​VIDEO INTERVIU Codul Rutier, depășit de tehnologie: vehiculele electrice nu sunt reglementate/ ”Nici noi nu știm pe unde trebuie să mergem: ori pe carosabil, ori pe trotuar”/ Trotineta electrică, mai eficientă decât mașina în orașele aglomerate

de Daniela Mihai     HotNews.ro
Sâmbătă, 15 iunie 2019, 0:51 Economie | Auto


Vehicule electrice in Bucuresti
Foto: Hotnews
​Trotineta electrică poate fi, într-un oraș aglomerat, mult mai eficientă decât un autoturism. Sunt mulți români care folosesc vehiculele electrice pentru a se strecura ușor în trafic: unii le închiriază, alții le cumpără. Aceste dispozitive de deplasare sunt utile, dar și periculoase, uneori. ”Imi este teamă să merg pe carosabil. Este un mijloc de transport necesar, imi eficientizează timpul și este mai ieftin decât mașina” – spune Dan Rotaru, posesorul unui monociclu electric. ”Dincolo de adrenalină, trotineta electrică mă ajută enorm. Nu poți să mergi cu ea pe ploaie (pentru că alunecă) și nici iarna!” – completează Dan Adrian Drăgan, fondatorul comunității de vehicule electrice.

Totuși, în România, Codul Rutier nu a ținut pasul cu tehnologia, iar astfel de dispozitive nu sunt reglementate prin lege. Reprezentanții Poliției Rutiere au precizat, pentru Hotnews.ro, că în legislația rutieră actuală nu sunt menționate în mod expres reguli specifice pentru această categorie de vehicule electrice, iar conducătorii acestora trebuie să respecte regulile generale de circulație. Excepție fac vehiculele electrice care îndeplinesc condițiile legale pentru a fi supuse înregistrării ca moped (viteză maximă prin construcţie este mai mare de 25 km/h, dar nu depăşeşte 45 km/h)

Ca să mergi cu trotineta electrică, îți trebuie ceva curaj

Dan Adrian Drăgan este fondatorul comunității de vehicule electrice WeAreElectric.ro. Când merge pe trotinetă, poartă cască și vestă reflectorizantă. ”Poate par penibil cu vestă, dar nu trebuie să lipsească. La fel, și casca - ar trebui purtată de orice trotinetist. Prefer trotineta electrică, este un pic mai ușor de condus, de exemplu mi s-a părut destul de greu să merg pe un monociclu electric. Ca să te sui pe trotinetă, ai nevoie de curaj în primul rând, după câteva sute de metri parcurși te obișnuiești să îți ții echilibru, după câteva ore de mers poți să ieși în trafic, dacă esti suficient de curajos. Și mie mi-a fost puțin teamă la început, până m-am obișnuit cu zgomotele din jur, cu camioanele, cu autocarele care trec pe lângă tine și fac foarte mult zgomot. Dar am avut acea doză de inconștiență încât să nu îmi fie frică”.


Monociclul electric – mergi pe o roată și câștigi, în primul rând, timp


Dan Rotaru este proprietarul unui monociclu electric, cu care merge de aproape patru ani prin București: ”Monociclul electric înseamnă un singur motor electric care te poarta in aceasta aglomeratie infernala și care îți face viața mai ușoară zi de zi. Câștigi timp, iar timpul înseamnă bani. Folosesc monociclul electric din 2015 și de atunci nu am mai simțit nevoia să trec pe un alt tip de vehicul electric. Nu este greu să mergi pe el, totul este foarte intuitiv”.



Filmare: Matei Budeș, Alexandru Rădulescu. Montaj: Cătălin Voicu


Întrebarea cheie: pe unde trebuie să mergi cu vechiculele electrice?


