Ministrul mediului, despre introducerea unei eventuale taxe auto: Trebuie să facem diferența între cetățenii vulnerabili și cei care au o mașină de 15 ani vechime care costă 20.000 de euro

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 22 iulie 2021, 16:30 Economie | Auto


Masini
Foto: Van Urk, Dreamstime.com
România nu are un sistem de taxare a poluării şi este nevoie de un pachet de măsuri care să facă diferenţa între cetăţeanul care, într-adevăr, nu-şi permite o maşină nouă şi cel care umblă pe stradă cu o maşină mai veche de 15 ani, dar pe piaţa liberă costă 15 - 20.000 de euro, a afirmat, joi, într-o conferinţă de presă, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, citat de Agerpres. Timbrul de mediu a fost eliminat la început de 2017 și s-a mai vorbit de consultări publice, însă nu sunt planuri clare de introducere a unei taxe.

"În momentul în care majoritatea statelor membre au sisteme de taxare a poluării şi descurajează deţinerea maşinilor poluante, şi România nu are un asemenea sistem, am devenit o piaţă-ţintă, unde se aduc maşinile vechi. Aceasta este situaţia pe care am găsit-o şi eu la minister. Ministerul Mediului trebuie să găsească o soluţie la nivel naţional de sprijin, în primul rând.

Partea de taxare nu o să fie niciodată la Ministerul Mediului, pentru că s-a văzut cu taxa de poluare, toate procesele au fost pierdute de România, pentru că nu au fost fundamentate cum trebuie. Este nevoie de un pachet de măsuri, iar în centrul acestuia trebuie să fie măsurile de sprijin pentru cetăţenii vulnerabili şi trebuie completat cu măsuri de descurajare a deţinerii maşinilor mai vechi de 15 ani cu motor de 3 litri, pe motorină, care arată foarte bine pe şosele, arată un statut al deţinătorului, dar care poluează foarte mult.

Va trebui să facem diferenţa între cetăţeanul care, într-adevăr, nu-şi permite o maşină nouă şi cetăţeanul care umblă pe stradă cu o maşină mai veche de 15 ani, dar pe piaţa liberă costă 15 - 20.000 de euro. Aceste lucruri trebuie clar delimitate", a explicat oficialul.

"România este ţara în care 39,1% din maşini au o vârstă mai mare de 17 ani. Este ţara care va fi afectată serios de tot ce înseamnă aceste obiective pe termen mediu şi lung ale Uniunii Europene. Văzând ambiţiile şi ţintele la nivel european, lucrurile sunt şi mai complexe. Noi am vorbit la începutul anului despre o consultare publică referitoare la o taxă de poluare. Această consultare publică devine şi mai urgentă pentru că, dincolo de o eventuală taxă, trebuie să vedem care este impactul acestor obiective la nivel european asupra industriei”






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















11339 vizualizari

  • +9 (15 voturi)    
    accent P$Dist in Maghiara Vorbita (Joi, 22 iulie 2021, 16:32)

    un domn [utilizator]

    de Tovarashul Ministru
    • +1 (5 voturi)    
      eu nu inteleg altceva (Vineri, 23 iulie 2021, 10:17)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      daca e taxa de poluare, ce legatura are discutia despre vulnerabilitate!? Poluezi - platesti. Simplu, nu conteaza ca esti vulnerabil sau nu. Pt plamanii mei fumul nu e mai putin toxic daca iese din toba unui vulnerabil (care de multe ori isi ia banii la negru, nu contribuie la bunastarea comuna etc).. Plin Bucurestiul de vulnerabili cu cazane de DB si GR care ce sa vezi? cand intra in Bucuresti cu masina nu se urca in STB sau metrou, ci merg cu cazanul pana unde au treaba. Ii poti repera dupa darele de fum persistent... saracie saracie dar de un pachet de tigari, un pet de bere si de cativa litri de motorina toti fac rost sa consume zilnic.
    • +4 (4 voturi)    
      exact (Vineri, 23 iulie 2021, 10:18)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Din milioanele de conserve vechi de 15 ani, doar alea 0.1% care mai valoreaza peste 20000 de euro pentru ca au fost intretinute perfect trebuie impozitate. Ai dreq burghejii astia!.. ;)

      Alt idiot populist care ignora faptul ca poluarea nu are legatura cu pretul masinii. Iar vine CJUE si ne da peste bot, ar plateste fraierul de contribuabil pentru ca statul va fi obligat sa restuite taxele. Deh, ministrul Tanczos era ocupat cu vanatoarea de ursi acum 5 ani, cand s-a intamplat acelasi lucru.

