Contextul actual, influențat și de pandemia COVID-19, a forțat adoptarea rapidă a noilor tehnologii, astfel că inovațiile au ajuns sa depășească granița laboratoarelor de cercetare și să fie implementate în procesele de zi cu zi. Spre exemplu, utilizarea inteligenței artificiale (IA) evoluează și este folosită în tot mai multe domenii, de la diagnosticarea anumitor afecțiuni și detectarea fraudelor, la proiecte ample de infrastructură, educație, cercetare și cultură, având capacitatea să transforme industrii, companii și instituții din întreaga lume.

Gabriel Voicilă, Oana Stanciu, Cosmin MiteaFoto: PwC România

Transformarea digitală se bazează pe capacitatea unei organizații de a integra rapid tehnologia și instrumentele pe măsură ce acestea se schimbă și evoluează. Astfel că, pentru a rămâne competitivă, fiecare organizație trebuie să îmbrățișeze IA și să construiască un ecosistem viabil. Companiile care nu reușesc să adopte IA măcar în anumite segmente operaționale în următorii 10 ani vor rămâne în urmă față de competitorii lor. Asemenea tuturor funcțiilor, și managementul de proiect va avea o componenta de automatizare, astfel încât responsabilitățile de rutină vor fi preluate în viitor de IA.

Ce cred managerii de proiect despre adoptarea IA?

Potrivit studiului „Global Survey on Artificial Intelligence Impact in Project Management 2020”, realizat de PwC România și International Project Management Association (IPMA), 52% din profesioniștii în management de proiect întrevăd apariția Asistentului Digital și adoptarea Inteligenței Artificiale în profesia lor în următorii cinci ani.

Rolurile care au cea mai mare probabilitatea de a fi preluate de IA în managementul proiectelor, în următorii cinci ani, sunt Project manager assistant (52%) și Project manager adviser (44%).

Mai mult de jumătate dintre managerii de proiect estimează o accelerare a procesului de digitalizare în mediul de afaceri prin implementarea de soluții inteligența artificială (IA), de la asistenți digitali, la soluții autonome ce produc schimbări profunde în modul în care percepem și utilizăm tehnologia.

Totodată, peste 56% din respondenți au arătat că sunt conștienți de existența unei strategii digitale în cadrul companiilor în care activează, acestea din urmă fiind preocupate de modul în care pot comunica și valorifica mai bine oportunitățile pe care IA le oferă.

În prezent, doar 4% dintre respondenți folosesc IA în mod curent, dar aproximativ 65% au un plan de implementare a IA în următoarele 3 până la 6 luni sau au demarat deja proiecte de transformare în acest sens, care implică instrumente de analiză complexe, asistenți digitali sau RPA (robotic process automation).

În același timp, doar 23% din total respondenți au experiență în utilizarea IA în managementul de proiecte, ceea ce indică faptul că adoptarea IA este în fază incipientă.

Astfel că, pe lângă investițiile în tehnologie, pe care soluțiile de IA le presupun, sunt necesare investiții în upskilling (dezvoltarea competențelor) pentru angajați. Talentul și expertiză internă pentru a dezvolta tipul de ecosistem și soluțiile care pot maximiza capacitățile IA sunt vitale pentru organizațiile actuale.

Potențialul și beneficiile soluțiilor de Inteligență Artificială (IA)

Tehnologia IA cu cel mai mare potențial de a fi adoptată pentru a îmbunătății practicile actuale în managementul de proiect este machine learning, menționată de 78% dintre participanții la sondaj.

Când respondenții au fost întrebați despre impactul pozitiv pe care IA îl va avea în rezolvarea problemelor legate de managementul proiectului, aceștia au menționat: timpul (66%), calitatea (56%) și transformarea (53%).

Alte procese menționate de participanții la sondaj ca având un potențial ridicat din perspectiva practicilor de management sunt legate de analiza volumelor mari de date sau utilizarea dronelor și realitatea augmentată. Un exemplu în acest sens sunt proiectele de infrastructură, unde cu ajutorul dronelor se poate realiza cartografierea evoluției proiectului prin procese automate, răspunzând astfel mai multor nevoi din procesele de management, precum planificarea și controlul calității.

Principalele trei motive pentru adoptarea tehnologiilor IA în managementul proiectelor, indicate de respondenți, sunt: creșterea productivității (53%), îmbunătățirea decizilor (52%) și sporirea performanței (51%).

Rezultatele sondajului au confirmat astfel că nevoia digitalizării este strâns legată de adoptarea instrumentelor potrivite, dar și a unui ghid de bune practici, esențiale pentru a putea crea valoare prin tehnologiile ce utilizează inteligența artificială (IA) și pentru a permite progresul tehnologic și implicit cel economic. Tranziția către soluții de inteligență artificială are efecte semnificative, în cele mai multe companii, acestea presupunând modificări la nivel de transformare a proceselor interne actuale și crearea de noi moduri în care oameni, cu abilități diferite, vor lucra împreună cu noile tehnologii.

Citiți mai multe pe blogul PwC România

Un articol semnat de Gabriel Voicilă - Partener PwC România, Oana Stanciu - Senior Manager, Cosmin Mitea - Senior Associate ​