Dan Adrian Drăgan: ”Nu știm răspunsul nici noi. Am primit un răspuns de la Brigada Rutieră că suntem nereglementați, că nu existăm în lege. Așa este, legea care se ocupă cu reglementarea acestor tipuri de vehicule și de circulația acestora pe drumurile publice este din 2002, când în România nu existau trotinete electrice, monicicluri sau alte dispozitive de acest gen. Anul trecut, ne spuneau că trebuie să mergem pe carosabil, pentru că trotuarul este destinat doar pietonilor. În 2019, când i-am întrebat dacă s-a schimbat ceva, ne-au comunicat faptul că nu avem voie pe trotuar, pentru că nu suntem pietoni, dar nu avem voie nici pe carosabil, pentru că ar trebui să fim omologați, înmatriculați, înregistrați. Dar legea nu permite trotinetelor electrice să fie înregistrate, dacă nu are șezut. Suntem prinși, cumva, între legi și nu știm nici noi pe unde să mergem. Prin urmare, avem două variante – ori trebuie să credem că suntem nereglementați, deci ilegali, și atunci nu avem voie să mergem sau varianta pe care vem noi să o credem (și așa interpretăm și noi legea) că putem să mergem peste tot, nefiind reglemetați. Practic, nu ne interzice nimeni să mergem pe trotuar sau pe carosabil. Eu nu am fost niciodată oprit de vreun agent de circulație și același lucru s-a întâmplat cu majoritatea colegilor din comunitate. Și ei ne-au spus că nu știu și că totul ține de modul în care fiecare polițist interpretarează legea. Nu ne-au spus niciodată treceți pe trotuar sau treceți pe carosabil.”

Cum este situația în alte țări?

Dan Rotaru: ”În toată Europa și în America, folosirea vehiculelor electrice ia amploare pe zi ce trece și acolo, autoritățile au această dilemă. În nicio țară nu poți să spui că aceste dispozitive sunt reglementate clar și corect din punctul de vedere al tuturor participanților la trafic. Părerea mea este că România se va alinia la directiva europeană care se va da în acest sens. O primă măsură s-a referit la viteza maxim legală - de 25 km/h. E un prim pas, acum urmează să vedem ce se decide și în restul țărilor europene și sunt sigur că și autoritățile de la noi le vor pune în practică. Problema este că infrastructura țărilor europene le permite să pună în practică niște reguli. Dar la noi? Avem pe unde să mergem, în România? Să fim în siguranță atât noi, cei care mergem cu vehicule electrice dar și pietonii, ori celelalte mașini? Eu aici aș pune un mare semn de întrebare.”

Avantaje și dezavantaje. Ce pericole există?

Dan Rotaru: ”Nici nu știți cât este de fun să mergi cu asemenea vehicule electrice. Este un mijloc de transport necesar în orașele aglomerate. Își eficientizează timpul, îți pune un zâmbet pe față și, economic vorbind, costa mai puțin decât un autovechicul. Și întreținerea lui este mai ieftină. Nu ai de ce să nu îl folosești! Dacă respecți pe toată lumea și te respecți și pe tine, atunci lucrurile se pot întâmpla într-un mod corect. Eu merg cu monociclul electric pe trotuar, pentru că nu mă simt în siguranță pe carosabil. Este un produs mai puțin vizibil. Oamenii sunt mai puțini obișnuiți cu ideea în sine de a merge cu altceva decât cu mașina, dar să mai merg pe o roată, pe lângă ei. Nu sunt sigur că m-ar observa dacă aș merge pe carosabil. De obicei, când mă văd pe monociclu electric, oamenii rămân cu gura căscată. Reacția e pozitivă, acum câtiva ani mă întrebau ce este acest dispozitiv, acum îi aud din spate cum spun: ”uite un monociclu electric”. Deci educația funcționează…Eu nu spun că acesta este viitorul, ci că acesta este prezentul, cu mașini si dispozitive electrice. Trebuie doar să îl îmbrățisăm, nu există cale de întoarcere. In București, cel mai rapid și cel mai ieftin este să mergi cu un vehicul electric și cu metroul - combinația perfectă”