      UDMR va lasa un dezastru la mediu.. acest FSN maghiar care rezista de 30 de ani fara sa fie macar inregistrat ca partid politic. Felicitari conationalilor care insista sa-i voteze.. aveti fix ce meritati in Harghita si Covasna. Populism si saracie.
  • 0 (30 voturi)    
    Lol (Joi, 22 iulie 2021, 16:35)

    HP [utilizator]

    Mai vechi de 15 ani si cu motor de 3 litri sunt maxim cateva mii, din cele multe milioane.

    Iar cetatenii vulnerabili care chiar nu isi permit o masina noua sunt marea majoritate a posesorilor actuali.

    Lasa gargara si pune biciul pe ei.

    Sa isi cumpere Dacii sau sa mearga cu trotineta, nu e vreun drept sa ai masina.
  • +6 (16 voturi)    
    mediu? (Joi, 22 iulie 2021, 16:35)

    Nevermind [utilizator]

    neah.... JAPCA

    Da' e bine, ca aveti pe unii sa aplaude ca focile orice chestie nu-i afecteaza direct sau inca nu-i afecteaza.
    • -7 (15 voturi)    
      Astia cu rable circula ca la balamuc, nu le pasa (Joi, 22 iulie 2021, 21:32)

      Gryphus [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

      astia care au rable circula si caniste zmei prin oras pt ca nu le pasa ca tu ai masina noua fiindca ei au asigurare la City Insurance sau alta mizerie d-asta
      care nu plateste niciodata nimic
      • 0 (8 voturi)    
        vaaaiiii (Joi, 22 iulie 2021, 23:56)

        Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

        masinutza noua? si raii aia nu respecta dreptul de mostenire de la parinti pentru banda de langa ax?

        Ciudat ca te plangi de rca de la city, cand uoamenii valorosi au casco full option, inclusiv pentru animalele de companie.
  • +7 (19 voturi)    
    cum se gandeste mereu statul (Joi, 22 iulie 2021, 16:53)

    NOTORIOUS [utilizator]

    cum sa mai fure un pic cetateanul, sa aduca bani la buget, ca apoi o mana de politicieni sa poata fura mai totul in liniste, fara sa investim nimic in infrastructura, educatie si sanatate.

    Scade poluarea daca se aduna bani la buget? Cei saraci oricum nu au bani sa-si cumpere o masina mai putin poluanta, iar cei bogati pot plati oricum taxele ca ii doare undeva. La noi in tara oricum se imbogatesc doar cei ce lucreaza cu statul.
    • -7 (17 voturi)    
      care e solutia? (Joi, 22 iulie 2021, 17:17)

      DaniT [utilizator] i-a raspuns lui NOTORIOUS

      In mare masura sunt de acord cu tine. Doar ca aici doar arati cu degetul. Vino si cu o solutie.
      La prima vedere, eu as creste impozitul pentru masinile euro1/2/3 cu 100% in fiecare an iar pentru euro 4 cu 30-40% in fiecare an. Eventual indexat aditional in functie de cilindree. Cel cu 4L sa simta ca are masina, dar asta intr-o oarecare masura se intampla deja, exceptie cei cu handicap - aici e alta exceptie ce ar trebui regandita.
      Nu poti interzice comercializarea SH, nu poti pune taxe noi in pretul combustibilului ca faci dezechilibre mari in economie..
      • -3 (3 voturi)    
        Solutie (Vineri, 23 iulie 2021, 11:20)

        NimeniNeica [utilizator] i-a raspuns lui DaniT

        Alta solutie e sa descurajeze plimbatul cu masina prin oras.
        In Olanda au aplicat solutia asta prin anii 70 si acum iti este mai mare dragul sa te plimbi prin oras cu bicicleta sau pe jos.
    • -7 (15 voturi)    
      da, poluarea va scadea (Joi, 22 iulie 2021, 17:20)

      DaniT [utilizator] i-a raspuns lui NOTORIOUS

      pentru cel ce nu are bani, nu-si va mai cumpara euro2-3-4, ci poate euro5, nu diesel, poate benzina. Da, dieselul provoaca multe alergii si probleme respiratorii dar asta se discuta mai putin. UE se uita la CO2, nu si la costul medical al poluarii.
      Deci taxa nu e (doar) pentru a aduce bani la buget ci pentru descurajare.
  • +13 (23 voturi)    
    Piata auto (Joi, 22 iulie 2021, 17:05)

    SomerCautLucru [utilizator]

    Dar ce masina de prin 2006, cu motor de 3 litri diesel, ar putea costa EUR 15-20 de mii?
    M-am uitat pe un site specializat din Romania si doar Toyota LandCruiser se incadreaza - probabil ca are acest pret fiindca este o masina fiabila, cazanele facute in Germania in aceeasi perioada valoreza cam jumatate, mai ales ca au fentat declaratia noxelor.
    Nu ma prind cum diminuezi poluarea daca ii taxezi doar pe cei care isi permit o masina mai scumpa.
  • +14 (20 voturi)    
    Va fi taxa de poluare sau de altceva? (Joi, 22 iulie 2021, 17:06)

    Livium64 [utilizator]

    Dupa parerea mea, daca se intentioneaza reducerea poluarii, taxa va trebui corelata cu numarul de kilometri parcursi (sau ore de functionare a motorului), nicidecum cu aflarea lor in proprietate.
    Daca nu circuli mult cu o masina, de ce sa platesti taxe peste taxe pentru ea? Sau de ce ai cumpara una noua daca ai Kilometri putini cu cea veche? Doar asa ca sa fii la moda si sa contribui la bunastarea companiilor producatoare?

    In conditiile in care se pleaca de la premisa vechimii, mi se pare clar ca taxa avuta in vedere nu are legatura cu poluarea ci mai mult cu sustinerea producatorilor.
    Pentru poluare exista deja impozite, diferentiate pe criteriul de poluare EURO si pe cilindree, n-avem nevoie de inca o taxa!
    • +12 (14 voturi)    
      Singurul mod dea taxa poluarea (Joi, 22 iulie 2021, 17:32)

      PaulOC [utilizator] i-a raspuns lui Livium64

      Oricat de urat suna pentru unii, este in pretul combustibilului. Eu am masina Euro 4, varsta 17 ani, stare excelenta dpdv tehnic, fac maxim 7.000 km anual. Poluez eu oare mai mult decat un Euro 6, varsta 2-5 ani, care face 40.000 km anual? Nu. Euro 6 oricum consuma mai putin, deci nu va plati de 5 ori cat mine. Ca sa nu sara in sus pretul transporturilor, se va rambursa taxa din combustibil in procent de 50-90%, functie de norma de poluare. Mi se pare cel mai corect, avand in vedere ca poluarea rezulta din arderea combustibilului.
      • +7 (9 voturi)    
        corect (Joi, 22 iulie 2021, 18:41)

        Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui PaulOC

        Ceva in genul asta ar trebui, inclusiv cu partea legata de transportatori

        Dupa cum vezi insa, unii destepti propun mega taxare prin impozit, adica pe simpla detinere...
      • +3 (3 voturi)    
        Perfect de acord... (Joi, 22 iulie 2021, 20:15)

        Iulian_c [utilizator] i-a raspuns lui PaulOC

        dar apare o situatie... nu chiar o problema in prima faza... toti cei din localitatile de la granita se vor duce la vecini pentru a face plinul... si mai departe probabil ca vor aparea diverse entitati care vor vinde la negru combustibil ieftin
        • +2 (2 voturi)    
          depinde (Joi, 22 iulie 2021, 23:59)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Iulian_c

          Este o solutie, chiar daca nu perfecta.

          Cei cu autoturisme nu vor conta prea mult in cifrele macro. Riscul ar fi la cei din transporturi, insa de aia a si propus rambursarea ulterioara pentru ei :)
  • +8 (8 voturi)    
    O tampenie absoluta (Joi, 22 iulie 2021, 17:17)

    Alex2024 [utilizator]

    Sunt masini rare de 20/30 ani care costa si mai mult de 20.000k iar masinile acelea garatat vor face anual mai putini km decat orice masina mai noua . Dar se pare ca acest ministru nu stie prea multe.
  • -7 (19 voturi)    
    Baa,aruncati-va rablele fumegatoare,ca va (Joi, 22 iulie 2021, 17:19)

    persuasiv [utilizator]

    otraviti familiile .Le cumparati cu 3-4000 de euro,in 5 ani cat le folositi,mai bagati 2-3000,dupa care le aruncati.Asta daca nu cumva luati teapa,ca in majoritatea cazurilor.Atunci e grav.Banii astia sunt avansul pentru una noua si sigura.
    Credeti ca neamtu' le arunca degeaba???
    • +7 (17 voturi)    
      avans pentru noua si sigura... (Joi, 22 iulie 2021, 17:49)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui persuasiv

      si restul pretului se plateste singur, nu?

      Ce-mi plac mie astia cu "status social" nou, frumi si sigur, luat in rate.
      • -1 (9 voturi)    
        economisesti,nu mai arunci (Joi, 22 iulie 2021, 21:10)

        persuasiv [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        banii prin cluburi pe artifica si nici nu mai faci foamea in mikonos
    • +2 (10 voturi)    
      Ai cea mai mic idee (Joi, 22 iulie 2021, 20:18)

      Joro [utilizator] i-a raspuns lui persuasiv

      care este vechimea parcului auto in Germenia? Intai te informezi, apoi arunci cu siguranta caracteristica unui corect politic, mai frumi!
    • -4 (8 voturi)    
      Sa inteleg... (Joi, 22 iulie 2021, 20:32)

      rsumy_ [utilizator] i-a raspuns lui persuasiv

      ... ca inca conduci o rabla fumegatoare pe benzina, noua, ce-i drept, in loc sa treci la una electrica?
      • +2 (4 voturi)    
        Conduc un Sandero Stepway (Vineri, 23 iulie 2021, 8:53)

        persuasiv [utilizator] i-a raspuns lui rsumy_

        Tce 100 EcoG ... nu fumega.
    • +5 (13 voturi)    
      si eu ce fac? (Joi, 22 iulie 2021, 22:05)

      gigel de luxembourg [utilizator] i-a raspuns lui persuasiv

      am o masina cumparata in 2006, de noua, am dat pe ea 36000 euro atunci. masina merge foarte foarte bine. de ce sa o arunc? problema tocmai aici e, consumerismul infect care ne face sa aruncam produse inca bune.
      • -1 (9 voturi)    
        Obligatoriu la casare (Vineri, 23 iulie 2021, 9:33)

        Victtor [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

        Nu conteaza cat ai dat pe ea, trebuie sa devii ecologist cu orice pret, chiar si fortat. Masina ta este diferita de cele moderne. Locul ei este la fier vechi, indiferent de rulajul pe care il are.
  • +8 (16 voturi)    
    poluarea (Joi, 22 iulie 2021, 17:26)

    martel55 [utilizator]

    e facuta in monentul in care cirucli...poti sa ai o maisna de 2 ani, daca faci zeci de mii de kilometri pe qan cu ea, si mai ales prin oras, ai toate sansele sa polkuezi mai mult ca o masina de 15 ani care parcurge 4-5000 km pe an
  • +8 (14 voturi)    
    Masinile serioase sunt doar pentru elite (Joi, 22 iulie 2021, 18:08)

    Victtor [utilizator]

    Cei care au cumparat in trecut o masina buna trebuie siliti sa renunte la ea. Nu conteaza ca pensionarul parcurge zece kilometri pe saptamana, el trebuie silit sa isi cumpere masina noua sau sa mearga cu autobuzul.
    Masinile din clasa mare trebuie sa fie detinute exclusiv de cei bogati si puternici, in special de politicieni si rudele lor. Cei care au vreo pensiune la munte vor renunta la motoarele de 3000 si vor trece la Duster. Sa simta si ei cum traiesc oamenii de rand.
  • -2 (14 voturi)    
    E foarte simplu ! (Joi, 22 iulie 2021, 18:49)

    aristonro [utilizator]

