “Pilonul 1 și pilonul 2 nu vor putea asigura un trai decent la pensionare pentru actualii contribuitori. Astfel, trebuie investit în educație financiară, în sensul că oamenii să fie conștienți de ceea ce îi așteaptă atunci cand se vor pensiona pentru a lua măsuri în timpul vieții active. Ce se poate face în plus față de pilonul 3? Economisirea și investițiile sunt răspunsul. Pilonul public este foarte dezavantajos, se vede că este o taxă, nu primim înapoi nici măcar jumătate din cât contribuim. Soluțiile pe care le are la îndemână statul, folosite și pe plan internațional, și din care cel mai probabil va implementa un mix sunt: creșterea taxării, majorarea vârstei de pensionare, plafonarea sau scăderea pensiilor publice. Oricare ar fi mixul, este cert că pensia publică viitoare va fi mai mică, mai scumpă și va veni mai tarziu. Soluția este să mergem treptat către un sistem privat de pensii și să creștem ponderea alocată din salariu către sistemul privat.”
  • Vasile Strat, Decan Bucharest Business School: “Pensia noastra depinde de stat și de noi înșine. Prin urmare e nevoie de educație în rândul populației, încă de la grădiniță și de o educație serioasă și în rândul celor care iau decizii. Trebuie să găsim soluții acum ca sistemul să funcționeze. Ne uităm acum și vedem că în 5-10 ani nu o să mai functioneze. Este clar ca este nevoie de angajați astfel încât numărul lor să depășească cu mult numărul pensionarilor. Văd 2 soluții – facilități pentru ca România să fie mai atractivă pentru angajați, dar însoțite de o strategie clară care să producă valoare adaugată mai mare, și educație financiară, informare a populației. Autoritățile trebuie să comunice mai bine, constant, să pună toată lumea la masă și să construiască o strategie pentru a ne convinge de ce este bine să contribuim la pilonul 3.”






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





16229 vizualizari

  • -8 (16 voturi)    
    ! (Luni, 30 noiembrie 2020, 10:32)

    tudorr [utilizator]

    Si uite asa, nu vom scapa de psd niciodata!
    • -4 (12 voturi)    
      Ba da, cand nu o sa mai platiti pensii (Luni, 30 noiembrie 2020, 10:53)

      xrogo [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

      de loc, numai ajutoare de subzistenta ca sa nu moara romanii de foame, atunci veti scapa de PSD si va fi o dloce vita!
    • +14 (22 voturi)    
      Concluzia subliminala....??? (Luni, 30 noiembrie 2020, 11:02)

      mike123 [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

      Hai sa scapam de pensionari, ca e dusmanii societatii!
      In schimb pensiile speciale e OK!
  • +4 (12 voturi)    
    . (Luni, 30 noiembrie 2020, 10:47)

    AdiSun [utilizator]

    E clar, avem nevoie de mai multi imigranti africani.
    • +6 (12 voturi)    
      Platiti cu bani in plic (Luni, 30 noiembrie 2020, 12:13)

      vladionvladion [utilizator] i-a raspuns lui AdiSun

      0 taxe
  • -7 (19 voturi)    
    Nu se poate! (Luni, 30 noiembrie 2020, 10:53)

    Mazeta [utilizator]

    Poate ar trebui înființat un Pilon 4 obligatoriu care să sprijine P1, P2 și P3.
  • +8 (24 voturi)    
    Pensii (Luni, 30 noiembrie 2020, 10:53)

    ISoli [utilizator]

