Ca urmare a scaderii dramatice si continue a pietelor auto, in special a celei din Romania, Dacia isi suspenda productia in perioada 26 ianuarie – 8 februarie 2009, a anuntat producatorul. Compania si-a reluat luni productia dupa o luna de intrerupere, iar noua oprire anuntata este a cincea din ultimele luni.

Dacia isi va suspenda activitatea pe o perioada de doua saptamani, in intervalul 26 ianuarie - 8 februarie 2009, productia urmand sa fie reluata incepand cu data de 9 februarie 2009, precizeaza compania, intr-un comunicat. Conform Contractului Colectiv de Munca Dacia pe 2008, salariatii care vor ramane la domiciliu, in somaj tehnic, vor fi remunerati cu 85% din salariul individual brut.

"Dacia se vede nevoita sa recurga la aceasta masura pentru a-si adapta productia la scaderea comenzilor ca urmare a declinului pietelor auto", informeaza producatorul.

Acest declin este manifestat cu deosebire in cazul Romaniei, prima piata a constructorului, unde in 2008 a fost comercializata peste o treime din productia uzinei de la Mioveni. In decembrie 2008, Dacia a comercializat 3.622 unitati pe piata sa interna, in scadere cu 55% fata de nivelul inregistrat in decembrie 2007, mai precizeaza Dacia.

Piata de vehicule noi din Romania a inregistrat o scadere dramatica a vanzarilor incepand cu luna octombrie 2008. Dupa declinul de 30% inregistrat in octombrie 2008 fata de luna octombrie a anului 2007, vanzarile de vehicule noi au scazut cu 55% in noiembrie 2008 fata de noiembrie 2007 si cu 53% in decembrie 2008 in raport cu decembrie 2007.

"Prabusirea pietei romanesti de vehicule noi este provocata de efectele crizei financiare, care au redus accesul clientilor la credite, de invazia de vehicule de ocazie importate si de indecizia clientilor, cauzata de posibila modificare a taxei de poluare", spune Dacia.

Dacia a reluat luni productia, dupa ce o suspendase intre 11 decembrie si 11 ianaurie, pentru a reduce stocurile. Incepand cu 12 ianuarie 2009, Dacia a redus cu 20% productia, de la 1.360 de vehicule pe zi, la 1.085 vehicule pe zi. Dacia anuntase anterior ca isi revizuieste bugetul de investitii prevazut pentru anul 2009, de la 250 milioane de euro la 150 milioane de euro.

Dacia a anuntat ca vanzarile sale pe plan mondial au crescut cu 12% anul trecut, pana la peste 257.000 de masini si caracterizeaza rezultatele ca fiind bune, deoarece pe multe piete de export vanzarile au crescut puternic fata de anul trecut.

In Romania, vanzarile Dacia au scazut cu 17%, pana la sub 85.000 de unitati, marca avand o cota de 28%. Cel mai vandut model a fost Logan berlina, cu peste 51.000 de unitati, urmat de Logan MCV, cu peste 15.000 de unitati si Sandero, cu aproape 9.000.

Automobile Dacia isi propune sa mentina neschimbate preturile masinilor sale si spune ca o crestere a preturilor ar fi o sinucidere in conditiile din piata. In prezent, Dacia are stocuri de 10.000 de masini, nivel normal care sa asigure un bun mers al activitatilor comerciale in 2009, a spus pe 9 ianuarie, Jacques Daniel, director comercial al marcii, la conferinta de prezentare a rezultatelor comerciale pe 2008.