Creșterea cheltuielilor cu utilitățile (electricitate, apă, gaze) reprezintă principala cauză a problemelor financiare cu care se confruntă românii în ultimii doi ani, arată un sondaj CURS, realizat la comanda Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Pentru a face față, cei mai mulți au tăiat cheltuielile cu alimentele, utilitățile și vacanțele, au pus bani deoparte și și-au luat un job în plus.

BaniFoto: © Vlad Ispas | Dreamstime.com

Unul din cinci (21%) consumatori români de produse și servicii financiare spun că au avut în 2022 și 2023 probleme în relație cu băncile și cu IFN-urile, spune sondajul realizat în perioada 12-25 iulie 2023, pe un eșantion de 1.067 de respondenți.

Două treimi dintre respondenți (70%) indică utilitățile ca principala sursă a problemelor financiare, iar 54% sunt de părere că prețurile la alimente și medicamente reprezintă principala sursă a problemelor cu care se confruntă.

Ratele la credite sunt indicate de 51% dintre respondenți, iar 40% au indicat costurile cu combustibilul și transportul drept sursa care le afectează cel mai mult cheltuielile. 15% din cei chestionați spun că nu au probleme financiare.

Soluții: reducerea cheltuielilor, economisirea și creșterea veniturilor

În ceea ce privește modul în care respondenții încearcă să gestioneze sau să rezolve problemele financiare generale (nu doar cele cu banca), datele relevă că 55% dintre ei au redus cheltuielile asociate consumului de alimente, utilități și vacanțe, în timp ce 29% economisesc și își fac un fond de rezervă sau de urgență.

De asemenea, 26% dintre respondenți spun că și-au luat un job în plus pentru a face față problemelor financiare, iar pentru 20% informarea și autoeducația reprezintă una dintre soluțiile folosite pentru rezolvarea problemelor financiare.

Ce au făcut românii cu credite

În perioada 2022-2023, majoritatea respondenților (76%) spun că nu au avut probleme în relație cu creditorii. 13% dintre români spun că au avut probleme în trecut cu băncile, dar acum nu mai au, iar 6% se confruntă cu probleme și în prezent. În aceeași perioadă, 3% dintre consumatori au avut sau au probleme cu IFN-urile.

Dintre cei care au întâmpinat probleme, 33% au reușit să refinanțeze, să restructureze sau să reeșaloneze creditul, 17% au trecut de la ROBOR la IRCC, în timp ce 16% au trecut de la dobândă variabilă la dobândă fixă.

O pondere importantă (13%) o reprezintă cei care au încercat/reușit să negocieze cu banca/IFN-ul în cadrul CSALB atunci când au întâmpinat o problemă în relație cu instituția de credit.

„Din fericire, trei sferturi dintre consumatori nu au avut nicio problemă cu băncile sau IFN-urile în ultimii doi ani, deși ratele la credit sunt pe locul trei, după scumpirea utilităților și a alimentelor, în ceea ce privește sursa problemelor financiare cu care se confruntă românii. Acest lucru arată că, în fața dificultăților generate de creșterea costului vieții, consumatorii s-au grăbit să caute soluții, nu țapi ispășitori. Fie că și-au refinanțat creditele, au modificat anumiți parametri contractuali, trecând de la dobânda variabilă la cea fixă ori de la indicele ROBOR la IRCC, consumatorii de produse și servicii financiare s-au implicat activ în reducerea ratelor la credite”, spune Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în cadrul CSALB.

În acest an, până la începutul lunii septembrie, peste 2.000 de consumatori au solicitat prin intermediul CSALB o negociere cu banca sau IFN-ul pentru rezolvarea problemelor din contractele aflate în derulare.