Cum arată unul dintre cele mai moderne trenuri care au ajuns vreodată în România - Povestea unui tren ce pare SF pentru o țară în care locomotivele se strică des și vagoanele nu-s destule

de Vlad Barza     HotNews.ro
Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 7:41 Economie | Industrie Feroviara


Vagon panoramic elvetian in Connecting Europe Express
Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
​În aceste zile va parcurge mai mult de 900 km prin România trenul special Connecting Europe Express care vine cu șase vagoane ultra-moderne din șase țări diferite și a parcurs 10.000 km prin Europa în două săptămâni. Trenul a fost tractat de la Giurgiu cu locomotive diesel, fiindcă podul de la Grădiștea stă dărâmat de 16 ani, iar în Gara de Nord era curățenie desăvârșită cum rar este. Mai jos puteți vedea cum arată trenul și ce spune el despre România și sectorul ei feroviar. Un astfel de tren arată cum ar fi putut călători românii dacă sectorul feroviar nu ar fi fost neglijat timp de 30 de ani.

Într-o țară unde nu s-au mai cumpărat trenuri noi în ultimii 15 ani și unde vârsta medie a parcului de locomotive este 40 de ani, venirea - chiar și doar pentru doar două zile - a unui tren european ultra-modern este un eveniment de excepție. Până în 2019 prin România trecea vara trenul Orient Express, însă trenul care este acum în țară nu este unul de lux, ci este compus din vagoane care sunt destinate pasagerilor obișnuiți din Ungaria, Austria, Franța, Germania, Italia și Elveția.

Connecting Europe Express nu poate fi mai diferit de ce se întâmplă pe căile ferate române. Spre exemplu, sâmbătă dimineață, când trenul a plecat din Gara de Nord pe tabelă era afișat și un tren ce vine de la Arad via Petroșani și a acumulat 6 ore și 40 de minute întârziere. DisConnecting Romania NotExpress.



De ce este interesant acest tren? Pentru că poți vedea în doar câteva minute cum călătoresc oameni din șase țări diferite, în vagoane diferite și pentru că poți vedea că trenurile au scaune (și paturi, în cazul vagonului OBB) confortabile, geamuri mari și toalete curate.


Vagonul elvețian

Este aproape ireal să privești peroanele cârpite din Gara de Nord prin geamurile uriașe ale unui vagon panoramic al elvețienilor de la SBB sau prin geamurile unui vagon SNCF transformat în sală de conferințe elegantă, dar o ”sală - vagon” ce poate rula și cu peste 160 km/h. Acesta este vagonul care s-a stricat acum o săptămâna la Zagreb, dar a fost reparat după câteva zile și reatașat la trenul cu șase vagoane.

Așadar, este ca o mică teleportare să intri de pe peronul 14 al bătrânei și nemodernizatei gări centrale a Bucureștiului, în vagoane cum la noi nu sunt și s-ar putea să nu fie prea curând.


Vagonul german

Din compunerea trenului face parte un vagon de noapte al austriecilor de la OBB care au revitalizat trenurile de noapte din Europa Centrală prin brandul Nightjet, dar și un vagon german Deutsche Bahn cu scaune confortabile și spațiu mare pentru biciclete și pentru persoanele cu dizabilități. Vedeta este clar vagonul panoramic elvețian, dar nu arată rău nici vagonul bar-bistro italian, mai ales dacă îl comparăm cu ce există la noi. Din compoziția trenului face parte și un vagon unguresc MAV care era pentru bagaje, dar a fost transformat pentru această lungă călătorie în vagon - expoziție.


Vagonul bar-bistro italian

Connecting Europe Express a intrat înainte de ora 10 în țară, pe la Giurgiu, iar drumul până la București a fost de 119 km și 2 ore, pentru că a fost necesar un ocol prin Videle. De ce? Fiindcă linia directă București - Giurgiu, prima linie ferată din principatele române, stă nefolosită de 16 ani fiindcă România nu este în stare să repare podul de la Grădiștea (dar de curând au început lucrările și, în sfârșit, se mișcă ceva).

La Giurgiu trenul a staționat 27 de minute și oficialitățile județului i-au întâmpinat pe cei din tren cu un spectacol de dansuri populare. Pe internet a fost ironizată dorința oficialilor locali de a se a face văzuți.


Vagonul francez de conferințe

După două ore trenul a sosit la linia 14 din Gara de Nord tractat de două locomotive diesel, iar aici trebuie spus că, dat fiind că după revoluție nu am electrificat nimic, trenul Connecting Europe Express va parcurge cu locomotive diesel peste 400 de km prin țară (inclusiv linii importante precum Brașov - Sibiu și Cluj - Oradea). Trebuie menționat că în Europa de Vest, dar și în țări mult mai apropiate de noi - Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, aproape toate magistralele mari sunt electrificate și s-au cumpărat trenuri electrice noi, performante și mai economice.