    Este cazul sa terminati odata cu aceste ineptii propagandistice.
    Cum poti trata atat de discretionar subiectul pensiilor? Probabil pentru a acoperi o mare delapidare cu o alta!
    Iata despre ce este vorba: pilonul 1 a fost epuizat prin sifonare catre bugetul de stat si acum li se spune contribuabililor ca nu mai sunt bani pentru marirea pesiilor! Cum poti sa spui asemenea aberatii, cand este este vorba despre generatiile de pensionari care in anii 1990 si 2000 au platit contributii de 120% RAPORTAT LA SALARIU (aproape 20 de ani) si apoi de 70%. Acestor generatii care i-au tinut in spate prin contributiile lor si care prin marimea contributiilor platite au sperat ca isi vor asigura pensii decente, acestora li se spune ca n-au dreptul la ceea ce au platit dinainte sspecial pentru pensie?
    Apoi luati in calcul ca, datorita mediei scazute de viata (73 ani), un pensionar nu primeste in medie inapoi, ca total pensii, din contributiile pe care le-a platit timp de 35 de ani, nici 35%, deci grosul de 65% ramane, dupa decesul lor, la fondul de pensii (iar de acolo, sifonat la bugetul statului din care se indestuleaza cu totii).
    In plus, in bataie de joc, guvernele din 2016 (Ponta) si 2018 (PSD) au comis ilegalitatea de a nu indexa pensiile, desi aveau obligatia legala de a o face.
    Iar daca legea a tot fost incalcata si inainte, spre batjocorirea pensionarilor, de ce sa nu o faca si acum?!
    De ce nu auzim pe nimeni punand in discutie aceste aspecte si cerand masuri reparatorii pentru pensionari?!
    Pentru ca toti s-au indestulat si inca se indestuleaza din banii pensionarilor!
    Dar se pare ca nici gand de asa ceva, ci probabil se doreste decimarea pensionarilor prezenti si viitori pentru a le ramane cat mai mult din contributiile pe care acestia le-au platit.
    • +7 (9 voturi)    
      din pacate (Luni, 30 noiembrie 2020, 14:18)

      Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui ISoli

      ...nu numai in Romania ci cam peste tot in lume si cam din toate timpurile, sistemele publice de pensii NU functioneaza pe baza de economisire ci banii depusi ca contributie sociale sunt platiti pensionarilor curenti, statul suportand minusurile si utilizand eventualele plusuri dintr-un an fiscal in alte scopuri. Statul este obligat sa plateasca pensiile celor care cotizeaza atunci cand ei vor ajunge in pensie indiferent daca mai cotizeaza cineva in acel viitor sau nu la CAS. Intrebarea este daca statul ca avea bani sau nu in viitor. Sistemul de pensii pare sa intre in colaps luat de unul singur pentru ca tendinta este de crestere a numarului pensionarilor versus angajati, dar statul este obligat sa asigure pensii pensionarilor si cata vreme statul insusi nu intra in colaps. Sincer, ma indoiesc ca pensionarii vor ramane fara pensii sau cu venit din pensie mai mic decat cel din prezent.
      ...sigur, poate fi o discutie despre proasta administrare, despre degrevarea presiunii prin piloanele 2 si 3, ...dar in cele din urma va ramane valabil ce am scris mai sus.
    • +1 (1 vot)    
      impotriva minciunii (Marţi, 1 decembrie 2020, 19:18)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui ISoli

      ." in bataie de joc, guvernele din 2016 (Ponta) si 2018 (PSD) au comis ilegalitatea de a nu indexa pensiile, desi aveau obligatia legala de a o face." Zi zau si ia de-aici:
      Valoarea punctului de pensie:
      - 2015: 830,2 / Ponta
      - 2016: 871,7/ Ciolos
      - 2017: 1000,0/ PSD
      - 2018: 1100,0 /PSD
      - 2019:1225,0/ PSD
      - 2020: 1442,0/ PNL
  • -5 (11 voturi)    
    Pensionare Pilon 3.... (Luni, 30 noiembrie 2020, 10:54)

    mike123 [utilizator]

    COVID!
  • +9 (23 voturi)    
    Nimic nou sub soare.... (Luni, 30 noiembrie 2020, 11:06)

    JohnyM [utilizator]

    nici pilonul 1,2 sau 3 nu vor asigura un trai degent pentru ca au fost croite sa castige altii nu contribuabilul.Cat priveste pilonul 3,toti astia care isi fac pensii private de la 30 de ani in sus nu vor ramane decat cu mirajul si cu banii platiti.Ca sa beneficiezi de o pensie privata decenta trebuie sa contribui de la 18 ani cam o mie de euro pe luna.Restul e prosteala ca sa faca unii cascaval.
  • +2 (20 voturi)    
    Mai intai.. (Luni, 30 noiembrie 2020, 11:15)

    modream [utilizator]

