​Stellantis, grup auto din care fac parte mărci precum Fiat, Opel, Peugeot și Jeep începe să testeze pe scară largă combustibili sintetici pe 28 de tipuri de motoare și va analiza diverse soluții de utilizare și de compatibilitate. Mai multe companii auto testează acești carburanți de sinteză, dar două mari probleme există: sunt scump de produs și nu se pot fabrica în cantitate foarte mare.

Logo StellantisFoto: Jonathan Weiss, Dreamstime.com

Reamintim că Germania a presat și, după un lobby puternic, a reușit să obțină ce a dorit: și după 2035 vor putea fi vândute mașini cu motor termic în Europa, dar să fie propulsate de carburanți sintetici.

Stellantis testează compatiblitatea acestor e-carburanți cu 28 de tipuri de motoare cu combustie internă produse din 2014 până în prezent, scopul fiind de a găsi moduri de reducere a emisiilor de CO2 și, simultan, de a permite mașinilor cu combustie internă să fie vândute și după 2035.

Mai ales marile companii petroliere lucrează la dezvoltarea e-fuels, un exemplu fiind Saudi Aramco, care a demarat un parteneriat amplu cu Renault. Foarte recent, giganții Chevron și Exxon Mobil au spus că testează pe vehicule diverse tipuri de carburanți de sinteză, dar au precizat că pentru ca acești carburanți să ajungă să coste mai puțin va fi nevoie de subvenții guvernamentale.

Grupul Stellantis spune că a pus la punct un protocol riguros pentru a se asigura că acești carburanți de sinteză vor fi compatibili cu diverse familii de motoare.

Se va analiza cum influențează acești e-fuels diverse aspecte: emisiile poluante, capacitatea de demaraj, puterea motorului, fiabilitatea, eficiența filtrelor.

Susținătorii combustibililor sintetici spun că acestea au multe avantaje, dar întrebarea ar fi de ce nu sunt milioane de mașini care merg cu „e-fuels”, dacă sunt așa de grozavi? Răspunsul ține mai ales de costurile de producție și de faptul că nu există capacități foarte mari de producție. În prezent, prețul acestor combustibili este cel puțin dublu față de benzină.

Electro-carburanţii sau „e-fuels” ard precum benzina din petrol, dar fără emisii de gaze de seră. Un exemplu de e-fuel este benzina metanolică sintetică, produsă cu hidrogen verde, obţinut cu energie regenerabilă.

Tehnologia combustibililor sintetici este contestată de ONG-urile de mediu, care o consideră costisitoare, energofagă și poluantă.

Surse: Reuters, journalauto.com

Sursa foto: Dreamstime.com