Masini electrice de doua locuri demne de filmele SF, automobile inspirate din motociclete, concepte electrice iesite din comun si multe multe masini ecologice pe care constructorii promit, mai mult ca niciodata sa le aduca in productie, cam asa a aratat salonul auto de la Frankfurt care s-a terminat duminica. Numarul de vizitatori a scazut cu 150.000, cel al expozantilor cu 30% si numarul fetelor a fost mai mic decat la alte editii, insa per total numarul de automobile iesite din comun a fost foarte mare.

Organizatorii s-au aratat multumiti, dupa 13 zile circa 850.000 de oameni au vizitat salonul desfasurat pe 190.000 mp in complexul expozitional Messe Frankfurt. Acum doi ani, la ultima editie, au fost un milion de oameni, dar in urma cu doua saptamani organizatorii erau prudenti si spuneau ca asteapta 750.000 de vizitatori.

Iata ca dupa terminarea salonului au motiv sa spuna ca obiectivele au fost depasite, mai ales ca in week-end numarul de vizitatori a fost foarte mare. Au avut ce vedea: 100 de premiere mondiale si un total de 750 de expozanti, cu 30% mai putini decat in 2007.

Dar cuvantul de ordine il reprezinta masinile ciudate. Spre exemplu Volkswagen a venit cu un concept hibrid care consuma un litru/100 km. Conceptul L1 are doua locuri, e lung cat un Polo dar garda la sol e de Lamborghini. Propulsia electrica in combinatie cu un motor termic de mic litraj ii da posibilitatea sa consume cam 1 litru/100 km si germanii ar putea sa-l aduca pe piata in patru ani.

Si Peugeot a adus o masina cu o forma foarte ciudata, BB1, inspirata din motociclete. Desi are doar 2,5 metri lungime, adica un metru mai putin decat Matiz, masina poate primi patru pasageri. Cantareste 600 kg, motoarele electrice integrate in roti plus pachetul de baterii ii ofera o autonomie de 120 km iar viteza maxima e de 90 km/h. Francezii vor decide anul viitor daca il produc, dar in principiu ar vrea sa faca asta.

Si Renault a adus o multime de concepte electrice, patru mai exact. Avem versiunea electrica a sedanului Fluence, avem o varianta electrica a utilitarei Kangoo, un supermini de patru locuri numit Zoe dar si un vehicul mai deosebit, putin mai mare decat un scuter, cu doua locuri, motor electric de 15 kw si viteza maxima de 70 km/h - Twizy (foto6).

Pe scurt acestea ar fi cateva din cele mai ciudate masini, insa e numai o mica parte din noutati. La Frankfurt au revenit in forma modernizata masini care au facut istorie (spre exemplu Trabantul electric), au fost prezente si marci de masini sport putin cunoscute la noi (Melkus sau Wiesmann), au expus si companii care fac tuning pentru masini de sute de mii de euro (Mansory, tuning pentru Bugatti, Bentley, Porsche, Aston Martin).

Dar o tendinta le-a batut "la scor" pe toate celelalte: prezenta de masini electrice. Cam orice producator care se respecta avea la stand asa ceva. Unii au avut chiar patru, altii trei, producatorii germani premium au venit si ei cu masini electrice si au promis ca masinile super-sportive din 2015 vor consuma cat unele de clasa mini din prezent.

Au fost promisiuni clare ca in sfarsit vom vedea masini electrice in productia de serie: Mitsubishi vinde deja un model in volume mici, americanii de la Tesla au si ei unele extrem de scumpe, dar de la sfarsit de 2010 incepe ofensiva francezilor. Peugeot si Citroen aduc mici masini electrice in Europa, produse de Mitsubishi, iar in 2011 si 2012 Renault a promis sa lanseze cele patru concepte aduse la Frankfurt. Si colega de alianta Nissan ar trebui sa vina in 2010 cu o masina electrica numita Leaf.

Mult timp s-a spus ca industria auto s-a opus introducerii masinilor electrice, insa acum nu prea mai are incotro. Masinile vin, dar in prezent sunt mai scumpe cu 5-10.000 de euro decat clasicele vehicule cu motor termic si dorinta producatorilor este ca statele sa construiasca retele de incarcare si sa dea subventii de cateva mii de euro celor care vor sa-si ia astfel de masini. Industria auto spera ca in sase - sapte ani tehnologia va avansa atat de mult incat masinile electrice sa nu mai coste atat de mult, iar atunci probabil vor deveni viabile.