Ministerul Mediului a anunţat că în februarie vor fi lansate programele Rabla Clasic şi şi Rabla Plus, bugetul pentru anul 2022 fiind cel mai mare din istoria acestui program, depăşind 1,2 miliarde de lei. Una dintre modificările pentru 2022 constă în faptul că pentru o maşină cumpărată pot fi predate spre casare două autoturisme mai vechi de 15 ani. O altă modificare ține de faptul că mașina casată trebuie să fie înmatriculată în România de cel puțin șase ani. Oficialii ministerului au spus că vechimea medie a parcului auto din România era de 16,8 ani anul trecut, față de mai puțin de 10 ani în 2010.

RableFoto: Valikos, Dreamstime.com

O schimbare importantă ține de faptul că din 2022 și cei care vor să-și ia o mașină 100% electrică trebuie să caseze o mașină veche pentru a putea beneficia de ecobonusul de 45.000 lei pentru mașina nouă. Până acum nu era obligatoriu să predai o mașină veche pentru a-ți lua o electrică nouă cu subvenție.

Rabla 2022

  • Prima de casare în Rabla Clasic este de 6.000 de lei. La aceasta se adaugă un ecobonus de vechime de 1.500 lei pentru casarea mașinilor mai vechi de 15 ani care au normă de poluare Euro 3 sau inferioară.
  • La Rabla Plus, în schimbul unui autoturism vechi casat va putea fi cumpărat un automobil pur-electric nou, prima de casare fiind 45.000 lei. Pentru un hibrid plug-in, ecobonusul este 21.500 lei. La acestea se pot adăuga cei 1.500 lei ai ecobonusului de vechime menționat mai sus.

O altă modificare este că se diminuează cu 5 grame valorile cantităților de emisii de CO2/km aferente pragului de eligibilitate și de obținere a ecobonusului.

”Vom asigura, în 2022, cel mai mare buget pe care l-a avut vreodată Rabla Clasic şi Rabla Plus şi acest buget va fi de peste 1,2 miliarde de lei”, a spus ministrul Mediului, Tánczos Barna.

Este prima dată când se planifică implementarea celor două programe pe 3 ani și regulile de acum ar trebui să rămână în vigoare.

Ministrul Mediului a menţionat că astfel este asigurată predictibilitate şi implementarea unor politici publice astfel încât rezultatul scontat – cel al scoaterii din circulație a cel puţin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani, până în 2026 – să fie atins.

Tanczos a menţionat că programul a fost etapizat pe apeluri lunare de depuneri de cereri, pentru ca toţi beneficiarii să primească răspuns în cel mult o lună de la depunerea dosarelor.

Una dintre modificări pentru 2022 constă în faptul că pentru o maşină cumpărată pot fi predate spre casare două autoturisme mai vechi de 15 ani.

Ministrul anunţă că anul acesta a fost crescut bonusul de casare, putându-se ajunge la 16.500 de lei dacă beneficiarul predă la casare două autoturisme ambele mai vechi de 15 ani, el urmând a primi primă de 1.500 de lei pentru emisii scăzute şi 3.000 de lei pentru achiziţionarea unei maşini hibrid.

Rabla în anii următori

Pentru anul următor bugetul va fi majorat cu 10% faţă de anul în curs iar în 2024 bugetul va cunoaște o nouă majorare de zece procente, anul 2024 fiind primul în care programul Rabla Plus va beneficia de un buget de peste un miliard de lei.

Bugetul pentru Rabla Clasic va fi redus treptat, fără a se ajunge însă la o scădere sub bugetul din anul 2021, a adăugat ministrul.

”Şi în 2024 bugetul pentru Rabla Clasic va fi mai mare decât bugetul pe care l-am avut pentru anul trecut”, a precizat Tánczos.

În cei 18 ani de existenţă a programului peste 700.000 de autoturisme au fost cumpărate cu finanțare prin diversele forme ale acestui program.

Bilanț 2021

Ministrul a precizat că până la finalul lunii ianuarie va fi terminată analiza pe dosarele depuse anul trecut în vederea accesării de vouchere prin cele două programe.

”Per total, au fost aprobate la finanţare în jur de 80.000 de autoturisme care au fost cumpărate deja sau vor fi cumpărate prin Rabla Clasic şi Rabla Plus. Este o creştere semnificativă faţă de anii anteriori, pentru că am suplimentat de două ori bugetul celor două programe, am ajuns la un buget de peste un miliard de lei pe anul 2021 şi contribuţia programului pentru întinerirea parcului auto a devenit şi mai importantă şi mai mare prin acest buget. În 2022 vom lansa acest program la începutul lunii februarie. Este, după mulţi ani, primul an când programul se lansează la începutul anului. (...) de asemenea, este prima dată când planificăm implementarea celor două programe pe trei ani”, a anunţat, joi, ministrul Mediului, Tánczos Barna.

Un program pentru instituțiile publice

Ministrul a anunțat și lansarea unui program multianual adresat instituţiilor publice prin care acestea vor putea achiziţiona autoturisme electrice sau hibrid plug-in cu un sprijin de 80% din partea Ministerului Mediului.

”Lansăm în 2022 încă un program destinat strict instituţiilor, autorităţilor publice locale şi instituţiilor guvernamentale sau deconcentrate, unde vom asigura o finanţare de 80%, un program pentru trei ani - 2022, 2023, 2024 - cu un buget total de 600 de milioane de lei”, a anunţat ministrul.

Acesta a precizat ce maşini se vor putea cumpăra prin program: ”Dorim să finanţăm prin acest program doar maşini electrice sau hibrid plug-in, doar pentru instituţii publice astfel încât instituţiile publice să devină treptat un exemplu în ceea ce priveşte mobilitatea verde”.