    ...sa creasca contributia la pilonul 2 cum este in lege, la 5-6% - m-as mira, nu cum a ramas acum (dupa ce PSD a scazut-o si PNL o mentine la fel, in loc s-o fi adus, macar la nivelul anterior). In felul asta, normal ca nu ne putem baza pe pilonul 1. De acolo o sa luam o pensie maxim 1/4 din media salariului avut de-a lungul cotizarii.
    Nici contributia la n piloane optionale nu e o solutie, te poti trezi cu o suma mai mica decat ai cotizat, dupa 20-30 de ani, bancile nu sunt de incredere, s-a dovedit in timp, ciclic. Singura solutie oarecum ok (dar nici asta 100% fiabila) este economisirea, periodica, pe cont propriu, a banilor si investirea lor in valori/valuta (aur, eur, usd). Desfiintarea contributiei obligatorie la asigurarile de sanatate de stat si folosirea acelei sume (imense) de catre fiecare intr-o asigurarea privata - optionala si diferenta in economii pentru pensie (sunt suficienti banii aia) ar fi o solutie pentru oameni - dar inacceptabila pentru stat, de unde mai pot politicienii sa dea pomeni si sa fure, atunci?
    • 0 (4 voturi)    
      Si daca cineva isi bea banii de sanatate? (Luni, 30 noiembrie 2020, 19:38)

      Denulu [utilizator] i-a raspuns lui modream

      Ce facem cu el, il lasam sa moara?

      Sau il tratam tot din contributiile obligatorii ale celorlalti, atata ca nu-i mai zicem la contributia aceea CASS?

      La fel, statul a decis majorarea salariilor medicilor la spitalele de stat. O asigurare privata de sanatate trebuie sa aiba contract si cu spitalele de stat, deci trebuie sa plateasca aceleasi salarii majorate de catre stat (plus o marja de profit).

      Asigurarea asta privata ar putea fi mai ieftina numai daca salariile medicilor ar fi platite in continuare de stat, tot din contributii obligatorii, dar cu un alt nume.

      Si nu, angajarea unei armate de contabili cu diploma de medicina la spitale ca sa umfle facturile, si apoi alta la asigurari ca sa negocieze in jos preturile umflate, cum se practica in SUA, nu mi se pare o alternativa acceptabila. Plus ca toti contabilii aia trebuie platiti si ei de undeva.
  • +13 (21 voturi)    
    pensiile (Luni, 30 noiembrie 2020, 11:21)

    mihai53 [utilizator]

    Platim politicienii cu un salar astronomic , tocmai sa gaseasca solutii la aceste probleme . Tot apar teoreticieni care explica si nu se intampla nimic .Cine este devina ca tinerii pleaca din tara ? Cine este devina ca banii obtinuti din privatizare Cine este devina ca redeventele se consuma pe salarii si pensii nesimtite ?Cine a creat cel mai stufos sistem birocratic ? Daca nu mai puteti asigura pensii , de ce mai obligati salariatii sa contribuie in sistemul public in loc sa intre intr-un sistem privat de la inceputul activitatii ?
    Cu conducatorii nostri nepriceputi , indolenti si fara viziune , care si-au tras pentru ei pensii nesimtite , acest popor nu are nici o sansa .
    • +14 (18 voturi)    
      Politicienii (Luni, 30 noiembrie 2020, 13:30)

      Costi888 [utilizator] i-a raspuns lui mihai53

      Nu au cum sa gaseasca solutii la asa ceva. Majoritatea sunt semianalfabeti.
    • -3 (7 voturi)    
      Poporul insista sa voteze PSD/PNL, adica hoti (Luni, 30 noiembrie 2020, 13:56)

      emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui mihai53

      Daca poporul nu e constient de raul pe care si-l face singur, votand cu hoti, atunci isi merita soarta.
  • +14 (18 voturi)    
    M (Luni, 30 noiembrie 2020, 11:22)

    Casargoz [utilizator]

    Mulțumim experților pentru avertisment. Dar dacă lucram 5 ani in Europa avem șansa unui trai mai bun.
    Dar dacă ne pensionam la 42 de ani? Cu pensie fără legătura cu contribuțiile ?
  • +7 (9 voturi)    
    Plata pensiilor se poate face... (Luni, 30 noiembrie 2020, 11:27)

    DAB123 [utilizator]

    In calitate de 'habar-ist', cu respect pentru punctele de vedere expuse, ce parere aveti despre 'redistribution of tax revenues' in special cele aditionale, generate sa luam un exemplu, aportul direct trimis in fiecare an de lucratorii din strainatate ( de multe ori tva-bil in circuit), sau excess de productie agricola? Sunt departe de pensionare si bunaoara ar trebui sa nu dau importanta subiectului, cu toate acestea, personal consider ca un astfel de mesaj, nu ajuta moralului populatiei, mai cu seama in aceste momente. In termeni simpli, oamenii doresc performanta de la conducatori, nu ....altceva.
  • -4 (16 voturi)    
    ne-o facem cu mana noastra (Luni, 30 noiembrie 2020, 11:32)

    DrInOrice [utilizator]

    Pensia este o schema piramidala (nici nu se poate altfel). Modul nostru de viata este o schema piramidala. Cu fiecare crestere demografica, devine apoi un chin pentru cei existenti cand trendul (demografic, emigrator, economic etc) o ia inapoi, cand nu mai are cine sa plateasca pentru tine (modern) sau sa aiba grija de tine si sa munceasca pamantul (traditional). Ne bazam in mod ignorant si irational pe generatiile viitoare. De parca datoria copiilor ar fi sa se nasca pentru a ne sustine noua modul de viata si starile de spirit... Desigur, discutia este lunga si complexa (poate cea mai complexa).
  • +10 (22 voturi)    
    Generalizarea furtului Pensii speciale de catre (Luni, 30 noiembrie 2020, 11:41)

    hopsinoi [utilizator]

    interlopii PSDUDMRALDEPNL implica si distrugerea pensiiilor bazate pe contributivitate (pilon 1), Va intrebati de ce nu o sa mai fie bani, pai nici acum nu mai sunt pentru, dar inca mai tine sa ne impruutam in numele nepotiilor.

    - vrem eliminarea oricarei forme de PENSIE/FURT Speciala, si concersia celor existente in baza contributivitatii;
    -vrem pedepsirea celor care au permis furtul prin pensii speciale (inclusiv CCR este vinovat);
    -poporul vrea 300 de parlamentari si o singura camera.
    • +12 (16 voturi)    
      Nu numai (Luni, 30 noiembrie 2020, 12:57)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui hopsinoi

      Pensiile speciale sunt doar o mica parte din problema. Angajarea in administrație a tuturor amantelor, nepotilor, cuscrilor, etc pe posturi de taiat frunze la caini pe mii de euro, costa probabil mai mult. Licitațiile trucate de peste tot, la fel. Administrarea statului prin toți incompetentii puși in funcții de conducere strict pe criterii de obediență politică, e probabil mai scumpa decat toate cele de mai sus la un loc.

      Pensiile sunt doar o consecință a felului in care romanii își aleg conducătorii, pe principiul, "dar mie ce-mi iese la votul asta". Cand vom reuși sa adunam suficienți votanți conștienți ca țara trebuie administrată de oameni competenti, nu de cine promite o suta de lei in plus la ajutor sau pensie, atunci vom avea șansa sa schimbăm ceva.
      • -4 (6 voturi)    
        pe rand, nu tot deodata, pe rand (Luni, 30 noiembrie 2020, 16:33)

        hopsinoi [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        . ne ocupam si de implementarea meritocratie in curand.
        • -3 (5 voturi)    
          parerea mea ... (Luni, 30 noiembrie 2020, 18:55)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui hopsinoi

          .... e ca toate astea au aceeasi cauza. Pana nu maturam actuala administratie, nu se va schimba nimic.

          Din PNL se poate salva ceva de prin Ardeal (Boc, Bolojan, poate inca citiva), in rest sunt toti o apa si-un pamant. E adevarat ca PNL nu e capabila de OUG13 sau de injurat la Merkel si Macron, dar cam asta e diferenta principala intre cele doua partide
  • +22 (24 voturi)    
    daaaaa, economisim, economisim pt. banci si voi (Luni, 30 noiembrie 2020, 12:05)

    revo [utilizator]

    Strangem timp de 20 de ani un mizilic de 24000 de lei, pe care:
    1) statul ii transforma, ca putere de cumparare, dintr-un condei, in 24 de lei;
    2) privilegiatii sistemului mafiot ii castiga intr-o luna, prin pensii speciale (fara sa fi contribuit la sistem), prime, indemnizatii, sporuri, salarii de stat degeaba etc.
  • +5 (13 voturi)    
    Pai nu de aia am inventat Pilonul 2? (Luni, 30 noiembrie 2020, 12:17)

    bogdan1477 [utilizator]

    Rolul Pilonului 2 fix asta e, sa absoarba parte din socul care stim ca va veni cand generatia decreteilor se va pensiona.... Deci in loc de 3.75%, ar trebui sa se mute usor, usor spre 6-7-8% astfel incat sa absoarba diferenta.

