Producătorii auto colectează cantități uriașe de date despre șoferii și pasagerii mașinilor lor, unele dintre ele strângând informații inclusiv despre activitățile sexuale din interiorul autoturismului, afirmă un nou raport citat de Politico.

Masini la un showroomFoto: Lee Jin-man / AP / Profimedia

Fundația Mozilla afirmă în raportul pe care l-a publicat miercuri după o analiză efectuată asupra 25 de branduri de autoturisme și 15 producători auto că Nissan susține că poate vinde brokerilor de date informații despre activitățile sexuale ale șoferilor și pasagerilor, inteligența lor și starea de sănătate a acestora.

Aceste informații pot fi de asemenea puse la dispoziția autorităților sau a altor companii.

Volkswagen în schimb susține că poate înregistra vocile șoferilor pentru a le crea un profil prin care să fie țintiți cu reclame ale unor produse și servicii pe care și le-ar putea dori. În esență, ceea ce fac Facebook, Google și alte companii și platforme online, doar că în cazul de față cel care culege datele nu este browser-ul folosit, ci autoturismul.

„Cantitatea de date pe care acești producători auto au declarat fățiș că le pot colecta a fost șocantă”, afirmă Jen Caltridger, unul dintre cercetătorii care au redactat raportul publicat de Fundația Mozilla, organizația nonprofit care deține și compania ce produce browser-ul Firefox.

„Este ca și cum nimeni nu i-a înfruntat vreodată sau nu le-a pus întrebări cu privire la respectarea intimității, așa că ei pur și simplu includ totul”, a mai spus el cu privire la datele pe care producătorii auto susțin că le pot oferi cu privire la clienții lor.

Producătorii auto au găsit o nouă „gâscă cu ouă de aur”

În principiu, europenii sunt mai protejați față de abuzurile de acest fel de către reglementările GDPR ale Uniunii Europene. Însă Caltridger susține că aceste reglementări sunt slab implementate și urmărite când vin de la producătorii de mașini și că situațiile în care autoritățile naționale au intervenit pentru a garanta respectarea lor de către companiile auto sunt puține la număr.

Cercetătorii care au redactat raportul au analizat politicile companiilor auto în ceea ce privește respectarea intimității și le-au descărcat aplicațiile în Germania, Franța, Statele Unite și Coreea de Sud.

Ei au descoperit că industria auto stă pe un munte de date private pe care le colectează prin senzorii și tehnologiile folosite în noile modele de autoturisme.

De exemplu, unele dintre acestea calculează greutatea șoferilor și a pasagerilor când se așează, filmează mașina în interior, dar și exteriorul, cu camere, ascultă conversațiile private prin intermediul microfoanelor și urmărește utilizatorii folosind aplicațiile instalate pe telefoanele lor smart.

„Nu mai este vorba doar despre a vinde mașini să faci bani. Este despre a colecta date și apoi folosi aceste date pentru a face bani”, afirmă Caltridger.

Piața brokerajului de date se ridică la câteva sute de miliarde de euro anual, potrivit diferitelor estimări.