Rivian, producător de mașini electrice la care au investit giganți precum Amazon și Ford, a anunțat pierderi de 1,7 miliarde dolari în trimestrul trecut și estimează un minus de 5,45 miliarde dolari pentru întregul an. Compania a produs doar 4.000 de mașini în trei luni, deși are 98.000 de comenzi.

O camioneta RivianFoto: Joni Hanebutt, Dreamstime.com

Rivian a fost numită de mulți „the next Tesla”, ideea fiind că ar putea fi un producător care vine repede și schimbă fața industriei auto, ajungând să vândă în volume mari SUV-uri și camionete electrice. Nu este însă deloc ușor să începi producția de serie.

Rivian are o comandă uriașă de vehicule electrice pentru livrări de la Amazon, 100.000 de unități, pe care trebuie să le livreze până în 2030.

Rivian a avut însă aceste pierderi mari din cauza costurilor mai mari cu materiile prime, cu transportul și din cauza problemelor de pe lanțul de aprovizionare.

Rivian produce mașini într-un oraș numit Normal, din statul american Illinois, dar marea problemă este că a produs doar puțin peste 4.000 de mașini electrice în trei luni și are o prognoză de 25.000 pe tot anul. Spre comparație, Tesla va produce peste un milion de mașini, iar Dacia produce la Mioveni peste 250.000.

O problemă pentru companiile mai mici și mai noi, precum Rivian, este că nu comandă în cantități la fel de mari precum Ford sau GM și deci nu pot avea cu mulți furnizori contracte preferențiale.

Imediat după intrarea la bursă, în toamna lui 2021, valoarea de piață a Rivian a ajuns pentru puțin timp la peste 150 miliarde dolari, pentru ca apoi să tot scadă, cu minime la 18 miliarde dolari în luna mai. Acum, capitalizarea este pe la 35 miliarde dolari.

Rivian are probleme și a anunțat că va renunța la peste 600 dintre cei 11.500 de angajați, fiind nevoie să se reducă rapid cheltuielile. O altă lovitură este legată de subvenția de 7.500 de dolari acordată în SUA cumpărătorilor de mașini electrice. Este foarte aproape să fie adoptată o lege care prevede că subvenția nu va mai fi acordată pentru cei care cumpără SUV-uri, camionete și VAN-uri electrice care costă peste 80.000 de dolari.

Surse: New York Times, WSJ

Sursa foto: Dreamstime.com