Producatorii auto au deja probleme, isi reduc productia, trimit oameni temporar in somaj sau fac concedieri, dar la toate acestea se adauga nevoia de a-si sustine dealerii care sunt in mari dificultati financiare din cauza scaderii vanzarilor si a inaspririi conditiilor de creditare, noteaza Financial Times. Modul in care vor putea sa-i sustina depinde si de cati bani vor obtine de la autoritati, insa e posibil ca si firmele producatoare de componente sa aiba nevoie de sprijin de la constructorii de masini, dupa ce scaderile drastice ale productiei le-au pus afacerile pe butuci.

Constructorii auto nu au de ales, trebuie sa-si ajute dealerii si sa nu lase retele construite in multi ani, sa se prabuseasca. Spre exemplu, AvtoVAZ, producatorul masinilor Lada, a solicitat un imprumut de un miliard de dolari de la guvernul rus si va folosi o parte din bani pentru a-si ajuta partenerii. Directorul operational al companiei declara pentru FT ca multi dealeri Lada pur si simplu nu mai au bani sa plateasca vehiculele, iar piata e pe cale sa prabuseasca.

In Germania, Volkswagen si Daimler au initiat programe de urgenta pentru dealerii in agonie, insa nu au vrut sa dea cifre, desi unele surse din industrie spun ca sumele se invart in jurul zecilor de milioane de euro.

Dealerii auto au fost grav loviti de scaderea vanzarilor, mai ales ca unii au marje de profit reduse. Un efect negativ il are si scaderea valorii masinilor la revanzare, in contextul in care sunt si dealeri care cumpara masini de la clienti, le reconditioneaza si le vand apoi (buy - back).

In lunile ce vin nici bancile nu se vor inghesui sa ajute financiar dealerii, temandu-se ca baza financiara a companiilor care vand masini e subreda pentru a supravietui in aceste vremuri grele, crede Stefan Bratzel, profesor la institutul de cercetare Center of Automotive din Germania.

Banca Credit Suisse a publicat recent o cercetare in care sustine ca producatorii trebuie sa ajute dealerii, iar asta ii va costa sume importante. Ei adauga ca producatorii ar putea fi fortati sa-si ajute si furnizorii de componente pentru care reducerea comenzilor e de nesuportat din punct de vedere al business-ului.

Producatorii cer ajutoare financiare de la autoritati, motivand ca banii vor fi bine cheltuiti si pana la urma vor salva milioane de locuri de munca la retaileri si furnizori, ale caror afaceri merg bine daca piata auto e stabila.

Producatorii de masini din SUA nu par foarte incantati sa-si ajute masiv dealerii, insa in Europa ajutorul e prezent, unii constructorii isi ajuta dealerii sa-si formeze baza de clienti si sa reduca cheltuielile, chiar si prin relaxarea temporara a unor standarde.