Norvegia devine prima țară din lume unde mașinile electrice au depășit anul trecut 50% din vânzările de mașini noi

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 5 ianuarie 2021, 12:04 Economie | Auto


Masina electrica la incarcat
Foto: Nissan
Norvegia a devenit prima țară în care mașinile electrice au avut peste 50% din piața mașinilor noi pentru un an întreg, văzându-se astfel roadele unui program demarat de guvern acum 15 ani, program ce a susținut puternic mașinile electrice, dar a ”penalizat” prin taxe mari mașinile pe benzină și motorină. Norvegia este un fel de ”laborator” pentru modelele electrice, dar foarte puține țări îi pot urma exemplul.

Norvegia are o suprafață cu 60% mai mare decât România, populația este de aproximativ 5,5 milioane locuitori, iar piața totală a mașinilor noi este undeva pe la 130-140.000 de unități/an.

Datele citate de Reuters arată că mașinile electrice au avut 54% din piață anul trecut, față de 42% în 2019. Și în 2019 au fost luni în care mașinile full-electrice aua vut peste jumătate din piață, dar 2020 a fost primul an complet în care electricele au depășit mașinile convenționale. În decembrie mașinile electrice au avut 67% din piață.

Volkswagen a avut cele mai multe mașini vândute, urmată de Tesla.

Printre modelele cel mai bine vândute se numără Volkswagen e-Golf, Audi e-Tron, Tesla Model 3, Volkswagen ID3, Hyundai Kona EV și Nissan Leaf.

Cum a ajuns Norvegia aici

Țara scandinavă a decis acum 15 ani să transforme parcul auto și să ajute în mod eficient introducerea mașinilor electrice. În Oslo a început încă din 2008 crearea unei infrastructuri de încarcare, iar mașinile electrice au început să se vândă bine după 2010 când au apărut și modele precum Nissan Leaf și mai târziu Tesla.

Subvențiile și diversele scutiri de taxe au făcut ca mașinile 100% electrice să fie și cu peste 10-15.000 de euro mai ieftine decât prețul de lista și în acest fel, modele precum Tesla Model 3, Volkswagen e-Golf sau Nissan Leaf au ajuns să se vândă în câteva mii de exemplare/an fiecare, în timp ce în multe țări europene abia își găsesc câteva sute de clienți.

În același timp, mașinile convenționale pe benzină și motorină au fost ”ultra-taxate” și aceste modele au ajuns în unele cazuri să coste și cu peste 20.000 de euro mai mult decât în alte țări europene. Taxa de import este de câteva mii de euro, TVA-ul este de 25% și, în aceste condiții, mașinile diesel sau pe benzină devin neatractive. În plus, costurile de utilizare sunt de câteva ori mai mici la o mașină electrică. Rămâne însă un mare dezavantaj; autonomia care la mașinile electrice ceva mai ieftine este de sub 200 km (micșorată și de clima rece a țării).

În afară de subvenții, cumpărătorii de electrice sunt scutiți și de taxa la cumpărare, care poate depăși 25% din valoarea vehiculului și au o mulțime de gratuități zi de zi: parcare în centrul orașului, scutiri de taxe la intrarea în tuneluri și pe ferryboat și dreptul de a merge pe banda de autouz. Într-o țară cu autostrăzi, tunele și tarife mari de parcare, aceste scutiri pot aduce, arată unele calcule, chiar și economii de peste 8.000 de euro/an, dar media este cam la 3.000 - 4.000 de euro.

Norvegia a ales această cale și fiindcă are o mulțime de râuri și de hidrocentrale, peste 98% din energia electrică fiind produsă de acestea la un cost foarte mic și într-un mod cu adevărat curat. Având electricitate ieftină, Norvegia își poate permite să încurajeze mașinile electrice mult mai mult decât țările unde electricitatea este obținută din combustibili fosili, deci nu prea ecologic.

Modelul norvegian nu ar avea succes în majoritatea țărilor fiindcă nu ar fi posibilă introducerea rapidă a unor taxe uriașe pentru mașinile pe benzină și motorină.

În plus, prea puține țări pot produce energie electrică la un cost atât de mic precum Norvegia, astfel că nu ar fi viabil.

În Norvegia, statul a avut și bugetul necesar pentru a investi într-o rețea amplă de stații de încărcare, model care nu a fost până acum urmat de mai mult de câteva țări. Nu în ultimul rand, norvegienii au un nivel de trai extrem de bun și își permit mașini mai scumpe decât est-europenii, de exemplu, pentru scandinavi mașina electrică fiind în multe cazuri al doilea vehicul personal. Multe familii aleg mașina electrică pentru a parcurge distanțe mai scurte, pentru a merge la serviciu, ideea fiind să profite de scutirile de taxe de drum și de parcare, pentru a face economii. Pentru vacanțe și alte deplasări lungi, norvegienii folosesc în general SUV-uri convenționale.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4718 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Masini electrice (Marţi, 5 ianuarie 2021, 12:43)

    D.M.A.Gogu [utilizator]

    A fost bine explicat de ce masinile electrice au mare succes in Norvegia. As spune doar ca, in ciuda acestui succes, masinile electrice nu vor ajunge degraba sa detina o majoritate larga in parcul auto. Distantele intre orase sunt mai mari si de aceea sunt parcurse mai degraba cu un autovehicul cu combustibil fosil, ori cu avionul sau trenul (desi ultmul este chiar scump). In timpul iernii exista destule regiuni in care este interzis accesul cu masini electrice din cauza pericolului de a ramane inzapezit si fara sursa de energie.

