​Vest - europenii cumpără în număr tot mai mare mașini vechi, chiar și produse acum mai mult de 20 de ani, totul pentru a evita călătoriile cu transportul public, considerate riscante din cauza pandemiei, arată o analiză a Reuters făcută împreună cu companii de analiză și dealeri auto din mai multe țări. Efectele sunt grave pentru mediu, dar și pentru companiile de transport public care în unele țări au nevoie de ajutor financiar pentru a rezista, în condițiile în care numărul de călători s-a prăbușit. Evident că și prețul mașinilor vechi a crescut.

MasiniFoto: Madeleinesteinbach, Dreamstime.com

Pandemia a adus o schimbare neașteptată în țări unde, spre deosebire de România, transportul public este pus la punct. Sunt țări în care există trenuri de mare viteză, există rețele de tip S-Bahn, metrourile vin la intervale mici și autobuzele sunt moderne. Ei bine, și în aceste țări numărul de pasageri a scăzut la jumătate față de perioada similară a anului trecut. În perioadele de lockdown numărul de călători a fost la o zecime față de normal.

A crescut mult numărul de înmatriculări de mașini de 15-20 de ani vechime și mai ales la cele care costă sub 4.000 de euro, oamenii căutând soluții pentru a nu mai folosi transportul în comun. Au crescut mult și căutările pe internet legate de mașinile second-hand.

Fiind cerere mare, au crescut și prețurile mașinilor vechi, în unele părți chiar și cu 25%. Datele IHS Markit arată că în trimestrul al treilea a crescut cu 16% numărul de mașini SH înmatriculate în Franța, iar în Spania, cu 25%. Totul în condițiile în care piața mașinilor noi a scăzut în acest interval, dar pe termen lung producătorii auto vor avea de câștigat de pe urma faptului că oamenii aleg mașina și în țări unde transportul în comun era bine pus la punct.

Datele AutoScout24 arată că pentru perioada iulie - septembrie a crescut cu 80% numărul de căutări pentru mașini mai vechi de 20 de ani în Franța, cu 77% în Olanda și cu 59% în Belgia.

Un segment second-hand unde lucrurile nu merg bine și nu este cerere este categoria mașini electrice unde oamenii nu se înghesuie, mai ales că aceste mașini electrice de acum câțiva ani vechime au autonomie redusă și sunt mult mai scumpe decât mașinile second-hand convenționale (pe motorină sau benzină).