Facebook Papers. Regula de 5 la 1: Formula cu care Mark Zuckerberg a manipulat întreaga lume prin rețeaua sa social media

de S.J.     HotNews.ro
Miercuri, 27 octombrie 2021, 8:00 Economie | IT


Mark Zuckerbeg, CEO-ul Facebook
Foto: Ahmed Soliman / Dreamstime
În urmă cu 5 ani Facebook le-a oferit utilizatorilor săi 5 moduri noi de a reacționa la o postare, pe lângă clasicul „like”: „love”, „haha”, „wow”, „sad” și „angry”. Însă în spatele cortinei compania lui Mark Zuckerberg a programat algoritmul care decide ce văd oamenii în news feed-ul lor să utilizeze aceste emoji-uri pentru a-i manipula, relatează The Washington Post.

Documente interne ale Facebook dezvăluie că începând cu 2017 platforma social media a lui Mark Zuckerberg a tratat emoji-urile de reacție ca fiind mai valoroase decât simplele „like-uri”.

Teoria era simplă: postările care primeau multe reacții tindeau să îi țină pe utilizatori mai implicați iar acesta era un lucru cheie pentru modelul de afaceri al Facebook.

Însă proprii cercetători ai companiei au ajuns să suspecteze rapid o eroare critică de judecată. Favorizarea postărilor „controversate”, inclusiv a celor care îi înfuriau pe utilizatori, ar putea inadvertent „deschide ușa către mai mult spam / agresivitate / clickbait”, nota într-un document intern unul din angajații companiei.

„Este posibil”, a răspuns un coleg al său. Avertismentul s-a dovedit a fi profetic.

Inginerii de date ai Facebook au confirmat în 2019 că postările la care s-a reacționat cu emoji-uri de furie erau în mod disproporționat legate de dezinformări, conținut dăunător și știri de calitate îndoielnică.

Asta înseamnă că timp de 3 ani de zile Facebook a amplificat în mod sistematic unele din cele mai nocive postări de pe platforma sa, făcându-le mai vizibile în news feed-urile utilizatorilor și răspândindu-le unui public mai larg.

Această promovare disproporționată făcută de algoritmi a subminat eforturile moderatorilor de conținut și a echipelor de integritate de la Facebook care se luptau cu morile de vânt în ceea ce privește conținutul nociv și dăunător.

Dezbaterile interne din cadrul companiei despre aceste lucruri au fost dezvăluite Comisiei pentru Bursă și Valori Mobiliare din Statele Unite și puse la dispoziția Congresului american în formă redactată de către avocații avertizoarei de integritate Frances Haugen, fost manager de produs al Facebook.


Reacțiile implementate de Facebook au stârnit polemici puternice în companie (FOTO: Weedezign, Dreamstime.com)

Facebook Papers


Documentele arată că în mai multe situații membrii echipelor de integritate ale Facebook au tras semnale de alarmă cu privire la impactul pe care îl au asupra utilizatorilor anumite elemente din sistemul de ranking, avertismente pe care uneori directorii companiei le-au ascultat, alteori le-au ignorat.

Între ei, angajații Facebook au dezbătut importanța furiei în societate: Furia este „o emoție umană de bază”, nota unul, în timp ce un altul afirma că postările care generează furie ar putea fi esențiale pentru mișcările de protest împotriva unor regimuri corupte.

Însă greutatea reacțiilor de furie este doar una din numeroasele pârghii prin care inginerii Facebook manipulează fluxul de informații și discuțiile de pe cea mai mare platformă socială din lume, una despre care s-a demonstrat că influențează totul, de la emoțiile utilizatorilor la campanii politice și atrocități.

Facebook ține cont de numeroși factori - unii având o greutate disproporționată, alții considerați puțin importanți și unii contabilizați ca fiind negativi - care sunt adunați pentru a obține un scor unic pe care algoritmii îl folosesc pentru a genera news feed-ul fiecărui utilizator.

Acest scor este apoi folosit pentru a sorta postările și decide care apar primele și care apar atât de jos încât probabil nu le vei vedea niciodată.

Sistemul global de clasificare al Facebook este utilizat pentru a împărți pe categorii și sorta toate interacțiunile din peste 100 de limbi dintre utilizatorii platformei prezente în aproape fiecare țară din lume.

Facebook nu face publice valorile pe care algoritmii săi le atribuie diferitelor tipuri de interacțiuni, cu atât mai puțin pentru cele 10.000 de „semnale” despre care a spus că sunt luate în considerare de software-ul său când prognozează probabilitatea fiecărei postări de a produce acele forme de interacționare.

