Nissan spune că lucrează la dezvoltarea unor baterii de tip „solid state” și estimarea este că în 2028 va lansa primul model electric ce va dispune de această tehnologie. La bateriile solid-state, electrolitul lichid este înlocuit de o substanță solidă care crește densitatea energetică și îmbunătățește siguranța și timpii de încărcare. Problema este că tehnologia este scumpă și mai este mult de perfectat.

Intr-o uzina autoFoto: Nissan

Nissan lucrează cu cercetători de la Oxoford și vrea ca în 2025 să înceapă producția experimentală de baterii la care vor fi înlăturate componentele lichide. Intenția este ca în 2026 să se reușească dezvoltarea tehnologiei, iar în 2028 să fie lansat primul model electric care, în loc de baterie litiu-ion, să aibă una de tip „solid state”, spun oficiali ai grupului nipon, citați de Autocar UK.

Scopul pe termen lung este ca noile baterii să coste jumătate față de cele litiu-ion, să aibă densitate energetică dublă și să ajungă la o viteză de încărcare de trei ori mai mare față de bateriile Li-Ion.

Bateriile litiu-ion au minusuri și, nu de puține ori, puteți citi despre marea promisiune a viitorului: bateriile de tip solid state. Dar acele baterii sunt departe de producția de serie.

Volkswagen, Ford, Toyota, BMW și Nissan sunt câteva dintre marile companii auto care cercetează viabilitatea punerii pe mașinile electrice ale viitorului a unor baterii de tip „sold state”, în locul celor litiu-ion, dar mai sunt mulți ani de muncă.

Multe companii auto spun că viitorul aparține bateriilor de tip solid - state și de ani buni se fac cercetări, printre cele mai cunoscute fiind cele de la compania QuantumScape în care a investit și Volkswagen.

Este însă departe momentul când pe mașinile electrice noi vor fi puse în loc de bateriile litiu-ion, cele solid-state în care se va renunța la substanța electrolitică lichidă, în favoarea uneia solide.

În 2020, oficiali ai BMW spuneau că tehnologia mai are de așteptat cel puțin până în 2027, iar Toyota, care acum trei ani a testat un prototip cu baterii de tip solid - state, spunea că densitatea energetică este mai mare, însă viața bateriei este mai scurtă, astfel că mai este de lucru.

Se consideră că aceste baterii de tip solid state sunt mai stabile, riscul de apariție a unui incendiu este mult redus și timpii de încărcare vor scădea, ceea ce ar fi extrem de bine.

Problema este că tehnologia este scumpă în prezent, nu sunt perfectate toate detaliile pentru producția de serie și probabil că abia după 2030 vor apărea mai multe modele de serie cu aceste baterii promițătoare.