Schimbări majore în legislația RCA: Șoferii care fac accidente soldate cu vătămări corporale sau decese vor plăti cu 40% mai mult pe viitoarele asigurări auto

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 26 noiembrie 2020, 23:33 Economie | Asigurari


Locul accidentului
Foto: youtube.com
Asigurații RCA care au făcut un accident soldat cu vătămarea sănătății şi a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane vor fi penalizați prin creșterea cu 40% (4 clase de malus) a prețului la asigurarea auto obligatorie pe care o vor încheia în anul ulterior producerii accidentului, potrivit unui proiect al ASF, care modifică sistemul bonus-malus din legislația RCA. În prezent, șoferii vinovați sunt penalizați doar cu 2 clase de malus, indiferent de severitatea accidentului. Vezi în articol ce alte schimbări majore sunt pregătite până la finalul acestui an.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a supus joi dezbaterii publice
un proiect care modifică și completează Norma nr. 20/2017 privind asigurările auto din România.

Mai multe schimbări importante vor avea loc până la sfârșitul acestui an, în condițiile în care autoritatea așteaptă observații față de acest proiect până la data de 5 decembrie 2020.

Prețul poliței RCA va crește semnificativ în funcție de severitatea accidentului produs

Una dintre schimbările majore va fi la sistemul bonus-malus din asigurările auto RCA, în sensul aplicării diferențiate a malusului în funcție de severitatea accidentului, respectiv dacă în urma producerii acestuia au rezultat sau nu vătămări corporale sau decesul unor persoane.

Proiectul propune în acest sens următoarele schimbări la Art. 32 din actuala Normă RCA:


(3) Asigurații sunt penalizați prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare, în funcție de caz, astfel:
a) cu două clase pentru fiecare eveniment din care au rezultat numai prejudicii materiale;
b) cu patru clase pentru fiecare eveniment soldat cu vătămarea sănătății şi a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane.”


În prezent, în actuala legislație, se precizează doar că:

"dacă în perioada de referinţă sunt înregistrate daune plătite, asiguraţii sunt penalizaţi prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare prin penalizarea cu două clase pentru fiecare eveniment pentru care s-a plătit o despăgubire."

  • Ce este sistemul bonus-malus și cum s-ar traduce aplicarea unor penalizări cu 4 clase de malus


Click pentru a deschide


Sistemul bonus-malus a fost introdus în legislația RCA ca o măsura de responsabilizare a participanților la trafic, urmărind ca șoferii prudenți să nu plătească o primă de asigurare RCA similară cu cei care fac accidente.

Conform datelor ASF, sistemul bonus-malus influențează prima de asigurare în funcție de daunalitatea înregistrată în anul în care ți-ai încheiat polița RCA.

În situaţia în care în perioada de referință nu au fost înregistrate daune plătite, la reînnoirea poliței RCA vei beneficia de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare. În situația în care în perioada de referință au fost înregistrate daune plătite, la reînnoirea poliței RCA vei fi penalizat prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare. Malusul se aplică la reînnoirea poliţei de asigurare în anul următor celui în care au fost plătite daune pe baza poliței RCA.

Sistemul bonus-malus este format din 8 clase de bonus (B) şi 8 clase de malus (M). Reducerea maximă (bonusul) de care un asigurat poate beneficia este de 50%, în timp ce penalizarea maximă (malusul) care poate fi aplicată este de 180%. La stabilirea unui malus contează data plății daunei și nu data producerii acesteia, sau persoana care a condus vehiculul. Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, fără istoric de daune.

Cu alte cuvinte, conform modificărilor propuse acum de ASF, pentru un șofer începător care din nefericire ar produce un accident soldat cu vătămări corporale, prețul asigurării sale standard (B0) ar crește în următorul an cu 4 clase malus, deci cu 40% față de prețul plătit înainte de a face accidentul.