Dan Adrian Drăgan
: ”Ești mult mai mobil, ocupă un spațiu mic, sunt relativ ușoare, poți să urci cu ele în lift, poți să cobori cu ele la metrou, rabatate, poți să le iei la birou, nu trebuie să stai să cauți loc de parcare...e adrenalina pe care ți-o oferă, este fun! Nu prea poți să mergi cu trotineta electrică atunci când plouă pentru că aluneci. Nu se pot folosi iarna, pentru că este foarte frig și trebuie să te îmbraci gros. Un alt dezavantaj este lipsa infrastructurii, nu există piste și starea carosabilului nu este foarte bună: gropi, mizerie, denivelări și acestea sunt riscuri pe care ni le asumăm de fiecare data când ieșim pe stradă. Casca și vesta reflectorizantă nu trebuie să lipsească. În ceea ce privește costurle, pentru o deplasare de 100 de km, costurile sunt de 60-70 de bani, care reprezintă prețul curentului consumat”.

Alimentarea unui vehicul electric: mulți au două încărcătoare, bateria trebuie încărcată des

Dan Rotaru: ”Vehiculele electrice se alimentează de la o priză normală pe care o ai acasă, la birou, la cafenea. Încărcătorul este la fel de mic, ca un încărcător de laptop. Media de încărcare este de trei ore iar autonomia este, în medie, 25-30 km. Nu văd o problemă cu încărcarea vehiculelor electrice. Cu un buget de 1.500 – 4.000 de lei poți să îți iei orice vehicul cu care să te descurci”.

Dan Adrian Drăgan
: ”Majoritatea cumpără două încărcătoare, unul pentru acasă și altul îl folosește la birou. O trotinetă cu o autonomie mai mică se încarcă într-o oră – două iar o trotinetă cu o autonomie mai mare se poate încărca și în zece ore. Recomandarea este să o încarci cât mai des, să nu aștepți să se descarce bateria”.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















12961 vizualizari

  • +9 (17 voturi)    
    Nimic nou sub soare (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 2:12)

    RicaZice [anonim]

    Fratilor - copiati ceea ce au legiferat tarile mai avnsate decat noi. Nu este prima data!
    • +5 (9 voturi)    
      Eh da (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 13:26)

      imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui RicaZice

      2 ani jumatate asta au "facut". Luau fragmente din codurile penale ale altor tari, le rastalmaceau si incercau sa le transforme in avantajul lor. Apoi spuneau "dar asa scrie si in legile altor tari". Iar la astfel de sedinte stateau luni intregi si se laudau ca dezbat intre 10 si 12 ore pe zi.

      La fel au facut cu TVA Split, Fondul Suveran, OUG 114 si multe, multe altele. Toate in favoarea lor, toate, fiind legi facute pe "jenuche". In weekend, peste noapte, legi superficiale care dau peste cap tot.

      Ei nu sunt in stare sa reglementeze ridesharing corect. Acum fac un artificiu pentru taximetristi si au dat peste cap Uber, Bolt si Clever.

      Nu avem statii cu prize electrice, nu avem multe. Crezi ca le pasa astora de masini electrice cand astia nu stiu decat sa distruga?
  • -1 (25 voturi)    
    Castigam timp, dar pierdem vieti. Merita schimbul? (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 2:58)

    razvandobritoiu1 [utilizator]

    Ii felicit pe cei doi baieti pentru curaj, dar le spun ca sunt inconstienti. In primul rand, ca pieton, nu ma simt in siguranta cu cineva care merge cu un monociclu pe trotuar. Cazul clasic: o bunica cu nepotii de mana. Piticii se alearga si se harjonesc intre ei, din spate vine monociclu cu viteza (si in video se vede clar ca are ceva viteza). Unul dintre copii ii iese in fata si el nu il mai poate evita. Incident produs pe trotuar. E legal? Cine este vinovat? Suntem in siguranta?
    Acelasi lucru se poate intampla si cu o trotineta electrica...sunt multi care circula pe trotuar.
    Pe de alta parte, si pe bulevarde sunt soferi care vireaza brusc la dreapta si nu se asigura...degeaba ai tu vesta in timpul zilei, pe trotineta, ca tot nu te vede. poate doar casca pe mai poate salva cat de cat...dar nu garantez...
    Eu as interzice total astfel de vehicule. Stiu, o sa imi sariti in cap, este un adevarat fenomen la nivel mondial...se circula asa si in America, in toata Europa...dar eu nu sunt de acord...castigam timp, dar pierdem vieti. Merita schimbul?
    • +7 (27 voturi)    
      ce-ar fi (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 6:27)

