„Prețurile au atins un vârf în 2017 și acum scad – atât pentru mașini vechi, cât și pentru cele noi”, a scris Max Warburton, analist auto la Sanford Bernstein într-o notă către investitori. În special prețurile „la mâna a doua” pentru Rolls Royce, Aston Martin și Lamborghini au scăzut drastic, conform firmei de analiză a datelor Thinkum, care a verificat date de la 130 de dealeri auto pentru USA Today.

PhantomFoto:

Sigur, s-ar putea să aveți încă nevoie de vreo 200.000 de dolari. Dar nu veți mai avea nevoie de cât costau odată. (Să recunoaștem că totul este relativ). Există o cauză verosimilă: fabricanții de automobile de ultra-lux au inundat piața cu modele noi pe măsură ce vânzările totale înfloresc, minimizând factorul de exclusivitate și ducând prețurile în jos. „Valorile au ajuns hiper-umflate și piața prea aglomerată”, spune Warburton. „Se văd scăderi semnificative. Sunt stocuri tot mai mari și cunpărătorii au mai multe opțiuni”, spune Josh Fruhlinger, redactor-șef la Thinkum.

La începutul lunii iunie, prețul mediu de listă pentru vehicule Aston Martin uzate era de 106.000 dolari, în scădere cu 54% față de vârful din 2018. Prețul mediu pentru Lamborghini scăzuse cu 56% la 207.000, iar pentru vehiculele Rolls-Royce uzate cu 48%, la 198.000. Hagerty Price Guide, un ghid pentru mașini clasice, dă exemple de modele de ultra-lux care au scăzut cel mai mult în valoare în ultimii ani: Aston Martin DB9 (2004-16), Bentley Continental GT (2003-11), Rolls-Royce Pahntom (2003-17). Există și excepții: Rolls-Royce Black Badge Wraith, care a avut un preț de 332.000$ la start, se ține încă bine.

Dar metodele de promovare a vânzărilor de Rolls-Royce, Aston Martin și Lamborghini au dus la creșteri semnificative pentru vehiculele de ultra-lux în întreaga lume. În 2018, Rolls-Royce a avut vânzări cu 22% mai mari, de 4.107 automobile, Aston Martin a crescut cu 26% la 6.441 și Lamborghini cu 51% la 5.750. „Aceasta pune presiune pe vehiculele uzate”, spune Dave Kinney, care publică Hagerty Price Guide: „În plus, fiecare companie scoate modele noi care sunt tot mai bune și au mai multe atribute”. De exemplu, sisteme de siguranță ca avertizarea la părăsirea benzii de rulare și evitarea coliziunii devin caracteristici standard.

Karl Brauer, editor executiv la Kelley Blue Book, spune că fabricanții de automobile de ultra-lux pun tot mai mult accent pe modele noi „senzaționale”, care fac modelele mai vechi să devină repede neatrăgătoare: „Dar se va ajunge evident la un punct de saturație”. Mai mult, producătorii de ultra-lux încep să scoată SUV-uri, ca să profite de avantajul oferit de dragostea cumpărătorilor pentru mașini mari. De exemplu, Rolls-Royce a venit cu Cullinan, Aston Martin cu DBX și Lamborghini cu Urus. Cum americanii se îngrămădesc la SUV-uri, mașinile mai vechi devin mai puțin dezirabile, chiar și pentru cumpărătorii de ultra-lux. „Au sărit cu toții în caravana SUV”, spune Brauer despre producătorii de automobile de ultra-lux. (USA Today)