Alte schimbări majore în afară de sistemul bonus-malus propuse acum de ASF:

  • - clarificarea condițiilor de autorizare și practicare a asigurării RCA, în sensul în care autorizarea nu se aplică doar pentru practicarea RCA în România, ci permite asigurătorului RCA să practice această activitate pe întreg teritoriul UE;
  • - clarificarea termenului în care informațiile cu privire la încheierea contractelor RCA și daunele avizate sunt transmise către baza de date cu asigurările RCA încheiate pe teritoriul României (baza de date AIDA ce este dezvoltată și administrată de către BAAR);
  • - clarificarea condițiilor în care contractele RCA pot rămâne în vigoare în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului asigurat și în special în cazul vehiculelor pentru care se efectuează transferul de proprietate ca urmare a încetării unui contract de leasing financiar;
  • - completarea obligațiilor asigurătorilor RCA de a transmite informații cu privire la stabilirea gradului de răspundere în producerea accidentului și la modul de soluționare al cazurilor de culpă comună;
  • - clarificarea modului de evaluare a prejudiciilor pentru lipsa de folosință a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia prin stabilirea documentelor în baza cărora contravaloarea acestor prejudicii poate fi solicitată și clarificarea modului de calcul a perioadei pentru care se acordă despăgubiri:
  • - introducerea posibilității completării formularului de „Constatare amiabilă de accident” prin intermediul unei aplicații electronice agreate în comun de către asigurătorii RCA.

De asemenea, pentru a da posibilitatea legală BAAR de a încheia acorduri de reciprocitate și cu organismul similar din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord pentru asigurarea protecției reciproce a rezidenților din ambele state, se propune introducerea unei prevederi în acest sens, astfel încât persoanele fizice şi juridice rezidente să beneficieze de garanția reciprocă pe baza încheierii unui protocol.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















16632 vizualizari

  • +8 (12 voturi)    
    Propunere indecentă (Vineri, 27 noiembrie 2020, 7:18)

    Mirobo [utilizator]

    Ar fi interesant dacă șoferii care circulă preventiv și nu au făcut accidente să primească bani din acest fond de RCA ,cum s-ar circula?
    Masurile punitive sunt de înțeles ,par firești.
    De ce reciproca nu este valabilă?
    Eu unul dacă aș primi bani (nu o sumă mare) în loc să-i dau, aș fi stimulat să fac orice pot în limite de siguranță pentru mine să evit accidentele.Și așa fac asta de demult.
    • +1 (3 voturi)    
      pentru ca riscul tot exista (Vineri, 27 noiembrie 2020, 7:33)

      blackbird [utilizator] i-a raspuns lui Mirobo

      Si eu conduc de 15 ani fara accident dar asta nu inseamna ca nu exista riscul sa fac o tranznaie.
      • 0 (0 voturi)    
        ok (Vineri, 27 noiembrie 2020, 15:34)

        Mirobo [utilizator] i-a raspuns lui blackbird

        Si banii incasati de 15 ani nu reprezinta un capital consistent de reparare in cazul unei daune provocate din vina dumneavoastră?
    • +2 (4 voturi)    
      Vorbesti cu peretii. (Vineri, 27 noiembrie 2020, 7:34)

      alibaba_zeul_meu [utilizator] i-a raspuns lui Mirobo

      Asiguratorii sunt pusi doar pe jumulit. Ei dau doar spaga politicienilor, avocatilor si judecatorilor.

      Prietenii stiu de ce.
    • +2 (6 voturi)    
      Reciproca (Vineri, 27 noiembrie 2020, 8:36)

      Zache58 [utilizator] i-a raspuns lui Mirobo

      nu este valabila pentru ca traiesti in Romania.Dupa alegeri o sa platim si pentru aerul respirat,plus ce mai inventeaza baietii pentru spolierea/saracirea poporului.Nu vedeti ca in Bucuresti se vorbeste de poluare dar suprafata parcurilor scade pentru ca se aproba proiecte imobiliare la greu?Normal ca de vina vor fi centralele de apartament.De ce sa nu depinda confortul bucuresteanului de mila primarului,ca in Republica socialista?Sloganul ''Inflorirea Romaniei socialiste'' de ieri este inlocuit acum cu ''intram in cea mai prolifica perioada de la aderarea noastra''.Prolifica pentru cine?
  • -3 (7 voturi)    
    prostie si lacomie (Vineri, 27 noiembrie 2020, 7:35)

    alexman1 [utilizator]

    Schimbarea asta majora este o prostie si o lacomie. Ce treaba are avarierea masinii cu vatamarea cuiva?
  • +9 (9 voturi)    
    Simplu (Vineri, 27 noiembrie 2020, 8:04)

    RedGuard [utilizator]

    Depasesti in curba fara vizibilitate -> nu mai ai dreptul sa conduci vreodata.