    Oricum, un model precum cel norvegian ar contribui la o reducere semnificativa a poluarii in Romania, unde foarte multe calatorii cu masina sunt la/de la servici. si mai bun ar fi un transport in comun eficient (dar asta dupa pandemie :))
    • +1 (3 voturi)    
      2 mld. $/an cu subvenționarea mașinilor electrice! (Marţi, 5 ianuarie 2021, 15:37)

      Rower [utilizator] i-a raspuns lui D.M.A.Gogu

      Nu mai putin de 2 miliarde dolari pe an cheltuiește Norvegia cu subvenționarea mașinilor electrice.

      Vezi: https://www.rt.com/news/468342-norway-tesla-electric-cars-hypocrisy/
  • +4 (8 voturi)    
    Confuzii și omisiuni (Marţi, 5 ianuarie 2021, 12:50)

    Tescovin [utilizator]

    Articolul cântă osanale Norvegiei pentru angajamentul ei față de „energiile verzi”, dar ratează câteva puncte esențiale.

    „În Norvegia, statul a avut și bugetul necesar pentru a investi într-o rețea amplă de stații de încărcare...”

    Aham, și cam de unde a avut statul bugetul necesar ? Nu cumva din exporturile de petrol și gaze naturale, capitol la care Norvegia este pe primul loc în Europa ? Să vinzi petrol la greu către amărășteni pentru ca apoi să te lauzi ce green ești - asta mi se pare cea mai crâncenă ipocrizie eco !

    „Având electricitate ieftină, Norvegia își poate permite să încurajeze mașinile electrice mult mai mult decât țările unde electricitatea este obținută din combustibili fosili, deci nu prea ecologic.”

    Fraza asta e de antologie. Deci Norvegia are energie ieftină, spre deosebire de alții care au energie nu prea ecologică ! :))))) Bună comparația între mere și pomelo ! Lăsând deoparte combustibilii fosili, care produc totuși energie ieftină exact la locul unde este nevoie de aceasta, comparația ar fi trebuit făcută, nu-i așa, tot cu energiile „verzi”, cum ar fi soarele și vântul. Ah, dar stai, alea nu că-s mai scumpe decât energia hidro, dar sunt mai scumpe și decât mult hulitul petrol...

    Per total, un articol de propagandă demn de „Manualul

    Mai este lăudată Norvegia pentru puzderia de hidrocentrale care produc energie ieftină:

    „...peste 98% din energia electrică fiind produsă de acestea la un cost foarte mic și într-un mod cu adevărat curat...”

    Partea cu costul este corectă, însă partea cu „adevărat curat” este o minciună gogonată. Deși hidrocentralele nu emit CO2, ele numai curate nu sunt, fiind o adevărată catastrofă ecologică pentru ecosistemele acvatice de pe râuri. Motiv pentru care nimeni în lumea civilizată - nici Norvegia, firește - nu mai construiește astăzi așa ceva. Hidrocentralele în uz sunt făcute acum multe decenii, ele produc în continuare pentru că răul asupra mediului a fost deja făcut. Dar asta nu înseamnă că sunt curate.
    • 0 (6 voturi)    
      Bine punctat (Marţi, 5 ianuarie 2021, 15:34)

      mihnea2012 [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      Si eu aveam in vedere aceste lucruri:

      1. ipocrizie fara margini a unui stat care este primul producator de titei din Europa hors Rusia;
      masini electrice cumparate cu petrol!

      2. "exemplul norvegian" de distrugere completa a biodiversitatii din rauri cu hidrocentrale se invata la scoala.
  • -1 (3 voturi)    
    insa (Marţi, 5 ianuarie 2021, 12:52)

    vangall [utilizator]

    intr-o piata concurentiala, electricele nu au nici o sansa deocamdata; taxarea puternica a carbonului, impozite marite, restrictii de circulatie, interzicere termice - da - acestea pot creste piata electricelor. este insa o crestere artificiala sustinuta de subventii. Lucrurile insa se vor schimba si in Norvegia, dupa ce 100% din vinzari vor fi electrice. parcari gratuite in centru nu vor mai exista: toate lumea are electrica, nu? deci toate lumea va parca gratuit; sau vor fi gratuite, dar pline. dupa ce se retrag toate subventiile si statul va fi in foame de bani atuci sa vedem cum este cu Norvegia;
    • -1 (3 voturi)    
      insa... (Marţi, 5 ianuarie 2021, 19:28)

      Ben-Zen [utilizator] i-a raspuns lui vangall

      toti sunt ipocriti si fiecare manipuleza cat poate.
      Eu ca roman care ma inconjor de gunoaie de la munte pana la mare si care respir noxe si praf la greu, care platesc caldura si apa calda ca si cum ar fi furnizate la parametrii nu prea imi da mana sa-i ironizez si sa-i critic pe altii. Bine ca norvegienii au grija de ei. O sa-si rezolve si problemele care raman de rezolvat pana la ecologizare cat se poate de mult. Si noi avem petrol dar al nostru curata aerul prin Viena nu in Bucuresti. Ca sa ne aducem aminte de ce alegeri si cat de patrioti suntem. Ca tare ne mai place asta cu nationalismul. Pana una alta suntem codasii lumii si in loc sa ne abtinem si sa ne uitam in varful bocancilor ne tinem cu coada pe sus...
      • 0 (0 voturi)    
        Nici să comentăm nu avem voie ? (Miercuri, 6 ianuarie 2021, 9:27)

        Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui Ben-Zen

        Dacă noi avem problemele noastre, înseamnă că nu mai avem dreptul să comentăm nimic din ce se întâmplă pe lumea asta până nu am strâns ultimul chiștoc de țigare din drum ?! Dacă dvs. preferați, vă puteți abține dvs. de la orice comentariu. Dar lăsați-ne pe noi, ăștilalți, care încă mai avem exercițiul liberei gândiri și exprimări, să comentăm, că nu omorâm pe nimeni.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by