Florin Georgescu: România a asigurat echilibrele macroeconomice numai în cadrul programelor încheiate cu FMI, Banca Mondială și CE / Aplicarea terapiei de șoc a reprezentat o succesiune de „victorii à la Pirus”

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 8 decembrie 2021, 8:01 Economie | Finanţe & Bănci


Florin Georgescu, prim-viceguvernator BNR
Foto: Hotnews
România a asigurat echilibrele macroeconomice numai în cadrul programelor încheiate cu FMI, Banca Mondială și cu Comisia Europeană, în restul timpului înregistrând derapaje, uneori majore, față de criteriile unei stabilități macroeconomice durabile, a spus prim-viceguvernatorul BNR Florin Georgescu, cu ocazia lansării noului său volum ”Capitalism și capitaliști fără capital în România”. El a făcut o analiză dură a modului în care a evoluat economia românească după 1990, concluzionând că aplicarea terapiei de șoc, începută în perioada 1997-2000, cu modificări ulterioare, a reprezentat, în fapt, o succesiune de „victorii à la Pirus”.

Cum s-a reflectat teoria formelor fără fond în Româniea, începând cu anul 1990


S-au importat din Occident actele normative în domeniul comercial și fiscal, prevăzând o multitudine de libertăți economice pentru firme, dar fără răspunderi la un nivel corespunzător.

Legislația respectivă și instituțiile specifice create după modelul din țările dezvoltate occidentale au reprezentat forma, care însă s-a așezat pe un fond extrem de precar privind cultura economică, spiritul antreprenorial, concurența corectă și disciplina de plăți caracteristice pieței în România.

Înainte de 1989, regimul comunist a fost deosebit de strict, interzicând orice activitate cu capital privat . Experimentul mandatarilor început în 1967 nu a durat decât un an și jumătate, fiind stopat pentru că N. Ceaușescu a considerat că respectivii întreprinzători privați se îmbogățeau și puteau forma clasa micii burghezii, în contradicție cu tezele leniniste privind funcționarea comunismului.






Edificatoare în acest sens este mărturia lui Stolojan, care relatează un episod reprezentativ pentru starea și percepția inițiativei private în țara noastră, exprimat cu ocazia analizei Strategiei pentru înfăptuirea economiei de piață în România (1990).

Sfatul lui George Shultz în 1990: «Căutați-i pe cei care făceau tranzacții pe „piața neagră” din România, în socialism. Asociați-vă cu ei, pentru că au spirit întreprinzător»


Stolojan redă discuția pe care delegația română a avut-o în prima parte a anului 1990, la încheierea întâlnirii cu George Shultz (fost secretar de stat al Trezoreriei și secretar de stat al SUA). Stolojan afirmă următoarele: „După ce am încheiat discuția asupra strategiei, George Shultz s-a uitat la noi și ne-a întrebat: «dar voi ce vreți să faceți acum, că a început o nouă viață în România?» Noi ne-am uitat lung unul la altul și i-am spus că vom lucra în administrația publică mai departe.

George Shultz a continuat: «Vă dau un sfat gratis. Căutați-i pe cei care făceau tranzacții pe „piața neagră” din România, în socialism. Asociați-vă cu ei, pentru că au spirit întreprinzător». Niciunul dintre noi nu am dat curs acestui sfat. Ulterior, din timp în timp, când eram dezamăgit de unele evoluții din administrația publică, mă gândeam la sfatul pe care ni-l dăduse George Shultz”.

După 1990 s-a dezvoltat și practica funcționarismului (evocată anterior de Maiorescu, Eminescu, Rădulescu-Motru, Heliade-Rădulescu, Carp), ceea ce a dus la dinamica accelerată a numărului angajaților plătiți din banul public, atât la nivel central, cât și local, îndeosebi începând cu anul 2016, în condițiile scăderii semnificative a salariaților din economia reală și ale deteriorării performanțelor financiare ale acesteia.

Accesul scăzut la credit al firmelor și populației determină și raportul foarte scăzut dintre credite șidepozite (loan to deposit ratio –LTD): numai 69% în iulie 2021, ducând la dificultățișiîn conducerea politicii monetare. Excedentul de lichiditate în lei înregistrat de bănci este orientat către facilitățile de depozit disponibile la BNR ceea ce provoacă costuri uneori semnificative pentru banca centrală, asta însemnând diminuarea profitului virat Ministerului Finanțelor, implicit guvernului - instituții care nu întreprind măsurile de reformă necesare pentru deblocarea creditării către firme și populație.