    Plus, avem 5 mil de emigranti, si din asta macar jumatate s-ar intoarce in tara daca hotia actuala ar fi inlocuita cu o administratie cat de cat decenta. Asta asha, ca tot vin alegerile si unii de prin Dambovita considera sloganul "o Romanie fara hotie" drept atac la persoana

    Asha ca hai sa alegem cum trebuie, sa construim in 5 ani o autostrada Moldova-Ardeal si una Muntenia/Oltenia - Ardeal, dupa care numarul de fabrici de prin Europa care se vor muta aici va ajunge ca-n Arderal, si ne procuram rapid inca 2-3 mil de angajati. Si mai injumatatim si ajutoarele sociale pentru cei carora li se ofera un loc de munca si il refuza, si deja nu mai avem niic o problema.
  • +9 (11 voturi)    
    Claudiu Vuta (Luni, 30 noiembrie 2020, 12:25)

    Rahan5 [utilizator]

    habar n-are ce spune !. Zice ca ,,in lipsa contributilor sistemul nu poate exista''. De fapt ,,sistemul" asta se bazeaza pe bani imprumutati de Stat in ultimii 60 de ani si din care s-au facut tot felul de lucruri inclusiv Canalul Dunare Mare Neagra sau Barajele Hidrocentralelor.
    Prostul de Claudiu Vuta, prin ce afirma, seamana cu situatia cand un fermier imprumuta bani de la o banca pentru a-si cumpara un tractor + agregate si o combina de recoltat .....dar pretinde bancii ca poate sa dea banii inapoi....... numai daca va fi imprumutat de alte banci !.
    Deci, desigur ca daca inceteaza contributile Sistemul se va desfinta in viitor. Si e logic sa se desfinteze. Dar, la fel ca in situatia fermierului care va da banii inapoi din imprumut, si banca nu o sa-l mai imprumute in viitor nici pe el si nici pe fi- su.
    Deci, dl. Vuta Claudiu nu e decat un papagal care repeta aceleasi lucruri lipsite de logica a altor ,,economisti" de teapa lui !.
  • +1 (11 voturi)    
    Ce nu ne spun expertii (Luni, 30 noiembrie 2020, 12:28)

    adi_69 [utilizator]

    este ca la Pilonul 2 in martie a scazut valoarea unitatii de fond cu peste 10% fata de februarie. Si abia in iunie a ajuns la valoarea din februarie.
    Deci pana sa ne facem griji ca nu stiu ce CAR face statul, ar trebui sa vedem cum privatii pot oricand sa o dea pe aia cu piata, economia de piata si cu asta-i viata...
    • +1 (5 voturi)    
      Mai bine cu statul, care face bani din pix? (Luni, 30 noiembrie 2020, 13:59)

      emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui adi_69

      Nu-i asa? Hai sa fim deconectati de la realitatea economica, sa fim toti bugetari, adica slugi politice.
    • +3 (5 voturi)    
      huh (Luni, 30 noiembrie 2020, 14:23)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui adi_69

      Rescrie putin vrajeala pentru ca nu se intelege deloc de ce nu te deranjeaza sa fi furat de stat dar spumegi mintind ca te fura privatii. Sau esti ceva pesedist ori vreun rus siberian?
  • +3 (11 voturi)    
    grozav (Luni, 30 noiembrie 2020, 12:31)

    gpavel [utilizator]

    in occident,un astfel de "avertisment"s-a dat cu cca 15 ani in urma,ei deja sunt in situatia "2030",dar se descurca,cu toate ca avertismentul era,masuri de contacarare nu prea au avut,marirea varstei de pensionare s-a lovit de proteste imense,iar cresterea salariatiilor s-a facut mai mult cu imigranti(din est si din"primavara araba")
  • +7 (17 voturi)    
    se continua deinformarea privind decreteii... (Luni, 30 noiembrie 2020, 12:40)

    demaGOGU [utilizator]

    ...trebuie repetat, generatia decreteilor a plebiscitat masiv Occidentul si, in consecinta, peste 10/20 de ani va greva sistemele de pensii din tarile vestice nu pe cel al Ro.

