Sentimentele de izolare și singurătate, stresul, pierderea locurilor de muncă sau nesiguranța, dar și lipsa exercițiilor fizice și a alimentației sănătoase au afectat sănătatea oamenilor în timpul pandemiei și au amplificat ceea ce era deja o problemă socială presantă în întreaga lume, sănătatea mintală, aproape 1 miliard de oameni având tulburări mintale, potrivit raportului ”Accelerating the health economy of tomorrow” realizat de PwC. Astfel, economia globală pierde aproximativ un miliard dolari, anual, ca efect al scăderii productivității cauzate de depresie și anxietate.

Ruxandra TarlescuFoto: Pwc Romania

Într-un sondaj din aprilie realizat pe 1.558 de angajați din SUA și Canada, 47% dintre respondenți au spus că pandemia COVID a avut un impact negativ asupra sănătății lor mintale.

Este cunoscut deja că factorii socioeconomici, de mediu și comportamentali contribuie cu până la 80% la starea de sănătate a unei persoane. Pandemia COVID-19 a extins disparitățile sociale și de sănătate și rescrie regulile din sistemul medical atât de repede încât organizațiile de sănătate, fie ele de stat sau private, abia țin pasul.

În acest context, sistemele de sănătate nu pot rezolva singure aceste probleme sociale complicate și înrădăcinate. Colaborarea între organizațiile din domeniul sănătății, companii, guverne și instituții sociale va fi esențială pentru a dezvolta interacțiunea directă cu oamenii și comunitățile. Un sondaj al Organizației Mondiale a Sănătății efectuat între iunie și august în 130 de țări a constatat că mai mult de 80% dintre țările cu venituri ridicate au implementat telemedicina și teleterapia pentru a contracara întreruperea serviciilor de sănătate mintală, dar mai puțin de 50% din țările cu venituri reduse au făcut acest lucru.

Deși epidemiile de boli infecțioase provoacă daune economice și umane semnificative, pot reprezenta și momente de restart pentru reforma și inovarea sistemelor de sănătate pentru a fi centrate mai mult pe pacienți

Cum va arăta noul ecosistem al sistemelor sanitare

Pe lângă reprioritizarea factorilor sociali determinanți, descrisă mai sus, serviciile medicale virtuale, platformele de modelare a diverselor scenarii pe bază de analize avansate și lanțurile de aprovizionare sunt direcții în care se poate dezvolta post pandemie sistemul de sănătate.

Serviciile medicale virtuale Vizitele medicale online, diagnosticarea la domiciliu și monitoarele portabile vor continua să câștige teren și vor transforma interacțiunile pacienților cu medicii din întâlniri neregulate într-un model continuu de îngrijire.

Diagnosticul la domiciliu și instrumentele de monitorizare de la distanță au fost lansate mai agresiv în timpul pandemiei. De exemplu, Administrația SUA pentru Alimente și Medicamente (FDA) a emis în luna mai o autorizație de utilizare de urgență pentru plasturele (Patch) de monitorizare la distanță al G Medical Innovations, destinat pacienților tratați pentru coronavirus cu medicamente care pot afecta funcția cardiacă. Un alt exemplu este cel al Serviciului Național de Sănătate din Marea Britanie care a început colaborarea cu compania de tehnologie Huma, pentru a asigura monitorizarea la distanță a pacienților cu COVID-19.

Articol semnat de Ruxandra Târlescu, Partener PwC România.

Citeste mai mult pe blogul PwC România

Articol susținut de PwC România