​Un refugiat ucrainean rătăcit în munții din Suceava a fost salvat anul trecut după ce a sunat la 112, de pe o cartelă SIM nonUE și în lipsa internetului, gestionarea apelului de STS fiind premiată joi la Gala Europeană 112. Localizarea s-a făcut prin tehnologia AML, introdusă de urgență în 2020, după cazul Caracal, tehnologie care permite telefoanelor inteligente să transmită automat un SMS cu datele de localizare, când suni la 112, fără să ai nevoie de o conexiune de date.

Centru de preluare a apelurilor de urgenta - 112Foto: Agerpres

Gala Europeană 112 a fost organizată miercuri, 19 aprilie, de către Asociația Europeană a Numărului de Urgență (EENA) la Ljubljana în Slovenia, iar STS a primit premiul „AML & Rescue Award” pentru preluarea și gestionarea unui apel de urgență venit din partea unui refugiat ucrainean rătăcit în munții din județul Suceava.

Specialiștii din țările europene au apreciat modul de implementare a funcționalităților tehnice de localizare avansată care au permis recepționarea informațiilor de tip AML pentru un apel efectuat de pe o cartelă SIM nonUE și în lipsa internetului, precum și faptul că întreaga conversație s-a realizat în limba ucraineană, prin introducerea în conferință a unui operator 112 distant, iar echipajele de intervenție au putut ajunge rapid la persoana aflată în pericol.

Cum a decurs operațiunea de salvare din județul Suceava, premiată la EENA

În luna octombrie a anului trecut, un refugiat ucrainean a intrat în România și s-a rătăcit în zona muntoasă din județul Suceava în întuneric, ploaie și vizibilitate redusă. Panicat de animalele sălbatice din pădure, bărbatul a sunat la 112 unde a transmis că nu poate da indicii despre locul unde se află, spune STS.

Pentru că apelantul nu cunoștea nicio limbă străină, convorbirea a fost preluată de un operator STS distant, care a realizat interviul primar în limba ucraineană și a intermediat întreaga comunicare dintre persoana rătăcită și echipajele de salvatori.

Refugiatul a sunat la 112 de pe un smartphone cu cartelă SIM nonUE și care nu avea acces la internet. Totuși, apelul a fost însoțit de localizarea AML, iar coordonatele au fost transmise în format DataSMS.

Funcționarea în România a localizării AML, în Roaming și în lipsa internetului, a fost posibilă datorită configurărilor tehnice realizate de către STS, cu ajutorul operatorilor de telefonie mobilă și Google, în primăvara anului 2020.

În lipsa datelor mobile, în sistemul informatic al 112 se primesc pachetele de date care conțin coordonatele geografice prin SMS.

Implementările tehnice ale Sistemului 112 și procedurile operaționale de preluare a apelurilor în limbi străine au condus, în acest caz, la salvarea unei persoane.

Cum funcționează tehnologia AML introdusă în regim de urgență după cazul Caracal

Implementarea tehnologiei AML, care permite o acuratețe a localizării de 5 – 50 m, a fost introdusă prin Ordonanță de Urgență, după cazul Caracal.

AML este o soluţie care permite transmiterea coordonatelor geografice disponibile la nivelul telefoanelor mobile pe care sunt instalate sistemele de operare Android sau iOS și utilizează capacitățile de localizare încorporate în acestea. Este important de menționat că AML nu este o aplicație care trebuie descărcată și instalată.

Tehnologia AML presupune că un smartphone compatibil recunoaște când se efectuează un apel de urgență și activează capabilitățile telefonului pentru a colecta informațiile despre locația apelantului, coordonatele geografice ale locației fiind trimise în mod automat către sistemul 112, gestionat de STS.

Ce face tehnologia AML/ELS:

  • atunci când este inițiat un apel de urgență, telefoanele mobile inteligente echipate cu funcționalitatea AML/ELS trimit un mesaj de tip SMS către Centrele de preluare a apelurilor de urgență 112 ce conține informații privind localizarea utilizatorului de telefonie mobilă, informații bazate pe date de la sistemele globale de navigație prin satelit (GNSS), WiFi și Cell ID având o acuratețe de 5 – 50 m. De asemenea, verifică nivelul bateriei telefonului, aceasta trebuie să fie de min. 5% înainte de a activa capabilitățile GNSS și WiFi ale terminalului mobil. Soluția nu implică o conexiune de date și nici instalarea vreunei aplicații pe telefon ori altă intervenție din partea utilizatorului telefonului mobil.
  • transmiterea SMS-urilor cu informația de localizare se va face automat, fără intervenția apelantului, către numărul 114, reglementare introdusă tot prin această Ordonanță de Urgență.
  • furnizorii de telefonie mobilă au obligația de a suporta atât costurile determinate de transmiterea la numărul 114 a mesajelor tehnice standardizate scurte ce conțin informația de localizare obținută pe baza echipamentului terminal, cât și costurile aferente traficului generat pe o conexiune de date de transmiterea informației de localizare obținută pe baza echipamentului terminal.

Pentru detalii citește: STS începe să operaționalizeze în sfârșit tehnologia AML în sistemul 112: Apelurile de pe telefoane Android ar trebui localizate mai bine în București și Ilfov