Vagonul expoziție al MAV

Trenul Connecting Europe Express parcurge în total 918 km în țară, dintre care peste 460 km pe linii ne-electrificate.

Trenul special a sosit într-o țară unde nu prea suntem în stare să cumpărăm material rulant nou, unde se defectează des locomotivele, unde mulți oameni râd când aud de tren și preferă mașina, după o vară plină de incidente. Connecting Europe Express a venit într-o țară unde se află despre demisia șefului operatorului de stat cu doar o zi înainte de venirea acestui tren și o țară în care cea mai mare gară din țară este foarte curată doar în zile când vin înalți oficiali.


Înainte de conferința de presă de la peronul 14
Click aici pentru a mări fotografia

Deși în UE s-a decis ca 2021 să fie ”anul căilor ferate” și deci să se discute mai mult pentru dezvoltarea acestui mod de transport, în România nu s-a prea comunicat mult despre trenuri și nu s-au anunțat proiecte grandioase. Mai mult, în acestă vară imaginea trenurilor a scăzut mult în ochii publicului larg datorită locomotivelor stricate, a întârzierilor, a deraierilor și a garniturilor care au stat multe ore în câmp.



Chiar și comisarul european pe Transporturi, Adina Vălean, prezentă la sosirea trenului în Gara de Nord, admite că ”este puțin ironic” că România deține portofoliul pe transporturi din UE ”pentru că, într-adevăr suntem foarte mult în urmă” la acest capitol și noi trebuie să investim în infrastructură, ”în timp în ce restul Europei dezbaterile sunt mai filosofice, legate de intermodalitate”. Comisarul a mai spus că România trebuie să aibă grijă să nu mai piardă banii europeni pentru că nu îi folosește la timp proiecte feroviare.


Gara de Nord pe 17 septembrie
Click aici pentru a mări fotografia

Există trei trenuri Connected Europe Express, pentru ecartament iberic, pentru ecartament continental și pentru cel baltic. Primul tren a plecat la 2 septembrie din Lisabona și s-a oprit pe 4 septembrie la Hendaye, în Franța, de unde a plecat acest tren ”standard” pe care-l vedem și acum. A parcurs în medie cam 500 km/zi și trenul a staționat peste noapte în diverse orașe, precum Bordeaux, Roma, Milano, Zagreb, Bratislava, Zagreb, Skopje, Atena, Ruse sau București.



În zilele cu cele mai scurte parcursuri trenul a rulat și sub 300 km, iar în cele mai lungi, peste 700 km. După ce pleacă duminică dimineață din Arad și iese pe la Curtici, trenul va intra duminică seara prin sudul Poloniei și își va continua parcursul pe toată durata nopții, astfel că luni dimineață va fi la Varșovia.


Traseul trenului special

Trenul NU circulă gol. Există un staff tehnic, oamenii care se ocupă de proiect, iar în țările pe unde a trecut și va mai trece, locurile au putut fi ocupate de cei care au completat un formular online în care au spus exact de unde până unde vor să meargă (în special jurnaliști). Numărul de locuri disponibile era mic și au acces doar cei cu certificat UE de vaccinare.

Iată parcursul de sâmbătă, pentru cei care vor să vadă trenul pe traseu:

București Nord: plecare 7.50
Brașov (10.08 - 10.53)
Sibiu (13.32 - 14.32)
Copșa Mică (15.20 - 15.41)
Cluj Napoca (18.23 - 18.53)
Oradea (21.21 - 22.16)
Arad (0.24 - 8.08) pe 19 septembrie
19 septembrie
Curtici (8.20 - 8.41)



Compunerea trenului Connecting Europe Express
Vagon MAV (Ungaria), inițial de bagaj, dar transformat în vagon expozițional pentru acest tren
Vagon Deutsche Bahn
Vagon de conferințe al SNCF
Vagon restaurant (board bistro) al FS - Ferrovie dello Stato Italiane
Vagon panoramic al elvețienilor de la SBB
Vagon de dormit Nightjet de la OBB


Un prea mare spațiu între vagon și peron la Linia 14

Comisarul Adina Vălean spune că trenul special care străbate Europa este ”un tren experiment, un tren laborator, care ilustrează nu numai avantajele transportului feroviar, ci şi obstacolele pe care trebuie să le depăşim pentru a avea un spaţiu unic feroviar european”.