Compania lui Mark Zuckerberg afirmă că ține aceste informații secrete pentru a nu le oferi actorilor rău-intenționați un „manual” de manipulare a platformei.


Francis Haugen depune mărturie în Congresul SUA (FOTO: Shutterstock Editorial / Profimedia Images)

Experimentele făcute de Facebook asupra utilizatorilor


Documentele interne ale Facebook arată că algoritmii platformei cuantifică semnale subtile, pe care majoritatea utilizatorilor nici nu le-ar observa, ca de exemplu numărul de comentarii lungi pe care o postare le generează, dacă ele conțin doar text sau și alte elemente, sau dacă un videoclip este înregistrat live sau în prealabil.

Algoritmii cuantifică inclusiv durata necesară de încărcare a fiecărei postări și viteza internetului utilizatorului. Toți acești factori influențează dacă în news feed îți apăr postări ale unor cunoștințe din viața reală sau „prieteni” virtuali, grupuri cărora Facebook din diverse motive vrea să li te alături sau postări care te-ar putea plictisi, înfuria sau inspira.

Pe lângă dezbaterile interne legate de emoji-ul ce exprimă furie, documentele ajunse acum pe masa congresmenilor americani arată că angajații lui Mark Zuckerberg și-au pus semne de întrebare și cu privire la valorile companiei.

Când aceștia au descoperit că algoritmii promovează conținut nociv, ei au propus modificări care credeau că ar putea să ajute. Însă ajustările respective au fost uneori respinse.

În plus, cultura de a face experimente asupra utilizatorilor este una înrădăcinată adânc la Facebook, inginerii trăgând adesea de diferite pârghii pentru a vedea ce se întâmplă.

Un asemenea experiment din 2012 făcut public doi ani mai târziu a arătat că angajații companiei au dorit să manipuleze valorea emoțională a postărilor care apar în news feed-ul utilizatorilor pentru a fi mai pozitive sau negative cu scopul de a observa apoi dacă propriile postări ale acestora se modifică în funcție starea indusă.

Un experiment separat, despre care Haugen a vorbit în fața Congresului american luna aceasta, a presupus oprirea măsurilor de siguranță pentru un grup de utilizatori pentru a vedea dacă acestea chiar funcționează.

Alt experiment despre care anterior nu s-a scris a implicat afișarea mai des a postărilor unor persoane în news feed-urile unor prieteni aleși la întâmplare și, după ce experimentul a fost încheiat, examinarea dacă aceștia continuă să comunice.


Mark Zuckerberg acuză o campanie de dezinformare împotriva Facebook (FOTO: K2images, Dreamstime.com)

Regula de 5 la 1 a lui Mark Zuckerberg


În 2017 Facebook încerca să inverseze un trend îngrijorător vizavi de cât de mult postau și vorbeau utilizatorii pe platformă și emoji-urile de reacție i-au oferit 5 noi pârghii de tras.

La momentul respectiv fiecare reacție nouă valora de 5 ori mai mult decât un simplu „like”. Logica era că folosirea unui emoji semnala că postarea a avut un impact emoțional mai mare decât un like, reacționarea cu un emoji presupunând un pas în plus decât simpla apăsare a butonului „like”.

Însă în public Facebook a minimalizat importanța pe care o acordă acestor noi reacții, compania declarând pentru Mashable în 2017 că le acordă o greutate „puțin mai mare decât like-urilor”. Dar prin antrenarea algoritmilor de a optimiza aceste noi trăsături, inginerii Facebook au asigurat practic că ele vor fi amplu văzute și folosite.

Mai mult, orice persoană care posta pe Facebook în speranța că va ajunge la un public larg urma să își dea seama în mod inevitabil că anumite tipuri de postări vor „prinde” mai bine decât altele.

La un moment dat CEO-ul Mark Zuckerberg chiar i-a încurajat în public pe utilizatori să folosească reacția de furie pentru a semnala că nu le place ceva, în pofida faptului că știa că acest lucru va face algoritmii să le afișeze mai des astfel de postări.

Prima „retrogradare” a greutății acordate emoji-ului de furie a venit în 2018, când Facebook i-a tăiat valoarea la doar x4 din cea a unui „like”, păstrând aceeași greutate pentru toate celelalte reacții de emoție.