Terapia de șoc și principiul statului minimal adoptate în România- cauze ale situației economice precare din prezent


Dincolo de originile obscure și ilegale, în mare parte, ale capitalului, opoziția grupurilor de interese ilegitime față de racordarea legislației comerciale și fiscale la cerințele unei economii de piață pe deplin funcționale este cauzată și de lipsa de transparență privind ideologia și conținutul reformelor aplicate pe parcursul tranziției.

Adesea, soluțiile pe care le aveam în vedere derivau din sfaturile primite de la instituțiile internaționale de la Washington. Și atunci, şi mai târziu, am avut destule îndoieli în privința unora dintre soluțiile primite „de afară”. Unele aveau să se dovedească dezastruoase.

Ideea era însă că „ei ştiu”ce trebuie făcut. Mult mai târziu avea să ne spună, de pildă, Jeffrey Sachs- la Clubul BNR- că de fapt „nu prea ştiau”, iar unele abordări erau eronate.

Atunci, la ordinea zilei părea să fie alt reper, pe care nu îl înțelegeam foarte bine, respectiv cel al tranziției prin terapia de șoc în locul tranziției graduale adoptate de România până în 1996 inclusiv. Așadar, problema tranziției era politică, şi nu economică; trebuia „să trecem Rubiconul (mic râu în Italia, care forma, la sfârșitul republicii romane, granița dintre Italia propriu-zisă și Galia Cisalpină)”, ca să nu mai existe cale de întoarcere.

Privind situația actuală a României, putem afirma că aplicarea terapiei de șoc, echivalentă cu „trecerea Rubiconului”, începută în perioada 1997-2000, cu modificări ulterioare, în funcție de doctrina politică a decidenților, a reprezentat, în fapt, o succesiune de „victorii à la Pirus”, deoarece, în prezent, țara noastră:
  • nu dispune decât de o economie dezindustrializată,cu o competitivitate redusă,
  • înregistreazăun sold negativ foarte mare al balanțeicomerciale a produselor agroalimentare (2 mld. euro în 2020, respectiv 10% din deficitul balanței comerciale), precum și deficite gemene ridicate, respectiv bugetar și de cont curent,
  • nu asigură decât o infrastructură fizică precară,
  • oferă servicii publice insuficiente cantitativ și de slabă calitate.
Acestea, în condițiile în care România a adoptat soluția statului minimal ca strategie și instrument de „construire” rapidă a capitalului privat cu rezultate profund negative, acest tip de organizare a societății, caracterizat prin instituții slabe, neabilitate prin lege să acționezecu fermitate în spiritul interesului general fiind total inadecvat nevoilor societății românești.

  • După anul 1989, în România, capitalul nu a mai fost format în mod organic, așacum s-a întâmplat în perioada interbelică și anterioară acesteia, ci a fost „construit” de factori ilegitimi, pe baza unor criterii arbitrare, într-un timp foarte scurt, deoarece acumularea acestuia fusese deja realizată în cei 45 de ani de comunism prin munca asiduă a aproape două generații de cetățeni români onești, astfel încât numeroșii „împroprietăriți peste noapte” din averea publică, dobândind active semnificative „fără muncă proprie”, nu au în prezent interesul de a ceda din avantajele substanțiale obținute începând cu 1990, opunând rezistență față de inițiativele de adaptare a legislației comerciale și financiare românești, la cea a țărilor dezvoltate din UE.

Patronii microîntreprinderilor încarcă cheltuielile firmei la maximul posibil


În contextul cadrului juridic exagerat de permisiv, patronii microîntreprinderilor comit abuzuri, prin încărcarea cheltuielilor de producție ale firmei la maximul posibil, astfel încât, după achitarea impozitului de 1% pe venituri, firma să nu mai înregistreze profit net, a cărui retragere din societatea comercialăar presupune plata impozitului pe dividende, situat și așa la un nivel modic, de 5%, bugetul statului fiind păgubit cu sume substanțiale prin:
  • subevaluarea veniturilor din cauza digitalizării incipiente a administrației fiscale (de exemplu, lipsa funcționării caselor de marcat, a căror operaționalitate a fost amânată în mod repetat în ultimii ani).
  • înregistrarea drept „sedii secundare” a unor locuințe aparținând antreprenorilor, în care nu se desfășoară nicio activitate a firmei, ci reprezintă, în fapt, case de vacanță (multe dintre ele, la standarde de lux), fiind incluse pe cheltuielile microîntreprinderilor toate costurile privind mobilierul, amenajările interioare și exterioare, cele de întreținere, inclusiv hrana proprietarilor și, de multe ori, a oaspeților acestora, sub titulatura de „mese festive”.
  • achiziționarea, pe cheltuiala firmei, de autoturisme, majoritatea de lux, ale căror costuri de funcționare și întreținere sunt suportate tot de microîntreprindere.

