Gogoşi şi lingouri de aur. Dar și loterii, ouă, puști de vânătoare și o mașină electrică Tesla. Acestea sunt câteva dintre inițiativele puse în aplicare în întreaga lume pentru a-i încuraja pe oameni să se vaccineze, scrie Il Messaggero. Un val de încercări, mai mult sau mai puțin reușite, culminând cu ceea ce a fost deja supranumit „efectul Macron” în campania de imunizare a Franței. La puţin mai mult de o săptămână după anunțul obligativităţii certificatului verde pentru a accesa baruri, restaurante, cinematografe, trenuri și avioane, 4,3 milioane de francezi și-au făcut programarea pentru a primi o primă doză de vaccin.

vaccinare in RomaniaFoto: comitetul de coordonare a vaccinarii

O măsură mai puțin folcloristică decât celelalte, care, totuși, a dat startul unei creșteri impetuoase a inoculărilor și a demonstrat că, dacă se dorește, Green Pass este instrumentul potrivit pentru a elimina rezistența celor mai reticenți.

Trebuie admis însă că, pe lângă obligativitatea certificatului, un cuvânt important l-au avut şi celelalte inițiative întreprinse în ultimele luni. În Hong Kong, de exemplu, campania de vaccinare a decolat în ultimele 7 săptămâni, ajungându-se la 2,8 milioane de inoculări, după ce în primele trei luni se înţepenise la aproximativ 1 milion. Situaţia a fost deblocată de mai multe companii care, speriate de posibilitatea unor noi închideri, au oferit 15 milioane de dolari în premii. Plus un apartament în valoare de aproape 2 milioane de dolari, un lingou de aur și mașini electrice.

  • Premiile din Italia

În Italia, în schimb, acest tip de strategie nu a avut prea mult succes. În Sicilia, unele municipalități au oferit o sticlă de ulei, compania Helbiz a decis să ofere o călătorie cu trotineta electrică celor care trebuiau să ajungă la centrele de vaccinare, iar vaccinaţii din Messina au primit un voucher în valoare de 50 de eurcoenţi pentru a-şi cumpăra o bere . Nimic comparabil cu inițiativele americane, unde asupra indecişilor a plouat cu tot felul de stimulente. Statul Virginia de Vest, de exemplu, a făcut apel la pasiunea cetățenilor săi, oferindu-le puști de vânătoare. California - conștientă că mulți dintre ezitanți provin din familii sărace care nu își permit să piardă o zi de muncă - au ales să le ofere 2 milioane de tichete pentru cumpărături.

Dar nici Rusia nu s-a lăsat mai prejos, iar la Moscova au fost extrase în fiecare săptămână, timp de o lună, cinci autoturisme pentru cei care s-au vaccinat. În România, persoanelor vaccinate li s-a permis să viziteze gratuit castelul lui „Dracula”, în Israel, li s-a oferit o băutură răcoritoare și o felie de pizza, în timp ce în China, darul a constat în două duzini de ouă și o găină.

Aceste inițiative au făcut subiectul a numeroase cercetări pentru a se înțelege dacă, în Franța, sau la Hong Kong, stimulentele au avut acelaşi succes. Senzaţia pe care au avut-o până acum experții este că la început există o creștere a interesului, care ulterior, se evaporă. În special, s-a estimat că în Ohio, în prima săptămână după anunțarea premiului de un milion de dolari (câștigat ulterior de un tânăr de 22 de ani) și a diferitelor burse universitare, vaccinările au crescut cu 28%, pentru a reveni apoi la o creștere moderată .Experții în marketing din SUA par să creadă că stimulentele ar putea avea mai mult succes dacă ar fi studiate pe baza diferitelor grupuri de indeciși.

De exemplu, mulți dintre cei care nu au fost vaccinați sunt pur și simplu „apatici” și pentru ei sunt suficiente recompense mici, cu condiția să fie imediate. Exemplul cel mai fericit este cel al gogoșilor gratuite pe viață oferite de lanțul Krispy Kreme, care au generat o creștere a vaccinărilor în campusurile universitare. Pentru șovăitorii care au probleme în muncă sau în familie, va funcţiona garanția de a-şi putea lăsa câteva ore copiii la o grădiniță gratuită. Atenţie totuşi, pentru că la cei care se tem de premiile mari, acestea ar putea avea efectul opus, făcându-i să creadă că vaccinurile sunt atât de periculoase, încât cetățenii trebuie să fie plătiţi cu sume astronomice pentru a fi convinşi să le facă.