Însă era evident că nu toate aceste reacții erau la fel. Furia era cea mai puțin utilizată dintre cele 6, cu 429 de milioane de click-uri pe săptămână, comparativ cu 63 de miliarde de reacții „like” și 11 miliarde de „love”, potrivit unui document al Facebook din 2020.

Inginerii de date ai companiei au descoperit de asemenea că reacțiile de furie erau „mult mai frecvente” la postări controversate: „știri civice de calitate slabă, dezinformări civice, nocivitate civică, dezinformări privind sănătatea și conținut antivaccinist”, conform unui document din 2019.


Mark Zuckerberg exercită un control total asupra deciziilor luate de Facebook (FOTO: Peter Kovác, Dreamstime.com)

Soluții respinse de conducerea Facebook


În aprilie 2019 Facebook a creat un mecanism de a „retrograda” conținutul care primea un număr disproporționat de reacții de furie deși documentele companiei nu arată când sau cum a fost folosit acesta.

În luna iulie a acelui an în cadrul companiei a început să circule propunerea de a tăia valoarea mai multor emoji-uri de reacție la cea a unui like. Însă ea depindea de aprobarea eșaloanelor superioare ale Facebook.

Un angajat scria la momentul respectiv că ar fi fost o soluție simplă cu „mai puține probleme legate de politici” decât o tentativă de a identifica pe cale tehnică comentariile nocive.

Însă propunerea de a implementa aceste măsuri a fost respinsă pe ultima sută de metri.

Mai târziu în cursul aceluiași an propunerea de a retrograda reacția de furie a fost din nou adusă în discuție într-o dezbatere despre ajustarea algoritmilor pentru a-i opri să amplifice conținutul care ar putea submina valorile democratice.

Un alt angajat a propus chiar înlăturarea completă a acestui buton. Dar conducerea Facebook, asupra căruia Mark Zuckerberg exercită control total, a ales iar să nu ia nicio măsură.

În cele din urmă conducerea Facebook a fost convinsă anul trecut, dar nu de vreunul din motivele expuse anterior.

Cercetări suplimentare au arătat că utilizatorilor platformei nu le place când primesc reacții de furie la postările lor, indiferent că vin din partea unor prieteni sau persoane necunoscute.

Facebook a tăiat valoarea „angry react” la 1,5 din cea a unui „like”. Apoi a tăiat-o la zero.

Citește și:






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





43109 vizualizari

  • +14 (46 voturi)    
    cenzura (Miercuri, 27 octombrie 2021, 8:33)

    raducelfrumos [utilizator]

    O mascarada, pe Facebook nu mai exista libertate de expresie ci asa zisele "community standards", adica opiniile politice ale lui Ziuk&Co. Pana si lui Trumo i-au blocat contul si ramane in continuare blocat.
    • +9 (11 voturi)    
      "community standards" (Miercuri, 27 octombrie 2021, 13:39)

      dorinmac [utilizator] i-a raspuns lui raducelfrumos

      ...oare ce inseamna si aceste standarde, inafara de limbajul de lemn oferit de FB? de cate ori se intampla sa fii tras de urechi ca ai fi incalcat ""community standards"", asta in timp ce un tex de-al tau, sau o imagine, n-au nici in clin nici in maneca cu vreo urma de cod de etica? ....sau despre cum FB este stat in stat cu propriile reguli (uneori de-a dreptul absurde catre limita patologicului demn de spitalul 9! :) )
  • +38 (50 voturi)    
    De pomana (Miercuri, 27 octombrie 2021, 8:58)

    Alamicdarau [utilizator]

    Prostimea secolului XXI care s-a obisnuit cu drogul zilnic nu va intelege ca facebook e doar un instrument de vanzari menit sa o manipuleze prin AI
    • +14 (34 voturi)    
      si nu doar ei (Miercuri, 27 octombrie 2021, 9:33)

      GNG [utilizator] i-a raspuns lui Alamicdarau

      Toate browser-ele de internet sunt instrumente de vanzari. Cautati ceva pe net si apoi in browser veti primi reclame de la firme care ofera spre vanzare ceea ce a fost cautat. Chiar daca produsul respectiv a fost achizitionat, browser-ul nu stie asta ... Valabil si pentru alte aplicatii de social-media.
      • +20 (24 voturi)    
        Firefox, duckduckgo, add block plus (Miercuri, 27 octombrie 2021, 9:52)

        MTTRN [utilizator] i-a raspuns lui GNG

        Elementar draga whatson

        Next level - decentraleyes, ublock, ghostery
      • +32 (34 voturi)    
        Nu mai comentati aiurea, daca nu... (Miercuri, 27 octombrie 2021, 10:08)

        Teszzt [utilizator] i-a raspuns lui GNG

        ... va pricepeti.

