Românii, mașinile electrice și restul Europei - Cum stăm la capitolul stații de încărcare

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 28 octombrie 2020, 11:16 Economie | Auto


Masinile cu propulsie alternativa
Foto: ACEA
În UE erau la final de 2019 aproximativ 200.000 de puncte de încărcare pentru mașinile electrice și trei sferturi dintre ele se află în numai patru țări, în timp ce în România erau 344 de puncte, arată un raport al ACEA. În 2020 numărul de stații a crescut în țară, iar numărul de mașini electrice noi ce vor fi înmatriculate va fi de aproximativ 2.000. La nivelul UE totalul are toate șansele să fie în jurul a 400.000.

Un raport al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile arată că în UE sunt 200.000 de puncte de încărcare pentru mașini electrice, dar trei sferturi dintre ele sunt în doar patru țări: Olanda, Germania, Franța și Regatul Unit. Cipru are doar 38, Grecia numai 61 de puncte, iar Bulgaria, 135. În România erau 344 de puncte, dintre care 211 normale și 133 pentru încărcare rapidă.

Dintre cele 200.000 de ”charging points” din UE, doar unu din șapte este pentru încărcare rapidă. Raportul notează că numărul de locuri unde îți poți încărca mașina a crescut de șase ori din 2014 încoace, dar atunci nivelul era extrem de scăzut. În 2030 ar trebui să existe 2,8 milioane de prize pentru ca acoperirea să fie cu adevărat bună, dar obiectivul nu este modest deloc (de 14 ori mai multe decât acum).

Anul trecut, în UE s-au vândut 284.000 de mașini pur-electrice, dublu față de 2018 și enorm față de 2014, când erau doar 32.000. Însă, cota de piață a mașinilor 100% electrice rămâne mică (1,9% din total piață la final de 2019, față de 0,3% în 2014) De menționat că în 2020 mașinile electrice au continuat să crească susținut și în pandemie, chiar dacă piața auto totală din UE este cu 30% sub nivelul din 2019.

Tot la priză pot fi încărcate și așa numitele hibride plug-in care au și motor termic, dar și baterii (cei drept mai mici decât la modelele pur-electrice) În UE s-au vândut 174.000 de hibride încărcabile la priză anul trecut.

Raportul ACEA mai arată că gradul de adopție pentru mașinile electrice este în funcție de produsul intern brut pe cap de locuitor, ceea ce este logic fiindcă în țările cu venituri mici oamenii își permit în medie mașini mai ieftine.

Toate țările unde cota mașinilor electrice încărcabile la priză este mai mică de 1% au PIB brut de sub 30.000 de euro și peste 8 din 10 mașini electrice se vând în cele mai mari șase piețe din UE.

Extrem de importante sunt subvențiile guvernamentale, fiindcă doar cu ele se pot vinde mai multe astfel de mașini electrice care, fără ajutor financiar, ar fi neatractive pentru clienți din cauza prețului mare și a autonomiei redusă.

20 de țări UE oferă subvenții, iar în România maximul posibil este de 11.500 euro, în Croația de 9.200 euro, în Germania de 9.000 de euro și în Polonia, de 8.350 euro. Aceste sume erau valabile la final de 2019 și în mai multe țări subvenția are și un nivel maxim în funcție de prețul mașinii, astfel că pentru modelele cele mai ieftine nu se aplică maximul subvenției.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2480 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    Cine are (Joi, 29 octombrie 2020, 10:09)

    GNG [utilizator]

    casa cu curte isi poate monta o statie de incarcare si daca are bani isi poate achizitiona o masina electrica. Cei care locuiesc la bloc nu au de ce sa achizitioneze o electrica pentru ca nu o pot incarca peste noapte. Daca timpul de incarcare a bateriilor la cel putin 80% nu ajunge sa fie de max 10 minute nu cred ca masinile electrice or sa aiba viitor. La ora actuala, dupa parerea mea, masinile electrice sunt precum televizoarele 3D, la inceput toata lumea s-a aruncat sa le cumpere ca ce waw sunt, dupa cativa ani au disparut din piata. Acum sunt zile cand gasesti 3 sau 4 masini la coada la pompa, va dati seama daca ar fi masini electrice si fiecare ar trebui sa incarce macar 60 min ce coada se formeaza? Cine este dispus sa piarda 4 sau 5 ore la statia de incarcare? Si acum faci plinul o singura data pe luna, la electrica trebuie sa faci cel putin 2 incarcari full pentru acelasi nr de km.
    • +1 (1 vot)    
      stau la bloc (Joi, 29 octombrie 2020, 12:34)

      alter_ego2013 [utilizator] i-a raspuns lui GNG

      Stau la bloc si incarc masina la un super market din apropiere. Am primit bonus o statie de incarcare sa o instalez in garaj cand am cumparat masina, dar de un an si ceva nu am instalat-o inca. Pt oras se incarca suficient daca o las juma de ora - o ora cat imi fac cumparaturile. Ideea e ca nu o las niciodata sa se descarce sub 10% si in juma de ora ia lejer un 30% = arhi suficient pt deplasari in oras. Deci nu imi bat deloc capul, plus ca e gratis.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by