    In 6 luni de zile se injumatateste traficul.
  • +5 (5 voturi)    
    Aceasta clauza in polita de asigurare (Vineri, 27 noiembrie 2020, 8:28)

    John M. [utilizator]

    e veche de cand lumea in Occident. Si asa e normal. Dupa un accident compania de asigurari primeste raportul politiei care stabileste vinovatul. Daca fapta se repeta, cel vinovat de multiple accidente sau amenzi de circulatie este exclus ca "risc ridicat". Ramas fara asigurare el devine pieton pentru ca daca e prins in trafic neasigurat risca puscaria. El mai poate cumpara asigurare de la o companie specializata in "high risk drivers" , care-i foarte scumpa si numai daca ii este aprobata dupa o examinare serioasa a dosarului. Toate companiile de asigurari sunt legate intre ele prin internet si nu poate nimeni sa se mute de la o companie la alta, ca parlamentarii romani de la un partid la altul.
  • +6 (6 voturi)    
    frectie la picior de lemn (Vineri, 27 noiembrie 2020, 8:52)

    maferescdeciuma [utilizator]

    executata in bunul stil romanesc. Ce facem cu teribilistii care circula cu RCA-ul facut pe numele bunicului? Cumpara o masina, o inmatriculeaza pe bunici cu cea mai ieftina polita de pe piata, fac accident ( eventual morti de beti...stiu ca fix asta am patit cu un astfel de cretin), fac praf masina...ghinion. Cumpara alta masina, o inamtriculeaza pe alt bunc/parinte sau chiar pe numele lui si uite asa pleaca feciorasul nostru iar de la B0.
    • +1 (1 vot)    
      O solutie ar fi 50% pe masina, 50% pe sofer (Vineri, 27 noiembrie 2020, 10:45)

      Ritzi Pitzi [utilizator] i-a raspuns lui maferescdeciuma

      Masina are riscurile ei (vechime, putere), dar autorul este soferul si ar trebui ca RCA-ul sa tina cont de sofer mai mult, eventual progresiv exponential cu puterile lui 2, ca dupa al 3-lea accident sa plateasca de 8 ori mai mult, iar dupa al 4-lea de 16 ori.
    • 0 (0 voturi)    
      total gresit (Vineri, 27 noiembrie 2020, 21:06)

      StefanDaniel [utilizator] i-a raspuns lui maferescdeciuma

      Nu conteaza ce masina conduci, indiferent ca e imprumutata, ca este a bunicului, etc. Accidentul este consemnat pe numele tau. Cand iti vei face mai tarziu o asigurare vei plati mai mult. Daca eu iti imprumut masina si faci accident, pe mine nu ma afecteaza cu nimic. In schimb daca ai accidente la activ, si bunicul face asigurare pe numele lui, nici pe el nu il afecteaza cu ceva, in schimb se alege cu masina praf, si este vinovat doar moral, ca ti-a dat masina, stiind ca esti un pericol pt trafic. Nimeni nu plateste in locul tau, doar daca parintii sunt bancheri si isi permit sa plateasca pagubele tale.
  • +5 (7 voturi)    
    RCA pe sofer, nu pe masina (Vineri, 27 noiembrie 2020, 10:32)

    bigsmrk [utilizator]

    Ok, penalizati soferii care fac accidente - soferii!
    De ce daca am 5 masini platesc de 5 ori RCA? La penalizare se pune malus la toate cele 5 asigurari? E exagerat si incorect!

    Nu masina face accident, ci soferul.

    De ce nu legati RCA de sofer? Nu conduce nimeni simultan 5 masini.