        Browserul e doar o unealta pentru a accesa pagini web, nu browserul afiseaza reclame, ci site-urile pe care le vizitati.

        Aceste reclame personalizate se afiseaza cu ajutorul unor algoritmii care "urmaresc" (tracking) actiunile utlizatorilor. Pe mine personal nu ma deranjeaza daca primesc reclame cu aspiratoare daca sunt in cautarea unui aspirator sau daca primesc automat spre citire articole cu continut care clar ma intereseaza.

        Daca nu va convine ca sunteti urmarit... v-ati nascut in secolul gresit :D Pe langa faptul asta, exista metode pentru a minimiza aceasta urmarire, si fix browserele sunt cele care faciliteaza acest lucru. Cautati enhanced protection, private mode si vedeti cum va puteti "apara", daca aveti nevoie.
    • +5 (5 voturi)    
      Răspundere (Miercuri, 27 octombrie 2021, 14:48)

      bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui Alamicdarau

      În afară de incitarea la comiterea de infracțiuni, favorizarea infractorului, calomnie și insultă (în definiția restrictivă, juridică), răspunderea pentru efectele comunicării revine integral receptorului. Acesta este principiul fundamental al libertății de exprimare.

      De cîte ori acest drept la informare neîngrădită și la exprimare este încălcat, e nasc monștri. Indiferent de intențiile inițiale.
  • +22 (28 voturi)    
    Era cumva de anticipat... (Miercuri, 27 octombrie 2021, 9:28)

    Dalla [utilizator]

    Dintr-o rețea de socializare gândită să unească oamenii și să suplimenteze mass-media în vehicularea informațiilor, FB a ajuns o unealtă malefică de manipulare, extorcare de bani si probabil spionaj. Fiecare poză cu pisica sau comentariu despre pandemie pe care le postăm pe FB îi bagă câțiva cenți în bancă d-lui Z, și le expune mai bine marfa plătitorilor de advertising de pe aceeași platformă.

    În lumea mijloacelor de informare în masă se știe de mult: scandalul, controversa, agresivitatea, negativismul, minciuna repetată, violența, vând mult mai bine decât antonimele lor.

    Și nu doar FB se folosește de noi, cei mulți și proști. A se vedea excepționalul documentar The Social Dilemma (2020).

    Rețeta o găsim și la "tabloidele" noastre, fie ele posturi tv ca A3 sau RTV, sau platforme online ca Știripesurse și satelitele ei, cu diferența că acestea nu (doar) colportează dezinformarea și manipularea, ci chiar le produc.

    În 31 de ani de democrație parlamentarii noștri nu s-au învrednicit să emită o lege adevărată împotriva dezinformării, manipulării și fake-news din mass-media, și rezultatele tragice pt societate se văd mai ales acum, în pandemie.
    • -10 (24 voturi)    
      FB ajuta. (Miercuri, 27 octombrie 2021, 9:47)

      Radium [utilizator] i-a raspuns lui Dalla

      Nu ii baga doar lui Zuckerberg bani in buzunar. Ii baga si sutelor de milioane de alti utilizatori care au un business. FB e cea mai inteligenta inventie din secolul asta pana acum. Faptul ca exista si abuzuri e alta discutie.
      • +14 (14 voturi)    
        FB se ajută mai mult decât ajută... (Miercuri, 27 octombrie 2021, 10:41)

        Dalla [utilizator] i-a raspuns lui Radium

        Da' e OK, e nevoie și de social media.

        Cât despre "cea mai importantă invenție a secololui, FB nu e în primele 21...
        https://247wallst.com/special-report/2020/01/06/21-most-important-inventions-of-the-21st-century-2/2/

        Vedeți documentarul recomandat, n-o să regretați.
        • +2 (8 voturi)    
          Și? (Miercuri, 27 octombrie 2021, 14:53)

          bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui Dalla

          Nu îți convine, nu folosi! Nu este nimeni dator să îți poarte de grijă, cu excepția părinților și doar pînă la o vrîrstă.

          Eu nu mai folosesc Facebook, nu pentru că mă spionează - este răspunderea mea ce fac pe platforma altuia, expus prin definiția unui public mai larg - mă deranjează că comunicarea și informarea mea sînt blocate arbitrar de niște oameni, direct sau prin intermediul algoritmilor.