Pentru români, din păcate, nu sunt perspective că lucrurile se vor schimba în bine prea curând pe calea ferată.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















11475 vizualizari

  • -9 (17 voturi)    
    fara suparare (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 8:04)

    revo [utilizator]

    dar vagoanele par a fi de la recuperari si reciclari. Mai au putin si se rupe tapiteria.
    • -5 (13 voturi)    
      2 locomotive romanești și 5 vagoane recondiționate (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 9:18)

      Rower [utilizator] i-a raspuns lui revo

      Trenul vostru de vis este compus din doua locomotive electrice Electroputere, un vagon cu vedere panoramica pentru turiști (te bate prea mult soarele în el, nu este bun pentru călători obișnuiți), un vagon ordinar de navetiști, unul gol (provenit de la recondiționări) unde au așezat o masa înconjurată de scaune chinezești ieftine neancorate (dacă trenul pune o frână, toată lumea zboară prin acel spațiu de meeting), un vagon cu scaune înalte (prinse în șuruburi) de tip birt sătesc modernizat și, în final, unul de marfa cu materiale de propaganda.

      Trenul vostru este un ras. Titlul articolului nu poate fi interpretat decât drept o gluma.

      Citat:
      "Cum arată unul dintre cele mai moderne trenuri care au ajuns vreodată în România - Povestea unui tren ce pare SF pentru o țară în care locomotivele se strică des și vagoanele nu-s destule"
      • +6 (10 voturi)    
        Locomotivele sunt General Motors, nu Electroputere (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 14:51)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        Chiar dacă a fost vopsit tricolorul pe toată caroseria, locomotivele acelea din poză tot General Motors le-a fabricat.

        Și nu sunt locomotive electrice, sunt diesel-electrice. Tracțiunea e cu motoare electrice pe fiecare osie, dar energia electrică e produsă cu un generator diesel cât toate zilele. În asta constă de fapt locomotiva, în acel generator diesel uriaș amplasat în mijlocul ei.
        • 0 (6 voturi)    
          Locomotivele sunt făcute la Electroputere! (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 20:43)

          Rower [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          Uite aici locomotivele fabricate de General Motors:
          https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_GMD_Locomotives
          Nu seamănă nici pe departe cu cele doua având tricolorul pe ele.
          Nu au pantografe deci sunt diesel electrice tip LDE 2100 EGM 621 (motor 8-710G3 de la General Motors). Doar motorul e GM.
          • +3 (5 voturi)    
            Lista ta e cu modelele americane (Canada și US) (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 21:38)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui Rower

            De asta nu seamănă nici pe departe.

            Modelele din poză au fost asamblate de General Motors la Electroputere Craiova. Nu ”doar motorul”, ci și caroseria. Exact cum Cielo asamblat la Craiova era Daewoo, nu era Oltcit. Și exact cum B-Max asamblat la Craiova era tot Ford, chiar dacă era asamblat la Craiova.

            Au existat și locomotive vechi românești clasa 60 modernizate cu motoare GM, dar caroseria (fața) arăta altfel la acelea, probabil de asta faci confuzie.
            • +2 (4 voturi)    
              621 EGM 2100CP e un LDE 2100CP Sulzer modernizata (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 23:04)

              Rower [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              Locomotiva 621 EGM 2100CP provine din modelul LDE 2100CP Sulzer (Electroputere obișnuită) modernizata cu motor General Motors în 1999.

              Vezi: http://www.railnet.ro/viewtopic.php?f=131&t=1348

              Este vorba de o simpla upgradare. GM nu a construit locomotive în Romania.
              • +1 (3 voturi)    
                Scrie și acolo că e caroserie nouă :) (Duminică, 19 septembrie 2021, 13:21)

                Harald [utilizator] i-a raspuns lui Rower

                ”Provine din modelul” e exact situația de la Daewoo Cielo, care provenea din modelul Opel Kadett E

                Caută pe net poze cu locomotiva 65-1248-7, aceea a fost într-adevăr doar modernizată cu motor GM. Dar acelea din poză sunt cu caroserii noi, construite de GM.

                Dacă insiști, spune ce număr de serie aveau locomotivele originale care ”au fost modernizate” și apar în poză. Faptul că s-au folosit osii produse în România nu înseamnă că locomotivele acelea erau românești. Exact așa te împăunezi cu munca și designul altora, după care te întrebi de ce nu mai există industrie românească.

                General Motors a vrut să cumpere Electroputere, a depus și o ofertă, producea locomotive acolo, dar Adrian Năstase a pus condiții aberante. După care a vândut Electroputere unor arabi care au construit un mall.
  • -2 (22 voturi)    
    Ati votat PSD si PNL, inclusiv din 2016, (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 8:26)

    emil bobu [utilizator]

    adica de cand exista USR.

    Este numai vina voastra, a poporului, ca Romania e in paragina, fiindca sunteti lacomi si ticalosi, votati cu hoti ca sa "fure, dar sa va dea si voua ceva", desi ei fura de la voi, natie de inteligenti ce sunteti.

