​Un suedez pe nume Bo Inge Andersson a fost numit de rusi la conducerea Lada - AvtoVAZ in decembrie 2013 si managerul a trebuit sa faca "militarie" cu angajatii rusi pentru care disciplina era un concept strain. Pana la rezolvarea problemelor tehnice, suedezul care a fost in trecut militar, dar a avut si functie mare la GM, a trebuit sa se ocupe de mentalitati si de lucruri relativ marunte precum WC-urile din sectii sau jachetele managerilor. New York Times povesteste pe larg ce hopuri a avut de depasit scandinavul si ce noi piedici ii pune criza in care se afunda Rusia. La Togliatti sunt construite si masini Logan si Sandero, cu o parte dintre piese trimise de la Mioveni.

Bo AnderssonFoto: Nissan

Renault a reusit sa faca din Dacia o marca decenta, dovada fiind vanzarile bune din Franta, Germania si Regatul Unit. Nu acelasi lucru s-a intamplat la Lada unde Renault a venit acum cinci ani si doar in ultimul an s-au accelerat schimbarile. Rusia e o tara mult mai complicata, iar Lada-AvtoVAZ e extrem de greu de transformat. Uzina produce acum 11 modele de la patru marci si transformarile majore abia acum au inceput sa se produca. Toate schimbarile recente sunt legate de un om care a lucrat mult timp la General Motors.

Un militar care a salvat si producatorul auto GAZ a fost adus acum un an la sefia Lada: Bo Inge Andersson. Primele vizite la uzina din orasul Togliatti nu i-au lasat impresie buna "Togliatti pare sa fie ultimul loc din Rusia care inca arata precum o parte a URSS", spunea seful Lada. Exagera fiindca multe locuri din Rusia arata precum fosta URSS, insa comparatia are in ea mult adevar si se referea la faptul ca, pentru AvtoVAZ, compania care produce masina nationala rusa, nu prea au contat conceptele de profit si piedere si cu atat mai putin cel de calitate.

Togliatti este un oras de 700.000 de locuitori in regiunea (oblastia) Samara si in momentele de glorie, peste 150.000 de oameni lucrau la Lada. Orasul s-a numit Stavropol, insa din 1964 poarta numele lui Palmiro Togliatti, fost secretar general al partidului comunist italian.

La Togliatti lucrurile s-au schimbat enorm si economia de piata a facut ca Lada sa ajunga la doar 16% din piata masinilor noi in Rusia, de la peste 70% acum un deceniu. Suedezul adus sa "taie in carne vie" are o misiune grea: sa opreasca declinul si sa readuca Lada pe crestere.

Cand a venit prima oara la uzina, suedezul a inspectat toaletele din diferitele sectii si a dat dispozitie ca managerii sa se imbrace in gri pentru a inspira ideea de munca in echipa. In plus, s-a dus singur sa vorbeasca cu angajati si sa se prezinte. In alte vizite a certat directorii de fata cu angajatii, se spune ca dupa un sef ar fi aruncat si cu un inel de metal, cert e ca o astfel de atitudine a uimit pe multi.

A adus si concepte noi care la orice marca auto sunt normale. Lada nu avea serviciu de relatii cu clientii, iar celor nemultumiti li se raspundea sec: "Pai ce vreti, e o Lada!". Mai mult, nou creatul serviciu de relatii cu clientii a fost pus sa raspunda comentariilor negative de pe retelele de socializare.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro