Deși 80% dintre europeni cred că în spatele produselor contrafăcute se află organizații infracționale și consideră că achiziționarea de mărfuri contrafăcute distruge întreprinderi și locuri de muncă, 4 din 10 europeni au plătit pentru a accesa conținut dintr o sursă legală în ultimul an, 49% în România.

Atentie la produsele contrafacuteFoto: City of London Police / / SWNS / Profimedia
  • • 80% dintre europeni sunt de acord că produsele contrafăcute sprijină organizațiile infracționale și distrug întreprinderi și locuri de muncă. De asemenea, 2 din 3 consideră că produsele contrafăcute reprezintă o amenințare pentru sănătate, siguranță și mediu.
  • O treime dintre europeni consideră, însă, că este acceptabil să cumpere produse contrafăcute atunci când prețul produsului autentic este prea mare. Proporția crește la jumătate în rândul tinerilor.
  • Incertitudine: 72% dintre consumatorii români nu erau siguri de autenticitatea unui produs, iar 18% declară că au cumpărat intenționat produse contrafăcute.
  • Pirateria online: 14% dintre români recunosc că au accesat conținut în mod ilegal, în special pentru a viziona evenimente sportive.
  • Legalitate: 4 din 10 europeni au plătit pentru a accesa conținut dintr o sursă legală în ultimul an, 49% în România.

Europenii sunt din ce în ce mai conștienți de riscurile și consecințele achiziționării de produse contrafăcute și ale accesării de conținut din surse ilegale, potrivit unui nou studiu privind percepția cetățenilor asupra proprietății intelectuale, publicat marți de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO).

În ceea ce privește pirateria, 82% dintre europeni sunt de acord că obținerea de conținut digital prin surse ilegale implică un risc de practici dăunătoare (înșelăciune sau conținut necorespunzător pentru minori).

În pofida acestor rezultate pozitive, studiul arată, de asemenea, că 1 european din 3 (31%) consideră în continuare că este acceptabil să achiziționeze bunuri contrafăcute atunci când prețul produsului original este prea mare, proporția ajungând la jumătate (50%) în cazul consumatorilor mai tineri, cu vârste între 15 și 24 de ani.

Trecând de la opinii la fapte, 13% dintre europeni declară că au cumpărat produse contrafăcute în mod intenționat în ultimele 12 luni. Această cifră ajunge la 26% pentru cei cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani, de două ori media UE, scăzând însă la 6% în grupa de vârstă 55-64 de ani și sub 5% în rândul celor cu vârsta de 65 de ani și peste.

La nivel de țară, proporția consumatorilor care au cumpărat intenționat produse contrafăcute variază de la 24% în Bulgaria, până la 8% în Finlanda.

În afară de Bulgaria, cumpărarea de produse contrafăcute în mod intenționat mai depășește media UE în Spania (20%), Irlanda (19%), Luxemburg (19%) și România (18%).

Prețul mai mic al produselor originale rămâne factorul cel mai des menționat (43%) pentru a opri cumpărarea de produse contrafăcute. Riscul de experiențe negative (produse de slabă calitate pentru 27% din persoane, riscuri legate de siguranță pentru 25% și sancțiunile pentru 21%) reprezintă, de asemenea, un factor esențial pentru a-i împiedica pe consumatorii să cumpere produse contrafăcute.

Incertitudine în rândul consumatorilor

Incertitudinea în ceea ce privește autenticitatea este, de asemenea, în creștere. Aproape 4 europeni din 10 (39%) s-au întrebat dacă au cumpărat produse contrafăcute, iar jumătate din tineri (52%) au declarat același lucru.

Disparitățile dintre statele membre sunt, de asemenea, semnificative: în timp ce aproximativ un sfert dintre consumatorii din Danemarca și Țările de Jos (26%) nu erau siguri dacă ce au cumpărat era autentic sau nu, această cifră crește la 72% în România.

Europenii au, de asemenea, incertitudini cu privire la legalitatea surselor pe care le utilizează pentru conținut online, 41% întrebându-se dacă o sursă accesată este legală sau nu.