      coor [utilizator] i-a raspuns lui razvandobritoiu1

      sa interzicem nitzel automobilele ? ce-ar fi sa ne civilizam , sa nu mai fim teribilisti si cocalari si sa constientizam ca nu suntem singuri in trafic , sa poluam mai putin , sa fim mai oameni ? Ar fi tare greu ...
    • +3 (23 voturi)    
      Ai dreptate. (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 9:34)

      unins [utilizator] i-a raspuns lui razvandobritoiu1

      Dar o trotineta poate sa accidenteze unu, doi oameni, pe cand noxele emanate de autovehiculele cu motoare cu ardere interna au omorat si inca mai omoara sute de mii si chiar milioane de oameni! In acest caz cum procedam?
    • +6 (14 voturi)    
      cate vieti pierdem? (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 15:07)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui razvandobritoiu1

      De curiozitate, cate vieti crezi tu ca s-au pierdut in Bucuresti pana acum in accidente cu astfel de trotinete electrice?..
    • +3 (11 voturi)    
      Și mersul pe jos este periculos. (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 18:24)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui razvandobritoiu1

      Hai să-l interzicem.
    • +8 (12 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 18:35)

      [anonim] i-a raspuns lui razvandobritoiu1

  • +9 (19 voturi)    
    Bicicletele și trotinetele (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 6:29)

    nick24 [utilizator]

    Pot debloca Bucurestiul!
    Dar se micsorează câștigurile la taxi si se pare că vor să facă o grevă împotriva lor.
    În foarte multe locuri sunt trotuare din piatră cubică sau dale, deci imposibil de mers înclusiv cu valize cu roți, patine cu rotile...
    • +3 (21 voturi)    
      Plimbare placuta (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 12:50)

      Y [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      Trotuarele sunt pentru mers sau alergat, in nici un caz pentru vitezomanii pe trotinete. Pantofii "merg" inclusiv pe piatra cubica.
      Vreti sa va sinucideti pe trotinete si alte jucarii, mergeti pe prima banda.
  • 0 (16 voturi)    
    biciclete si trotinete? (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 17:52)

    mike_the_hunter [utilizator]

    Biciclete si trotinete, mergeti pe trotuar daca nu vreti sa donati organe de tineri!

    In Romania automobilistii nu sunt civilizati ca sa va protejeze. Eu ii protejez , ma salut cateodata cu acesti tineri simpatici care se deplaseaza mai repede ca mine in coada de masini, si din spate sunt claxonat de diversi marlani, ca de ce incetinesc, de ce nu ii sperii , de ce ii las?
    Deci aveti mare grija ,indiferent de ce spune sau va spune legea.
    • +6 (8 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 18:37)

      [anonim] i-a raspuns lui mike_the_hunter

      • -5 (7 voturi)    
        just! (Duminică, 16 iunie 2019, 10:02)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui

        si pietonul merge pe carosabil, cand traverseaza strada.. are asigurare sau il amendam?
        • +3 (3 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Duminică, 16 iunie 2019, 15:34)

          [anonim] i-a raspuns lui pehash

          • +2 (2 voturi)    
            chiar si pietonii (Duminică, 16 iunie 2019, 19:58)

            mike_the_hunter [utilizator] i-a raspuns lui

            Si pietonul trebuie sa stie macar cateva semne de circulatie...culoarea semaforului, trecerile de pietoni, semnele agentului de circulatie, si mai ales ce nu are voie...sa mearga pe carosabil cum il taie capul!.Nu e luna sa nu vad pietoni travesand DN1 chiar la intrarea in pasajul Baneasa sarind peste parapetele de beton!Ar trebui amendati ,dar nu are cine!
        • +2 (2 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Duminică, 16 iunie 2019, 19:40)