    E foarte simplu : poluatorul plătește ! Nu conteaza că proprietarul mașinii e vulnerabil sau nu ! Asta ar fi soluția corectă . Asa e legal .
    • +3 (13 voturi)    
      Tu crezi ca taxa (Joi, 22 iulie 2021, 19:47)

      autan [utilizator] i-a raspuns lui aristonro

      e pt poluare? Nu se mai voia poluare singurele masini pe piata ar fi fost acum hibridele si electricele. Am fi avut mii de statii de incarcare pentru electrice.
      Doar ti se mai umbla la portofel.
  • +7 (13 voturi)    
    Obiectivele UE sunt utopice (Joi, 22 iulie 2021, 18:57)

    log-out [utilizator]

    Obiectivele pe termen mediu si lung ale UE sunt utopice si greu de aplicat in tarile membre cu populatie saraca. Ar trebui ca doamna UE sa gindeasca intii un pachet de masuri de sustinere a populatiei. Veniturile anuale ale unui roman sunt cu mult mai mici decit cele ale unui francez, german sau olandez. Vrem toti sa ne luam masini noi si super electrice dar sa mai avem si cu ce. E usor sa stabilesti taxe sa impovarezi populatia, dar asta nu duce la nimic bun. Doar la cresterea numarului euroscepticilor.
    • +7 (13 voturi)    
      Vestele Galbene (Joi, 22 iulie 2021, 20:38)

      Adi_rus [utilizator] i-a raspuns lui log-out

      Daca UE va introduce toate taxele astea pe poluare, carbon samd, cred ca proteste precum vestele galbene in Franta vor fi tot mai dese si mai intese.
  • -4 (8 voturi)    
    Interesant (Joi, 22 iulie 2021, 19:23)

    Ion_RoaitaDA [utilizator]

    Daca acest individ, care ar trebui sa vegheze la Mediu, si el se opune protejarii cum scrie la carte a padurilor, tot isi da cu parerea, dar tot pe dinafara, sa se mai gandeasca la:
    Cum ia ITP-ul vreo masina Diesel...
    Stie ca 90% au filtrul de particule anulat?
    Mai e si platit gras...eu deja i-am spus unde e poluarea, la lipsa padurilor, adica sa-si de-a singur amenda, si sa sune la RAR sau ITP.
    Npapte buna Romania!
  • +2 (8 voturi)    
    protectia mediului sau protectie sociala? (Joi, 22 iulie 2021, 20:19)

    buha [utilizator]

    pai protejam mediul ori protejam pe cei vulnerabili?
    sau mai direct e ministerul populismului sau al mediului?

    taxam mai mult pe cineva care polueaza 2.000km pe an decat pe cineva care are masina mai putin poluanta, sa zicem jumatate dar o foloseste 40.000km pe an?

    Eu as obliga pe toti posesorii de masini sa planteze copaci in fiecare an, dupa numarul de cm3 si nr de km parcursi, ca oricum ministrului mediului nu ii plac masurile UE de protejare si reparare a padurilor
  • +5 (7 voturi)    
    Subventie pt Baterie Noua la Masina Electrica Vech (Joi, 22 iulie 2021, 20:37)

    Adi_rus [utilizator]

    Actuala subventie de 10.000 euro pt masini electrice noi e doar una din intelegerile dintre politicieni si companiile mari si care nu ajuta nicicum la rezolvarea problemei poluarii. Mai ales in Romania.

    Vrei sa ma ajuti pe mine roman de rand sa-mi schimb masina mea diesel de 20 de ani si cu motor de 2,4L cu una electrica? Foarte bine, uite eu imi pot aduce un Nissan Leaf (prima generatie) din Norvegia, o masina cu 9 ani vechime deci o masina la care nu-i mai tine bateria. Eu nu am bani sa-mi iau un VW, BMW sau Tesla noua iar Dacia Spring e mica si cu autonomie redusa. Da-mi o subventie de 5000 de euro draga statule ca sa-mi cumpar o baterie noua si Nissan-ul ala second hand il platesc eu: 8000 de euro.