    un articol publicitar slab dechizat ptr a a creste veniturile din comisioanele fondurilor de pensii private.
    • -1 (5 voturi)    
      Sigur, privatii sunt problema (Luni, 30 noiembrie 2020, 13:59)

      emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Nu statul, care a lasat aceasta tara sa putrezeasca 30 de ani, fara investitii, doar cu bani grei pentru slugile de partid.
  • 0 (6 voturi)    
    Votati partidele vechi, sa suferim pana murim (Luni, 30 noiembrie 2020, 14:20)

    emil bobu [utilizator]

    Sa fim jefuiti in fiecare zi, pana la moarte.
  • +5 (7 voturi)    
    Pensiile de serviciu (Luni, 30 noiembrie 2020, 14:36)

    mihai53 [utilizator]

    Poate nu ar fi cea mai buna solutie , dar ar fi una in care se pot face calcule . Ma gandesc ca pensiile militarilor si ale politistilor sa se calculeze tot pe baza contributivitatii . Sa li se dea un salariu atractiv , pensionare la o varsta sub cea normala , dar nu 42 de ani , si la acel salariu sa se aplice si contributia pentru pensie normala si astfel aritmetic cercul s-ar inchide corect , Este o parere .
    • -6 (6 voturi)    
      Nu sunt de acord (Luni, 30 noiembrie 2020, 17:14)

      andypandy [utilizator] i-a raspuns lui mihai53

      Nu in mod generalizat. Un om activ in armata care a fost prin Irak/Afghanistan sau un politist cu serviciu activ care suporta niste riscuri majore in timpul jobului ... acesti oameni care accepta sa-si riste viata zilnic, nu pot fi pusi pe aceeasi treapta cu o tanti care vine in mall. Adaug la aceasta categorie si personalul de zbor ca si ei se risca zilnic si chiar si dupa la cate boli pot face pentru ca lucreaza la altitudini mari zilnic. Pentru cei care stau onorabil pe scaun in birou in executia jobului ... acolo da.
      • +2 (2 voturi)    
        Pe acelasi principiu (Marţi, 1 decembrie 2020, 10:36)

        Milka Man [utilizator] i-a raspuns lui andypandy

        nici eu nu sunt de acord ca militarii si politistii sa aibe atunci salariile, sporurile si beneficiile mai mari decat ale acelei tanti de la mall. Si ei si personalul navigant beneficiaza de avantaje materiale mult mai mari in perioada de activitatea, deci ar putea foarte bine sa isi faca o pensie privata etc...
        • +1 (1 vot)    
          E cam tarziu ... (Marţi, 1 decembrie 2020, 19:52)

          andypandy [utilizator] i-a raspuns lui Milka Man

          ... pentru cei iesiti la pensie acum sa-si mai faca pensii private. Si daca ai un parinte cazut la datorie, pensia speciala devenita "de urmas" ajuta ca macar parintele ramas sa poata sta cu copilul cat se poate de mult si nu sa isi ia 2 joburi sa faca fata la cheltuieli. Am un feeling ca tanti de la mall nu are acest risc. Si pentru personalul navigant, as vrea sa se faca un calcul clar si de catre Ministerul Muncii deoarece a fost la ProTV o simulare pentru aceasta categorie care arata ca sumele se mapeaza de fapt cu principiul contributivitatii cu putine exceptii ... vreo 10-15% parca. Nu mai tin minte cine era domnul care a facut calculele dar am ramas confuz de ce Ministerul nu a venit cu o replica/negare.
          • 0 (0 voturi)    
            Schimbarile sistemelor de pensii (Miercuri, 2 decembrie 2020, 0:58)

            Milka Man [utilizator] i-a raspuns lui andypandy

            se vad cam in 20-30 ani. Nu se fac cu hei-rup cum vrea Spania si Italia care au aplicat o metoda idioata si inutila: cresterea varstei de pensionare. Sunt perfect de acord ca de exemplu soldatii care participa la diverse teatre de operatiuni si isi risca viata, sa primeasca un spor la pensie, gen pentru fiecare an petrecut acolo sa se reduca varsta de pensionare cu 1 an extra. Dar sunt foarte multi care nici nu vor sa auda de mers pe front si s-au facut militari exclusiv pentru traiul bun si munca putina. Nu mai vorbesc de "militieni"... Pe multi se vede dupa burtica si gusa ca nu au partiticipat de multa vreme la vreo actiune riscanta inafara de a rupe scaunele de birou uitandu-se la Antena 1...
  • +8 (8 voturi)    
    Experții nu au luat în calcul următoarele aspecte: (Luni, 30 noiembrie 2020, 16:44)

    nick24 [utilizator]