          Altminteri, la fel ca pe ulița satului, ceea ce faci în public, rămîne public. Și nu te obligă nimeni să cumperi dacă nu vrei.
          • +5 (9 voturi)    
            Vrei să mă bruiezi pe mine, (Miercuri, 27 octombrie 2021, 16:22)

            Dalla [utilizator] i-a raspuns lui bilbofil

            dar te faultezi singur.
            N-ai fi mai fericit uitându-te la tv? Sau bând un spirt?
            Și așa nu pricepi despre ce vorbim aici.
      • +6 (8 voturi)    
        spune-le asta (Miercuri, 27 octombrie 2021, 10:59)

        cristi_an [utilizator] i-a raspuns lui Radium

        celorlalte canale de media(ziare, publicatii, radio, TV..samd) care balesc la banii pt publicitate :). Singurul motiv pentru care sunt "dezvaluirile" astea... oftica vechilor manipulatori ca au pierdut din placinta publicitatii.
    • +1 (5 voturi)    
      Poate explici… (Miercuri, 27 octombrie 2021, 13:33)

      mamaika [utilizator] i-a raspuns lui Dalla

      …cum se face extorcarea de bani? Cine ia cu japca bani si de la cine?
      • +6 (10 voturi)    
        Să încerc. (Miercuri, 27 octombrie 2021, 16:12)

        Dalla [utilizator] i-a raspuns lui mamaika

        A fost mai mult o figură de stil, o hiperbolă, dar nu departe de realitate. Hai să vedem niste cifre (sursa Macrotrends):
        - ultimul profit net al FB pe 12 luni (deci nu revenue, ci net income, adică banii de zarzavat ai d-lui Z), măsurat la 30 iunie a.c. a fost de 38 de miliarde de coco, în creștere cu 66% față de aceeași perioadă a anului trecut.
        - ultimul profit net pe 3 luni, măsurat la aceeași dată, a fost de 10 miliarde de coco, în creștere cu 100% (!) față de precedentele trei luni.

        De unde aceste creșteri aproape exponențiale?

        Simplu, din pandemie. Adică FB a profitat la greu de izolarea oamenilor si de nevoia lor de a comunica, pt a spolia, a lua cu japca pielea de pe plătitorii de publicitate. Nu e tocmai extorcare, dar nici departe nu e.

        Până la urmă, FB e un furnizor de servicii, nu un producător, nu un intermediar, și cu atât mai puțin mama răniților. Iar eu nu sunt un comunist încuiat care nu înțelege că piața asta e una dură, și trebuie să joci dur ca să rămâi unde ești sau să progresezi.

        Deci, ca să-ți răspund pe scurt, întotdeauna șmecherul va lua bani cu japca de la fraier.

        Mulțumit de raspuns, mamaika?
  • +4 (18 voturi)    
    Metodele nu sunt noi. (Miercuri, 27 octombrie 2021, 9:43)

    Radium [utilizator]

    Dincolo de acuzatii, Facebook a fost cea mai mare descoperire a secolului. Aceste instrumente numite abuzuri pe care le semnaleaza documentele au fost folosite de zeci de ani in industria de publicitate, in televiziune si in marketing. Singurul lucru pe care Zuckerberg a facut a fost sa le perfectioneze.
    • +13 (13 voturi)    
      Exact! (Miercuri, 27 octombrie 2021, 12:11)

      Moi1 [utilizator] i-a raspuns lui Radium

      Toate "talk shou-rile" astea de la televiziuni fac acelasi lucru. Niste cretini care se cearta in studiou-uri sa tina oamenii captivi in fata TV-ului.
      Un documentar informativ plictiseste, o cearta politica ca la usa cortului vinde publicitate mai bine!
  • +1 (15 voturi)    
    Shut down this fucking network!!! (Miercuri, 27 octombrie 2021, 10:01)

    Ponta [utilizator]

    Just simple as that.
    • +13 (15 voturi)    
      Eu nu pricep! (Miercuri, 27 octombrie 2021, 12:14)

      Moi1 [utilizator] i-a raspuns lui Ponta

      Da cine te tine logat? Geez e asa usor sa dezinstalezi aplicatia sau sa schimbi postu la TV...
      Cand aud indignarile astea ai zice ca FB e implantat in creier. Fratilor, se poate trai foarte bine si fara...
      • +9 (9 voturi)    
        E drog (Miercuri, 27 octombrie 2021, 14:00)

        Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui Moi1

        Eu nu mai am cont pe fb din 2016. In prima luna după ce am renunțat la cont a fost mai rău ca renunțarea la fumat.
        Apoi m-am obișnuit dar nu a fost ușor așa cum zici. Acum nici prin cap nu-mi trece sa fac cont pe febeu.