    Ba ai putea, draga statule sa stimulezi o companie romaneasca precum Rombat sa fabrice ei baterii noi pt masini electrice second-hand si asa ai inchide un cerc foarte benefic pt romani si pt Romania.
    • +4 (8 voturi)    
      Baterie = Subventie = Furt (Vineri, 23 iulie 2021, 9:30)

      Victtor [utilizator] i-a raspuns lui Adi_rus

      In spatele bateriilor se ascunde o afacere pentru jefuit contribuabilii. Atat.
  • -1 (9 voturi)    
    Oooo, o sa faceti voi diferenta asta... (Joi, 22 iulie 2021, 21:35)

    Olyx [utilizator]

    in circa 15-20 ani cand parcul de rable din Romania va ajunge la 75 % din capacitate !... Mi-e o sila IMENSA sa tot aud, de 10 ani la rand, acelasi refren : o sa stopam importul de rable ! Nu o sa-l stopati PENTRU CA NU DORITI ! PUNCT !
  • -4 (10 voturi)    
    vrem sau nu vrem... (Vineri, 23 iulie 2021, 0:46)

    dr_bear [utilizator]

    Masina trebuie sa ramana un lux, cel putin in orasele mari.
    Pe langa soferi exista : elevi care merg la scoala/liceu, batrani care merg la medic/piata, femei carora le este teama sa conduca, barbati care nu conduc, oameni care nu isi permit costul unei masini nici la aceste niveluri de Papua Noua Guinee, Toti oamenii astia nu pot da pe "recirculare" cand le da "fum" un nene cu DPF si EGR anulate. Oamenii astia se inghesuie in STB si merg cu viteza melcului respirandu-si covidul unul altuia.
    Sa mergi cu 4 metri lungime si 1,5 tona greutate SINGUR intr-un oras ca Bucurestiul ar trebui sa coste 1000 de euro/an minim. Impozit pentru toti ,indiferent de norma de poluare.
    Paradoxal, aia care nu vor avea bani sa plateasca se vor sui injurand in autobuze si vor realiza ca astea merg mult mai repede acum si ajung cu 30 de minute mai devreme decat cu masina personala - si mult mai ieftin.
    Oriunde, de la New York la Londra, la Hong Kong sa ai o masina e o chestie de lux. Oamenii normali iau transportul in comun ,un Uber sau un taxi ori merg pe jos.
    Inainte sa comentati despre reteaua din Bucuresti de transport in comun va reamintesc ca este a treia cea mai extinsa din Europa si e aglomerata strict fiindca in afara de metrou totul merge in traficul infernal.
  • +5 (5 voturi)    
    taxa pe vechime sau poluare? (Vineri, 23 iulie 2021, 9:08)

    strutul [utilizator]

    In primul rand trebuie definit termenul.
    Apoi cantitatea. Unul face 10 000km/an altul 100 000 km/an. Unul are EURO 2, altul are EURO 4.
  • +2 (4 voturi)    
    nenea ministru (Vineri, 23 iulie 2021, 11:17)

    costelo999 [utilizator]

    da matale neshte banisori ca sa imi casez masina de 43 de ani, sa nu o bag la vehicule istorice, plus tichet rabla, si ii cumpar lu tata una noua, poate hibrida poate electrica, ce zici duomnu menistru ? te bagi ? ca ati zis ca nu cresteti impozitele , scoate banishorii si schimb masinutza ...
    • +3 (3 voturi)    
      Ceri bani de la cititori (Vineri, 23 iulie 2021, 13:27)

      Victtor [utilizator] i-a raspuns lui costelo999

      Banii nu ti-a da ministrul, ei ii aduna cu forta de la cei care citesc randurile astea.
  • +4 (4 voturi)    
    Avem ministru nou: (Vineri, 23 iulie 2021, 11:53)

    John M. [utilizator]

    Rovanu Plumb...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by