          [anonim] i-a raspuns lui pehash

      • +1 (1 vot)    
        de acord (Duminică, 16 iunie 2019, 19:45)

        mike_the_hunter [utilizator] i-a raspuns lui

        De acord. In Franta , de exemplu, biciclistii vor da in curand examen si vor avea carnet de condus, altfel nu au ce cauta pe carosabil.
        Problema e ca vad din cand in cand baieti pe trotinete si biciclete pe podul Grant sau Basarab , si asta le pune viata in pericol realemente.
        Cea mai mare obligatie a unui conducator auto e sa nu loveasca oameni afalati pe strada, pe trotinete, bicliclete sau in autovehicule.Daca se mai stramba o tabla ,se mai sparge un far nu e o problema. Oameniii ,viata lor asta e esential.
        Si pana se dau legi, trebuie sa ii protejam pe cei pe biciclete, pe jos, pe trotinete, pe cei din alte autovehicule.
  • +4 (14 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 18:40)

    [anonim]

    • +4 (6 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 15 iunie 2019, 23:02)

      [anonim] i-a raspuns lui

    • +3 (7 voturi)    
      definitia pentru "vehicul"? (Duminică, 16 iunie 2019, 10:06)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui

      Eu merg pe role.. pot sa depasesc 25km/h lejer pe carosabil fara gropi. Vehicul? Imi iau permis?..
      Orice bicicleta este vehicul, inclusiv alea pentru copii de 5 ani. Si carucioarele, pentru invalizi sau copii, tot vehicule sunt. Unele sunt autopropulsate si merg relativ rapid. Vehicule?
      • +5 (7 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Duminică, 16 iunie 2019, 15:33)

        [anonim] i-a raspuns lui pehash

        • -1 (3 voturi)    
          sa stau in casa? (Luni, 17 iunie 2019, 0:19)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui

          pica drobul de sare!..
          in Bucuresti toti copiii merg pe strada pentru ca trotuarele sunt blocate de masini si voi va faceti griji ca merg cativa cu bicicleta/trotineta/rolele?
  • +3 (9 voturi)    
    hahaha (Duminică, 16 iunie 2019, 7:39)

    toxx [utilizator]

    ce mentalitati incremenite in timp aici la multe comentarii ... mai avem putin si avem taxi-uri zburatoare, ce-o sa facem, ne facem cruce cand iesim in casa sa nu cada vreo unul peste bunica si nepotii ? A, am uitat, vor presa toti dubiosii de taximetristi guvernul sa le interzica... in conditiile astea, se asteapta cineva la actualizarea codului rutier pt asa ceva ? Ei abia au inceput sa ia masuri de 2-3 ani cand omori sau chinui un animal de companie... sa fim seriosi...
  • +3 (5 voturi)    
    trotinete (Duminică, 16 iunie 2019, 10:58)

    PMMarian [utilizator]

    Politicienii s-au grabit sa aprobe, in tarile " civilizate", viteza maxima de 25km/h, ceea ce este foarte mult in orase gen Paris, Lyon, Bruxelles, dar au "uitat" sa interzica sa se urce doua persoane pe o trotineta, sa oblige portul de casca si alte protectii, sa interzica folosirea telefonului mobil in mers, sa prevada obligativitatea respectarii semnelor de circulatie gen"Cedeaza trecerea", sa specifice ca daca circula in sens invers NU au prioritate.... Dar, deh, vin alegerile!
  • +1 (1 vot)    
    Interzise in orase! (Joi, 27 iunie 2019, 9:43)

    MTG [utilizator]

    BS, orasele civilizate le interzic circulatia. Aceasta initiativa este lobby de la firme care inchiriaza trotinete electrice si au gasit niste parlamentari anonimi sa le inainteze proiectul facut de ele.

    Trotinetele electrice sunt interzise in mai multe orase mari din europa, tocmai datorita gradului de periculozitate asupra tuturor participantilor la trafic, ca sunt alti trotinestisti, biciclisti, sau mai ales copii. tin mereu fetita de mana cand mergem pe trotuar sa nu apara un totinetovitezoman cu 40 km/h pe trotuar.

    Abject proiect de lege. Sper sa nu treaca fara a se analiza consecintele


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version