​Marci auto precum Chevrolet si Skoda au in Romania cote de piata mult mai mari, in comparatie cu intreaga Europa, iar alte marci au cote mult mai mici pe piata noastra, unde brand-uri precum Mini sau Alfa Romeo au cote chiar si de zece ori mai scazute la noi, in comparatie cu intreaga Europa. Destule brand-uri auto straine au cote mici in Romania si pentru ca avem o piata unde Dacia domina, avand 33% din totalul vanzarilor de masini noi in 2010, in timp ce Volkswagen este lider in Europa, cu o cota de doar 11%.

Informatia pe scurt:

- Dacia are cam 33% din piata noastra, iar acum un deceniu avea peste 75%. In Europa, Dacia a crescut masiv, de la mult sub 1%, la aproape 2%.

- Renault are cota identica de peste 8% atat la noi, cat si in Europa, in timp ce Peugeot si Citroen au la noi cote de piata sensibil mai mici.

- Chevrolet si Skoda sunt singurele marci de volum care au la noi cote de piata mult mai mari decat in Europa.

- Alte trei marci de volum stau relativ la fel in Europa si in tara: Volkswagen e lider european cu peste 11% din piata, iar la noi are peste 8%. Opel are cote apropiate, iar Ford sta ceva mai rau la noi unde are sub 6% din piata.

- Cele trei marci germane premium (Audi, BMW si Mercedes) au impreuna peste 13% in Europa, in timp ce la noi stau de trei ori mai rau.

- Doua marci stau cu mult mai rau la noi decat in intreaga Europa: Mini are cota de piata de zece ori mai mica, iar Alfa Romeo de opt ori.

Dacia are o treime din piata romaneasca, iar in Europa se apropie de 2%

Comparand datele ACEA privind inmatricularile de masini noi in Europa pe primele zece luni cu cele publicate de Politie in Romania putem trage concluzii interesante si putem observa diferente mari la unele marci care la noi au o pondere extrem de mica, iar in strainatate sunt mult mai bine reprezentate. Trebuie precizat insa de la inceput ca multe marci straine au cote mai mici in Romania fata de intreaga Europa si fiindca la noi marca nationala Dacia are 33% din piata, astfel ca celelalte marci trebuie sa-si imparta restul de 67%, in timp ce in Europa liderul VW are 11%, iar restul marcilor au mult mai multe procente de "impartit".

Asadar, Dacia a ramas lider pe piata romaneasca a masinilor noi chiar daca in zece ani cota de piata i-a scazut de la 80%, la putin peste 30%. In Europa, Dacia avea circa 1% inainte de lansarea Sandero si Duster, iar acum a ajuns la 1,9% datorita vanzarilor bune din Franta si Germania. Sunt putine alte tari europene in care o marca domina atat de autoritar cum se intampla la noi, insa cele mai importante exemple sunt Fiat in Italia si Skoda in Cehia.

Renault, pe de alta parte, are cota de piata identica in Romania si in Europa, 8,3%, in special datorita modelelor Clio si Megane.

Chevrolet si Skoda, singurele marci straine de volum care stau mult mai bine la noi decat pe plan european

Doua marci de volum au o situatie mai speciala si au ajuns in Romania la cote de piata mai mari decat in Europa. Chevrolet are 5,2% din piata romaneasca anul acesta si e una din putinele marci care este pe plus pe o piata care a scazut cu 27%. Aveo este cel mai important concurent al Sandero si deci o alternativa pentru cei care vor masina noua la 10-12.000 de euro, in timp ce micul Spark e un urmas mai modern al Matiz-ului. In Europa, Chevrolet are doar 1,3% din piata masinilor noi.

Si marca Skoda are in Romania o cota de piata mult mai mare decat in Europa: 8,7% fata de 3,4%, iar succesul de la noi se datoreaza si vechii Octavia (Tour) care a fost produsa timp de 13 ani.

Volkswagen este lider pe piata europeana cu o cota de 11,3%, insa nici la noi nu sta rau, avand 8,4% in special datorita volumelor facute cu Polo si Golf. Si la Opel cotele de piata sunt apropiate (6,8% in tara si 7,2% in Europa), cu ajutorul modelelor Astra si Corsa.

Ford are in Romania o cota de 5,4%, fata de 8,2% in Europa, in timp ce la Fiat diferenta e mai mare: 6,1% pe continent fata de 2,5% in tara. La Peugeot si Citroen diferentele sunt si mai mari, cotele cumulate ale celor doua marci fiind de 3,1% in Romania si 13,5% in Europa. Peugeot are in Europa vanzari cu circa 20% mai mari decat Citroen, iar in tara diferenta este de 50% insa in ultimii ani s-a redus mult.

Marcile premium germane au 13% din piata europeana si de trei ori mai putin in Romania

Daca e vorba de marcile germane premium, diferente exista, ponderea lor pe piata europeana fiind chiar si de trei ori mai mare. In Europa toate cele trei marci au peste 4% (Audi 4,5%, BMW 4,3% si Mercedes 4,2%), in timp ce la noi in tara niciuna nu are peste 2% (Audi 1,1%, Mercedes 1,2%, BMW 1,7%).

La alte marci mai mici diferentele de cota de piata sunt consistente, iar doua exemple trebuie evidentiate: Alfa Romeo si Mini care anul acesta au fiecare cam 0,1% din piata in Romania, in timp ce in Europa au 0,8%, respectiv 1%. Diferenta insemnata este si la Nissan unde cota europeana de 2,9% este de trei ori peste cea din piata interna, in timp ce Kia are 1,9% la nivel european si 0,8% in tara.

O exceptie intre marcile mai mici este Suzuki care in ultimii ani si-a marit agresiv cota de piata in Romania, ajungand in prezent la 1,7%, fata de 1,4% pe plan european.

Explicatiile din spatele cifrelor

Multe dintre diferentele de cota de piata pot fi explicate simplu prin faptul ca Dacia domina piata noastra, iar restul marcilor au mai putine procente sa-si "imparta". In alte cazuri e vorba de traditia unor marci care in unele tari se vand de mult timp si au o baza fidela de clienti. Ar mai fi apoi si investitiile facute in retelele de dealeri, iar unele marci pur si simplu nu considera ca Romania are potential fiindca vand aici anual cateva zeci sau sute de masini in timp ce in tari din Occident vand zeci de mii de masini.

Apoi e normal ca in Romania sa mearga bine marcile care au in gama modele noi mai apropiate de segmentul low-cost si, in ciuda faptului ca vanzarile marcilor germane premium merg bine, cota lor de piata nu se apropie de cea din Europa fiindca romanii aduc foarte multe masini second-hand ale acestor marci (masini care nu sunt incluse in datele din acest material). Un exemplu clar tine de faptul ca, daca lunar se vand cam 100 de masini noi ale fiecarei marci germane premium, cifrele la second-hand depasesc chiar si 1.000 de unitati lunar, dupa cum arata datele Politiei.

Un lucru nu trebuie insa uitat: piata auto romaneasca este foarte mica in context european, fiindca in zece luni s-au vandut putin peste 70.000 de masini noi, in timp ce totalul pentru cele 28 de tari cuprinse in datele ACEA este 12,2 milioane, astfel ca tara noastra abia trece de 0,5% din total. Tocmai de aceea, pentru multe marci piata noastra este neinsemnata fiindca le aduce profit mic, iar alte marci care au la noi cota mai mare decat la nivel european nu simt vreo diferenta la totalul final al vanzarilor din moment ce piata noastra era atat de mica