    “ După 2030 numărul pensionarilor va crește vertiginos, în acel an vor ieși la pensie peste 1,5 mil de români și statul va trebui să le plătescă pensia. Imaginați-vă intervalul 2030 - 2035 când statul va trebui să plătească pensiile a peste 6- 6,5 mil de pensionari ”

    Cei care ies la pensie în 2030 au lucrat majoritatea la negru în perioada 1990-2007, apoi cu minim plus bonuri de masă, deci vor lua o pensie de 0,5 puncte, vreo 700 lei pe lună ( nu e nicio presiune pe fondul de pensii)
    Alți 4-5 milioane au lucrat în străinâtate, deci nici ei nu pun presiune pe fondul de pensii.
    Cei care pun presiune pe pensii sunt cei cu pensii speciale, de serviciu, ocupaționale, complementare, de merit, de veterani. Aceste pensii se indexează AUTOMAT la 1 ianuarie în fiecare an, fără aprobări de la guvern sau parlament și fondul lor va depăși fondul pensiilor normale în 2-3 ani.
    Aici e presiunea.
    Altă presiune va veni cànd vor ieși cei de la stat de acum cu salariile mari, adică peste 35 de ani, în 2055.
  • +3 (5 voturi)    
    Nu este o chestiune pur politica (Luni, 30 noiembrie 2020, 17:08)

    andypandy [utilizator]

    Este o problema demografica. Se stie de ea de o gramada de vreme. Nu suntem singurii in situatia asta si nu este neaparat legata de decretei. Problema vine din faptul ca avem un fond de pensii la care participa mai putini oameni decat consuma. Numarul angajatilor scade si al pensionarilor creste. Simplu. Mai adaugam ca o multime de oameni au plecat afara la munca si o sa tot plece ... si tinerii par ca nu vor sa munceasca [https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/un-milion-de-tineri-romani-nici-nu-muncesc-nici-nu-studiaza-1018904]. Avem cateva cazuri de astfel de tineri si la noi in zona, lasati cu bunicii si primesc bani de la tati si mami si nu se duc nici la scoala si nici nu muncesc pt ca ei "fac bani si in somn" (trimisi de mami/tati). Deci decat sa sper la politicieni cinstiti si curati (naivitate pura dupa mine) mai bine ma straduiesc sa castig mai mult si pun bani deoparte ca zile ploioase clar o sa vina. Desi, la batranete conteaza si calitatea sistemului medical deci poate mai bine ma gandesc in ce tara sa plec. Trist.
  • +2 (4 voturi)    
    Singura soluție viabilă - (Marţi, 1 decembrie 2020, 0:51)

    anton_carpati [utilizator]

    Găsește-ți o meserie pe care s-o poți practica cu plăcere până la adânci bătrâneți. A-ți încredința viitorul statului sau băncilor sau firmelor de asigurări e cea mai mare tâmpenie.
    • +1 (3 voturi)    
      Sunt foarte putine meserii (Marţi, 1 decembrie 2020, 10:40)

      Milka Man [utilizator] i-a raspuns lui anton_carpati

      care pot oferi o relativa stabilitate pe termen lung: medic, politist, soldat, judecator, profesor, functionar public, parlamentar. Ce au toate astea in comun? Sunt platite de la buget...Programatorii, vanzatorii, muncitorii din fabrici nu prea isi permit luxul asta. Si majoritatea oamenilor isi aleg meseria mai mult fortati de imprejurari decat de ceea ce le-ar place. Poate si un strungar ar fi vrut sa se faca de fapt judecator, dar nu a avut banii necesari. Nu am trait niciodata intr-o societate utopica in care toti sa aibe sanse egale.
      • +2 (2 voturi)    
        Pe de altă parte (Marţi, 1 decembrie 2020, 13:39)

        anton_carpati [utilizator] i-a raspuns lui Milka Man

        nu am avut niciodată mediul online unde poți face bani din piatră seacă dacă ai know-how-ul și voința necesare.
        • 0 (0 voturi)    
          aia sunt foarte putini (Miercuri, 2 decembrie 2020, 1:03)