    Cate o asigurare RCA pe sofer si penalizarea e corect aplicata asa. Mai mult, bonu malus ar trebui pus nu numai pentru accidente cu daune, ci pentru contraventii grave repetate: oprirea in loc nepermis (provoci accidente), depasire periculoasa, neacordare de prioritate si, bineinteles, depasirea vitezei legale.

    Eventual, faceti ca RCA sa fie procent din venit, nu suma absoluta, problema mare e la cei cu multi bani...
    • +2 (4 voturi)    
      RCA pe sofer, nu pe masina (Vineri, 27 noiembrie 2020, 12:02)

      Cote [utilizator] i-a raspuns lui bigsmrk

      Bineinteles ca raspunderea civila auto este a SOFERULUI, nu a autovehiculului. Soferul isi angajeaza raspunderea atunci cind este la volanul unui autovehicul.

      Deci, nu vehiculul trebuie sa aiba un RCA valabil la prima inmatriculare, ci posesorul permisului auto, la primirea permisului.

      Situatia asocierii RCA cu un vehicul este mostenita din stramosi, cind omul si masina lui erau inseparabili si intr-o unica pereche; ochelarii, sotia si masina nu se imprumuta, zicea un banc.

      Odata corectata acceptiunea RCA prin asociere cu sofer in loc de vehicul, ramane in dezbatere o nisa de probleme ca de exemplu, o remorca ce se desprinde din ansamblu in timpul mersului, si care produce daune de capul ei bezmetic, lasata fara control. Sunt rare aceste situatii si probabil rezolvabile prin dispozitivul unei legi noi.

      Si pe cale de consecinta, asa este: sunt proprietarul a 3 vehicule, un autoturism si 2 motociclete; neputand oricit as incerca sa le conduc simultan pe toate 3, e nevoie doar de RCA personal nu de 3 RCA per vehicul.

      Insa e greu pentru asiguratori si pentru legiuitor.
    • 0 (0 voturi)    
      E corect (Vineri, 27 noiembrie 2020, 15:29)

      Mirobo [utilizator] i-a raspuns lui bigsmrk

      Din ce am inteles eu de la brokerul care imi face asigurarile la masina/casa/malpraxis RCA ul se face si pe sofer.
      Un mix de masuri ar fi ok la stabilirea primei.
      Din confederația helvetică venitul soferului.Din USA trecerea oricarei abateri ,inclusiv contraventie banala gen oprire interzisa,la cazierul judiciar.
      In viitor masinile vor fi autonome.Evident ca producatorii de autoturisme vor fi exonerați de orice responsabilitate legata de aceste spețe(accidente) din acest motiv nici nu se dorește o autonomie totală a mașinii.Lista poate continua cu orice măsură care ar duce la scăderea numărului accidentelor rutiere (ale căror urmări ne costă pe toți).
      Legislația românească este DECUPLATĂ DE LA COTIDIAN deoarece politicienii și lucrătorii din domeniu au alte ocupații.
      Scandalul recent de la inspectoratul SV ar fi un indiciu.
  • 0 (0 voturi)    
    Doar atât? Dar cei care fac 20 de accidente? (Vineri, 27 noiembrie 2020, 14:26)

    mr_mojo [utilizator]

    Alea nu ajung la Poliție pentru ca amiabila.
  • -1 (1 vot)    
    La CASCO lipseste masina la schimb! (Vineri, 27 noiembrie 2020, 15:03)

    Andy500 [utilizator]

    Mi se pare aberanta chestia asta, in care daca apelezi la CSCO pentru un dosar de dauna, in calitate de pagubit (cu regres), nu beneficiezi automat de masina la schimb, ca in cazul RCA. Depinde de asigurator sua service.
    Ori mi se pare aberant ca in conditiile in care platesc mai mult si pe CASCO, sa nu am macar avantajele de la RCA!
  • 0 (0 voturi)    
    egal cu zero (Vineri, 27 noiembrie 2020, 15:15)

    Scarface1000 [utilizator]

    Atata timp cat pot sa fac asigurarea pe bunica de 90 ani care nu stie bine cum arata o masina.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by