Neracordarea legislației comerciale și fiscale la cerințele economiei de piață- cauza disfuncțiilor capitalismului românesc

Asistăm la includerea pe cheltuieli a unor costuri aferente „participării la seminare și conferințe de specialitate”, îndeosebi în străinătate și în sezonul vacanțelor, deși o sumară verificare a activităților din hotelul unde a fost cazat grupul de turiști pe banii microîntreprinderii, din care mulți nu lucrează în firma respectivă, ar permite constatarea faptului că, în perioada invocată, în amplasamentul respectiv nu a avut loc nicio manifestare de genul celor menționate în actele societății comerciale.

În mod similar stau lucrurile și cu așa-numitele „team building-uri”,care fie nu au ca tematică niciun subiect privind activitatea firmei, fie, în cazul existenței acestuia, durata manifestării și numărul de participanți sunt în mod intenționat supradimensionate.

Discreționarismul merge până într-acolo încât, pe cheltuielile microîntreprinderilor, sunt incluse și contravaloarea organizării unor evenimente care vizează viața individuală a antreprenorilor (cum ar fi: nunți, botezuri, aniversări de familie etc.), precum și costul unor obiecte scumpe oferite drept cadouri unor persoane care nu au nicio legătură cu activitatea firmei.

Firmele deținute de Top 100 de antreprenori români provoacă un semnificativ deficit comercial cu bunuri, de 1,5 mld. euro


Firmele celor mai mari 100 de întreprinzători autohtoni, care s-ar impune să constituie forța dezvoltării și sustenabilității mediului de afaceri, au o competitivitate redusă și vulnerabilități structurale privind profilul și calibrul activităților desfășurate.
  • aceste companii însumează numai 4,7% din cifra de afaceri totală, 2,5% din VAB și 2,1% din salariați;
  • primele 100 de societăți cu capital străin au o cifră de afaceri, VAB și salariați de 5, 6, respectiv 4,3 ori mai ridicate față de firmele deținute de Top 100 de întreprinzătoriautohtoni;
  • complexitatea redusă a activității firmelor aparținând Top 100 proprietari români este demonstrată prin faptul că acestea sunt localizate cu precădere în domeniile comerț(69%), industrie cu nivel tehnologic relativ scăzut(16%) și servicii cu grad redus de complexitate (10%);
  • Societățile comerciale deținute de Top 100 de antreprenori autohtoni provoacă un semnificativ deficit comercial cu bunuri, însumând 1,5 mld. euro, ceea ce reprezintă 9% din soldul negativ al balanței comerciale (FOB-CIF) înregistrat de sectorul firmelor din România în anul 2019.
Vezi aici prezentarea integrală a lui Florin Georgescu de la lansarea cărții ”Capitalism și capitaliști fără capital în România”.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





2707 vizualizari

  • 0 (18 voturi)    
    Alt securist (Miercuri, 8 decembrie 2021, 8:14)

    yol [utilizator]

    care se ia in serios de vreo 30 de ani. Un fel de melescanu al bnr.
    • -2 (16 voturi)    
      poate, dar (Miercuri, 8 decembrie 2021, 9:04)

      codrean [utilizator] i-a raspuns lui yol

      Gura pacatosului adevar graieste ...
      Doar ca "pacatosul" a fost si ministru de finante in guvernarea Vacaroiu,atotputernica dar nefasta ! Si sa dai vina pe cei care-au preluat puterea in '96 - si stim cat erau de dezbinati si sabotati - mi se pare neelegant ...
    • +7 (7 voturi)    
      "Sintem o tara de patroni bogati, cu firme sarace" (Miercuri, 8 decembrie 2021, 15:54)

      CetateanLogat [utilizator] i-a raspuns lui yol

      "Sintem o tara de patroni bogati, cu firme sarace"

      Dragoş Anastasiu, Preşedinte al Camerei de Comerţ Româno-Germane, la emisiunea "In fata ta" din 5 iunie 2021:

      "Mindse-ul nostru, la 30 de ani dupa Revolutie, nu e sa punem bani deoparte. Si asta vedem din modul in care sint capitalizate firmele antreprenoriale romanesti. Nu sint capitalizate, sint sub-capitalizate, si cred ca jumatate dintre ele incalca legea in ceea ce priveste capitalurile proprii ... Toti au preferat sa ia banii din companie, sa-si asigure ... nu numai traiul, dar si o predictibilitate, pentru ca daca ii las in companie, cine stie ce schimba astia peste noapte si pa, la revedere. Asa, am supt tot ce-am putut dintr-o companie. Sintem o tara de patroni bogati, cu firme sarace. Ne trebuie reforma."
  • +3 (17 voturi)    
    o radiografie exacta a economiei ro (Miercuri, 8 decembrie 2021, 9:16)

    credinciosul [utilizator]

    facuta de un om f competent,pe langa care Catu nici nu merita sa-l incheie la pantofi!
    numai adevaruri din care se fac mega gauri in bugetul de stat,am lichidat imgb ,adica ind grea si am dat bani europeni f multi pt tot felul de start up care dupa 2 ani vand utilajele,bine inteles din import!
    nu avem directie,nu avem nici un plan cum iti faci la o firma,mergem cu peticeli,ficare cum ajunge la ciolan si cu ochii sa mai rada vreo fabrica veche pt teren de rezidentiale
    • -3 (13 voturi)    
      nu e chiar asa (Miercuri, 8 decembrie 2021, 10:46)

      Neam Prostit [utilizator] i-a raspuns lui credinciosul

      Radiografia de care vorbesti e facuta de un om care a stat calare pe situatie de 30 de ani.

      Dupa 30 de ani sa vii DOAR sa constati, e cam de porc. Ai fost acolo, in varful deciziei, tocmai tu sa te miri !?

      Vad ca recent toata lumea constata: Johannis constata ca statul este esuat, Grindeanu constata ca nu avem autostrazi. Mai ramane sa vina Catu sa constate ca avem o datorie publica in crestere :)
  • -1 (3 voturi)    
    reactie rapida (Miercuri, 8 decembrie 2021, 10:50)

    ..13 [utilizator]

    Shultz a avu dreptate pana la un punct -

    aia care faceau afaceri pe vremea comunismului au continuat sa le faca si nu au avut nevoie de statul comunist sau oricare ar fi fost el, fie si reformat, de asa zis tip capitalist.

    Subtitlul scurt al sfatului oferit de Shultz era poate sa se facai statul mai mic - pastrarea strict a ceea ce e necesar, mai flexibil dar si mai atent la participantii din economie - chestie care nu se intampla nici acum.

    Un alt lucru care lipsea atunci si lipseste si acum este orientarea catre un alt tip de educatie -educatie practica, permanenta si solida...

    Nu cred ca se putea lasa statul pe mana unora gen Becali, Dragomir - vezi consecintele din ziua de astazi.

    Cred ca era nevoie de oamenii care plecasera afara si s-au intors atunci si mai trebuia bagata carte si practica occidentala - adica in continuare sprijiniti tinerii sa studieze in afara si sa revina ca sa aplice ceea ce au invatat.

    Unchiul meu a fost unul care a facut afaceri in comunism in sistemul cooperatist - creier de afacerist din cap pana in picioare, dar secu s-a enervat pe el pentru ca unchiul meu face misto in cele mai variate forme de ei si a sfarsit in inchisoare. Sfatul unchiului meu catre cei doi copii ai sai: invatati si plecati din RO - amandoi sunt acum in afara RO, unul in Suedia, altul in Germania. Nu vor sa se intoarca in RO - ar fi o crima din punctul lor de vedere si s-ar plictisi enorm aici.

    Aia care se misca mai repede decat timpul lor pleaca si nu se mai intorc, in marea lor majoritate.
  • -4 (10 voturi)    
    In afara de accidentele zise si terapie de soc in (Miercuri, 8 decembrie 2021, 10:56)

    ty [utilizator]

    guvernarile noastre s-a mai aplicat principiul lasa ca merge si asa.
    La bnr Isarescu, Georgescu si Dancila sunt multumiti . . .
  • -1 (3 voturi)    
    surprinzator (Miercuri, 8 decembrie 2021, 11:08)

    ..13 [utilizator]

    Florin Georgescu este unul dintre MF care a renuntat la un acord cu FMI-ul.

    declaratia lui arata ca intelege ca toata aceasta clasa politica este incapabila sa carmuiasca politica fiscala a RO si ca ar trebui adusi specialisti sprijiniti de partid, dar lasati sa isi faca treaba.
  • -2 (12 voturi)    
    "Echilibrul" exista cand Romania se imprumuta (Miercuri, 8 decembrie 2021, 11:58)

    jackalphonse [utilizator]

    ..la FMI si altele, cam asta este mesajul transmis de acesti vesnici crocodili. Isarescu mai traieste? Evident, altfel BNR-ul ar fi avut alt sef.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by