    Asumati-va ca votati gresit de ani de zile, iar data viitoare votati cu putinii oameni cinstiti din politica romaneasca.

    Dar nu va duce capul, va place in saracie si ticalosie, sunteti niste primitivi si mi-e scarba de voi.
    • +5 (13 voturi)    
      Care "din 2016"?? (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 9:33)

      Mortaciune ambulanta [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Din 1990 il tot votam si re-votam pe tovul Ilici si partidul dumnealui, nu doar don 2016!
    • -3 (13 voturi)    
      S i pe cine pui? (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 9:45)

      dowjones [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Politicienii sunt oglinda poporului...
      Astia suntem, uitati politicienii, sunt degeaba in EU si USA.

      Macron, Merkel, Biden sunt nu numai defeaba, dar istoria ii va judeca aspru...datorita imbecilitatii de care dau dovada, a neo-marxismului si tradarii de tara, cultura si civilizatie
    • +2 (10 voturi)    
      Bai dobi .... (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 19:42)

      danmarian [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Ti-ai ales un alias care te caracterizeaza !! Ce-are sula cu ... subperefectura !?? PNL este "pe la guvernare" de putin timp ! Ce-ai fi vrut sa inventeze si sa doteze Romania cu trenuri noi - locomotive noi, ba si sine noi ? Adica sa faca ce NU S-A FACUT DE DECENII PSD-iste si anterior comuniste ? Mai taci dreaq dingura - si tu si toate vuvuzelele "de stanga" ! Sau mai direct : TU - personal - ce-ai facut pentru tara pana acum ? Numai postari ?
    • -3 (5 voturi)    
      Hai ca mi-e rusine! (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 20:06)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      "...fiindca sunteti lacomi si ticalosi...,Dar nu va duce capul, va place in saracie si ticalosie, sunteti niste primitivi si mi-e scarba de voi."
      Scuze, da' am cateva nelamuriri:
      - tu te adresezi cu aceste jigniri celor 85% care NU v-au votat si astepti de la ele viitoare voturi? Esti sigur ca ce te duce pe tine e capu' sau, mai repede, c...?
      - esti sigur ca frumoasele pareri pe care le ai fata de cele 85% de mai sus nu sunt, cumva, si reciproce la adresa unor de teapa ta? Ia mai uita-te prin procente si, daca-ti pute asa de tare natia asta de "primitivi", nu ne faci tu si-ai tai ( aia muuuultiiii!) onoarea sa ne parasesti?! E pacat de tine, fiinta sensibila cum te vad, sa traiesti intr-o scarba continua. Esti, cumva, masochist?
    • -1 (5 voturi)    
      care usr? (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 22:55)

      iodixit [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      cel care s-a dus la aur?
      si s-a facut de galben la <ur!
  • -3 (17 voturi)    
    Dar calea ferata cum e? (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 8:40)

    DomnuTrandafir [utilizator]

    Valean a fost penibila aducand un asemenea tren pe sinele din Ro.

    Gari jegoase, murdare sina paradita si colac pstepupaza duci un tren gol pe la Sibiu-Copsa-Cluj-Oradea-Arad adica 1000 km in plus ca sa ce?

    Sa arati lumii ca guvernarea PNL - UDMR nu face nimic?
    Iar Psd doar a furat!
    E ce se vede!

    Dar era drumul cunoscut si folosit de cfr Sibiu-Simera-Arad mult mai scurt.
    Care a fost logica daca mai poate fi vorba de logica.
  • -3 (9 voturi)    
    Putea merge pe linii electrificate - nu prin SIBIU (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 9:49)

    Gryphus [utilizator]

    Traseul a fost facut special de catre nevasta lui Crin Antonescu sa treaca prin SIBIU, de aia are nevoie de locomotive ANTICE Diesel

    daca trecea prin Sighisoara, de la Brasov - cum trec trenurile internationale in Ro, atunci putea sa aiba locomotiva electrica.

    Gara de Nord e un jeg, e si rusinos ca un astfel de tren e garat aici.

    Romanii sunt saraci, desi in gara de nord auzi "ladies in gentlemen" majoritatea celor de acolo stiu ca nu se refera la ei, ca ei se coboara din tren in slapi si merg asa prin oras
  • -2 (6 voturi)    
    Daca si astuia .... (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 19:29)

    danmarian [utilizator]

    asa de "modern" tot i s-a stricat un vagon "pe drum" ce dreaq sa mai astept de la CFR ?
  • +1 (1 vot)    
    La noi e vopsit.... (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 22:42)

    persuasiv [utilizator]

    gardu'.
  • -2 (2 voturi)    
    Lol (Duminică, 19 septembrie 2021, 15:54)

    mitg [utilizator]

    "Din compoziția trenului face parte și un vagon unguresc MAV care era pentru bagaje"

    Amuzant


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by