          Milka Man [utilizator] i-a raspuns lui anton_carpati

          si nici nu sunt interesati de vreo pensie...Cand treci de un anume nivel, gasesti solutii mai bune pentru "bani la batranete". :)
  • 0 (2 voturi)    
    CAS-ul este o taxa (Marţi, 1 decembrie 2020, 13:59)

    Dodel540 [utilizator]

    In sfarsit un analist afirma cu subiect si predicat ca CAS-ul este o TAXA si nu o contributie de asigurari.
    Nu "inteleg" de ce oamenii spera la o pensie decenta atunci cand contribuie cu mai mult de jumatate din castigulor lor lunar la stat ...
    Orice om care a facaut ceva bani la viata lui si sta bine mersi la pensie, cu siguranta NU a stat pe o carte de munca zeci de ani si si-a dat 50% din venituri la stat.
  • -1 (1 vot)    
    Minciuna pilonului 2 (Marţi, 1 decembrie 2020, 19:51)

    atc [utilizator]

    - Exista pilonul 1 - obligatoriu, la stat- si care conduce si la OBLIGATIA statului sa plateasca pensii conf. legii existente, cu % de CRESTERI ANUALE. De unde? Din CAS, iar cand acesta este insuficient, de la buget, diminuand alte cheltuieli ( investitii, cultura, etc., pentru care NU exista obligativitatea legii). Se intampla de zeci de ani.
    - Exista pilonul 3- facultativ, privat- prin care cei ce-si doresc si au posibilitatea, isi construiesc un venit viitor, cu riscurile respective. NU e o pensie lunara.
    - Exista pilonul 2 - obligatoriu, privat(?!) - prin care cei ce NU NEAPARAT DORESC, sunt OBLIGATI sa cedeze din contributia lor la pilonul 1 a unor % unor firme private, spre imbogatirea acestora. Si care NU AU NICI O OBLIGATIE sa plateasca vre-o crestere a sumei colectate la termenul final.
    • 0 (0 voturi)    
      Fondurile care administreaza pilonul 2 (Miercuri, 2 decembrie 2020, 1:10)

      Milka Man [utilizator] i-a raspuns lui atc

      investesc banii si fac si profit pe care il anunta. Evident ca fac si ei niste bani buni, dar macar la final, contribuitorul ia niste bani, mai multi decat a bagat si fara discutii. Stie in fiecare an cat are in cont, nu depinde de nici o valoare a punctului de pensie, de nici o idee creata a vreunui partid politic. Pilonul 1 este doar o gaura neagra. Daca am fi avut o crestere economica relativ constanta si ar fi fost eliminata munca la negru si stopata migrarea fortei de munca, presiunea asupra pilonului 1 ar fi scazut in 30 ani pentru ca pensionarii actuali ar fi trecut in nefiinta, iar cei care lucreaza in perioada asta ar fi contribuit din ce in ce mai mult la pilonul 2 si 3. In momentul de fata, statul roman nu are nici o solutie si nici macar vreun interes macar sa studieze evolutia sistemelor de pensii din alte tari pentru a invata din greselile altora.
      • +2 (2 voturi)    
        Pilonul 2. (Miercuri, 2 decembrie 2020, 9:48)

        atc [utilizator] i-a raspuns lui Milka Man

        1. Cred ca v-ati grabit cu raspunsul, fara sa-mi intelegeti intrebarea:
        De ce langa Pilonul 1- obligatoriu, garantat de stat si respectand Legea pensiilor- si Pilonul 3- OPTIONAL, PRIVAT- si care satisface toate avantajele descrise de dvs. / riscurile eludate de dvs. ale Pilonului 2, mai e nevoie si de acesta din urma, OBLIGATORIU si PRIVAT?
        2. Dvs. aveti convingerea ca : "macar la final, contribuitorul ia niste bani, mai multi decat a bagat si fara discutii." De unde aceasta convingere? Chiar n-ati auzit de fonduri PRIVATE prabusite si de economii de-o viata pierdute. In urma cu multi ani am bagat niste bani intr-o firma ( probabil cea mai mare din lume) cu asigurari de viata cu acumulare. la termen( 5 ani) am primit mai putini bani decat am depus. C-asa e viata!
        3. Ba da, statul roman are exact solutiile mentionate: CAS, iar cand acesta este insuficient, de la buget.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by