        Iar pentru cei care au business-uri: nu trebuie sa stați personal pe pagina. Puteți avea un om care sa se ocupe de copy și de comunicare.
      • +7 (9 voturi)    
        Din păcate, (Miercuri, 27 octombrie 2021, 14:36)

        Dalla [utilizator] i-a raspuns lui Moi1

        mulți nu mai ajung să dezinstaleze aplicația sau să schimbe postul tv. Sunt deja prinși și dependenți.
      • +1 (1 vot)    
        Chiar nu ma intereseaza FB. (Joi, 28 octombrie 2021, 10:57)

        Ponta [utilizator] i-a raspuns lui Moi1

        cred ca am mult mai multe carti citite decat tine draga Moi1.
        Atat de tare ma intereseaza FB la fel cum ma intereseaza cine esti.
        Din punctul meu de vedere ca FB exista sau se inchde imi este egal.
        Oricum este multa prostie cantonata acolo.
  • +9 (11 voturi)    
    deja pt viza de usa (Miercuri, 27 octombrie 2021, 10:42)

    richter [utilizator]

    trebuie sa dai toate numerele de tel adrese de e-mail si conturi pe social media pe ultimii 5 ani ca sa ati dea voie sa te misti catre ei; posibil sa ai in viitorul apropiat punctaj dupa ce ai postat, pe unde ai umblat; fb poate fi notata cu minus curand, denotand un grad de "inteligenta" :))
  • +3 (5 voturi)    
    frate (Miercuri, 27 octombrie 2021, 14:09)

    liviu_ [utilizator]

    era clar ca FB manipuleaza pentru propriul beneficiu...

    toate guvernele s-au facut ca nu vad si acum au fost prinsi cu chilotzii in vine...

    cat despre libertate de exprimare... sa fim seriosi... oricine detine pagina poaete bana pe ORICINE din ORICE motive FARA sa raspunde in nici un fel...
    mai mult, dezacordul fata de ceva nu prea se poate exprima (nu ai unlike de exemplu, angry e ambigu etc)

    cat despre "community standard" frate sunt aplicate total aleatoriu fara nici o logica si fara nici o noima...
  • +8 (8 voturi)    
    behavioral surplus (Miercuri, 27 octombrie 2021, 18:30)

    pastorescu [utilizator]

    Se cheama capitalism de supraveghere ce fac ei si Google si multi altii, Modelul de afacere e superb: le dai fraierilor o cale sa isi raporteze singuri comportamentul, preferintele, actiunile etc (behavioral surplus) si apoi le pui in fata reclame adaptate. Profit garantat.

    Cititi de exemplu 'The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power' de autor S. Zuboff.
  • +2 (2 voturi)    
    Și totuși... (Joi, 28 octombrie 2021, 6:03)

    Popeye_the_Sailor [utilizator]

    ... mie mi se pare că mai păcăliți și folosiți decât utilizatorii rețelelor sociale sunt cumpărătorii de reclame. Lor li se vinde iluzia că reclama lor e bine orientată când de fapt nu e cu nimic mai bună decât cea de la televizor sau din presa scrisă, pe care le căutăm singuri alegând postul respectiv sau citind revista care ne place. Să exemplific: eu când caut ceva pe internet nu-mi ia mai mult de aproximativ jumate de oră, poate o oră. Apoi fie cumpăr, fie renunț. Deci reclamele care vin pe urmă legate de căutările anterioare sunt de fapt moarte, fără nici un efect asupra mea. Ba chiar de când folosesc DuckDuckGo pentru căutări și îmi apar reclame mai variate am ajuns să le urmez mai frecvent pentru că îmi oferă informații noi, mai interesante.
    Asta referitor la vânzări. Dacă ne referim la trend-uri, da, recunosc că dacă ți se oferă preponderent opinii similare cu ale tale, și nivelul tău de educație e scăzut, le vei urma mai degrabă. Asta nu duce decât la polarizarea mai accentuată a societății. Nu vi se pare că oamenii sunt mult mai îndârjiți în opiniile lor de când cu rețelele sociale? Părerea mea este că din punct de vedere comercial nu s-ar pierde nimic dacă s-ar renunța de tot la AI pentru alegerea conținutului afișat, dar societatea ar putea deveni mai tolerantă și mai educată.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by