„Înțelegerea percepțiilor cetățenilor contribuie la angajarea în dialoguri relevante, atât cu consumatorii, cât și cu părțile interesate, ca parte a activităților noastre de sensibilizare și de informare. Ultima ediție a Studiului privind percepția asupra proprietății intelectuale oferă noi perspective semnificativeasupra percepției încălcării drepturilor de proprietate intelectuală și subliniază încă o dată necesitatea de a sprijini protecția consumatorilor. De asemenea, confirmă evoluțiile pozitive în ceea ce privește conștientizarea și disponibilitatea conținutului digital din surse legale.”, spune Directorul executiv al EUIPO, Christian Archambeau

Pirateria digitală și evenimentele sportive

Europenii se opun, în general, utilizării de conținut piratat: 80% declară că preferă să utilizeze surse legale pentru a accesa conținut online, dacă există o opțiune accesibilă.

De fapt, în ultimul an, aproape 9 persoane din 10 cunosc cel puțin un tip de ofertă de conținut legal în țara lor și peste 4 europeni din 10 (43%) au plătit pentru a accesa, descărca sau transmite conținut protejat prin drepturi de autor de la un serviciu legal.

Marea majoritate însă (65%) consideră pirateria acceptabilă atunci când conținutul nu este disponibil în abonamentul lor.

În plus, 14% din europeni recunosc că au accesat intenționat conținut din surse ilegale în ultimele 12 luni. Pentru tinerii cu vârste între 15 și 24 de ani procentul ajunge la 1 din 3 (33%), în special pentru a vedea evenimente sportive, folosind dispozitive sau aplicații ilicite de streaming.

Proporția oamenilor care accesează conținuturi piratate variază, de asemenea, de la o țară la alta, de la 9% în Finlanda și Danemarca la 22% în Malta.

Accesibilitatea din punct de vedere financiar și o gamă mai largă de conținuturi din surse legale sunt motivele cele mai menționate pentru renunțarea la conținut piratat.

Principalele argumente pentru care oamenii cumpără bunuri contrafăcute

Înafara prețului mic, mai sunt și alte motive pentru care oamenii cumpără falsuri.

1. Prețul este un factor uriaș pentru mulți oameni

Acesta este principalul motiv, după cum arătam mai sus. Logica lor este: „De ce să plătesc foarte mult, dacă pot lua mult mai ieftin?” Oamenii își doresc produse ieftine și accesibile.

2. Presiunea socială și nevoia de a impresiona

În prezent, trăim într-o lume în care influența și imaginea au devenit mai importante ca niciodată. Mulți dintre noi simțim nevoia să pozăm în bogat, stilați și mereu la modă. Vrem să arătăm imagini cu noi încălțați în cei mai noi Nike , purtînd la mână un Rolex în ediție limitată sau un tricou Gucci. Ni le permitem? Cei mai mulți nu, așa că apelează la contrafaceri.

3. Bunurile falsificate sunt mult mai ușor accesibile

Odată cu popularitatea internetului și creșterea comerțului electronic, ușurința de a obține produse false este la cote maxime. Iar cei care vând falsuri știu să se promoveze și mai ales, să te convingă. Sunt mulți, sunt foarte prezenți în online și sunt convingători.

Vrei să știi ce îi face pe oameni să cumpere produse contrafăcute?

4. Cumpărătorii pur și simplu nu pot face diferența

Dacă nu știu cum să fac diferența dintre versiunea autentică și cea falsă a unui anumit produs, cum să evit în mod deliberat varianta falsificată? Aceasta este dilema cu care se confruntă mulți cumpărători . Faptul că aceste produse falsearată și chiar se simt exact ca originalele nu ajută nici la probleme. Falsificatorii s-au îmbunătățit, iar mărcile trebuie să folosească și să-i facă în mod activ pe cumpărători conștienți de caracteristicile unice identificabile ale produsului lor.

5. Nu există nicio consecință pentru cumpărarea de falsuri

Dacă nu există nicio repercusiune pentru a face lucruri greșite, oamenii nu vor ezita în general să le facă. Dacă oamenii pot scăpa să cumpere în mod deliberat falsuri și chiar să fie salutați pentru asta, de ce anume ar trebui să le pese dacă cumpără un produs fals sau nu? Acum imaginați-vă un scenariu în care ați putea primi o amendă considerabilă sau o pedeapsă de închisoare pentru patronajul unui falsificator sau vânzător de falsuri, oamenii ar cumpăra mai multe sau mai puține falsuri? Tu fii judecătorul. În acest moment, este o lume liberă, iar contrafacerile înfloresc.