Guvernul a prevazut alocarea sumei de 104 milioane lei pentru metroul din Drumul Taberei. Sursa banilor: posibile venituri obtinute din vanzarea  certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Miercuri, 27 martie 2013, 20:29 Economie | Companii


Santier in Dr Taberei: "In 3 ani aici va fi statia ta de metrou" (august 2012)
Foto: Hotnews
Premierul Victor Ponta a anuntat miercuri ca Executivul a adoptat o "OUG care ne permite să deblocăm încă 104 milioane de lei, acum, imediat, pentru  lucrările de la Magistrala V a metroului Bucureşti". Deblocarea "imediata" a acestei sume este incerta in conditiile in care si sursa banilor este incerta.  Potrivit unui document postat pe site-ul Guvernului, a fost modificata o Ordonanta de Urgenta care stabileste cadrul institutional pentru scoaterea la  licitatie a certificatelor de emisii de de gaze cu efect de sera atribuite Romaniei la nivelul UE. OUG a fost modificata astfel incat sumele obtinute din  comercializarea acestor certificate sa poata fi utilizate pentru proiecte urgente. In acest context, "se propune alocarea sumei de 104.000 mii lei" in anul  2013 pentru Magistrala V. Problema este ca Romania nu se poate lauda cu vanzarile de astfel de certificate, concurenta fiind acerba in acest domeniu.

Practic, astazi, Guvernul a aprobat Ordonanta pentru modificarea si completarea OUG 115/2011 privind stabilirea cadrului institutional si autorizarea  Guvernului, prin Ministerul Finantelor Publice, de a scoate la licitatie certificatele de emisii de gaze cu efect de sera atribuite Romaniei la nivelul  Uniunii Europene

"Prin prezenta ordonanta de urgenta se propune instituirea unui mecanism de finantare flexibil astfel incat sumele obtinute din comercializarea  certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera sa poata fi utilizate pentru proiecte urgente care se incadreaza in categoria prevazuta de art. 10 alin. 3  din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 octombrie 2003", precizeaza Guvernul.

Astfel, in timpul anului pe baza proiectelor si a sumelor anuale aprobate acestora de catre Guvern, Ministerele beneficiare pot solicita Ministerului  Finantelor Publice majorarea, la o pozitie distincta, a veniturilor si cheltuielilor bugetului de stat precum si a bugetelor ordonatorilor principali de  credite beneficiari, cu suma alocata finantarii proiectelor.

"Totodata, in vederea urgentarii acestor proiecte, se propune alocarea sumei de 104.000 mii lei Ministerului Transporturilor pentru finantarea in anul 2013 a  proiectului de investitii „Magistrala V Metrou Etapa I-a Drumul Taberei – Universitate” in vederea decongestionarii traficului si a reducerii emisiilor de  gaze cu efect de sera, acest proiect incadrandu-se in lista destinatiilor pentru care pot fi utilizate veniturile obtinute din comercializarea certificatelor  prevazute de art. 10 alin. 3 din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 octombrie 2003", mai arata Guvernul.

In timp ce lucrarile la metroul din Drumul Taberei au fost sistate ca urmare a reducerilor succesive la bugetul alocat, premierul Victor Ponta declara in repetate randuri, in doua sedinte succesive de guvern, ca "metroul de la Facultatea de Drept in Drumul Taberei costa cat autostrada Comarnic - Brasov" si ca s-au semnat contracte de 1,2 miliarde de euro. In realitate insa, contractele incheiate pentru executia si consultanta metroului din Drumul Taberei ajung la "doar" circa 275 de milioane de euro, adica putin peste 1,2 miliarde de RON. Mai mult, intreg tronsonul din Drumul Taberei si pana la Universitate (deci nu doar pana la Facultatea de Drept) este estimat la 883 de milioane de euro in acordul cu Banca Europeana de Investitii, valoare ce reprezinta "metroul la cheie" dupa cum a recunoscut pentru HotNews.ro si ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

O scurta istorie a certificatelor de emisii de dioxid de carbon

Romania detinea, in urma cu un an, un surplus de 300 de milioane de unitati de emisii de dioxid de carbon (AAU-uri). Erau foarte valoroase in urma cu trei-patru ani, iar daca ar  fi fost vandute atunci, Romania ar fi putut obtine cu usurinta circa 3 miliarde de euro. Intre timp, s-au devalorizat, mai ales in conditiile in care doar  Rusia si Ucraina au un surplus de peste 9 miliarde de AAU-uri, in timp ce potentiala cerere la nivel mondial este de doar 200 de milioane de AAU-uri.  Potrivit unei analize realizata de IDEAcarbon, surplusul inregistrat de Rusia si Ucraina reprezinta 75% din total.

Guvernul s-a mobilizat foarte greu si a reusit abia in 2011 sa elaboreze legislatia in acest domeniu. Insa, atunci, a aparut o alta problema. In august 2011, Comitetul de Conformare al Protocolului de la Kyoto a decis suspendarea Romaniei de la tranzactionarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera. Motivul a fost insuficienta indeplinire a unor functii specifice ale Sistemului National pentru estimarea emisiilor de gaze cu efect de sera. Tranzactionarile au fost reluate in vara anului trecut. Atunci, ministrul mediului spunea ca Romania se afla in negocieri cu Austria, Japonia şi Franţa pentru vanzarea certificatelor. Astfel de negocieri se purtau si inainte de suspendarea de la tranzactionare. Apoi au existat incertitudini legate de limitarea perioadei de tranzactionare. Potrivit protocolului de la Kyoto, perioada de tranzactionare a surplusului de certificate de emisii de dioxid de carbon era 2008-2012, fara a mai putea fi reportate. Abia la sfarsitul anului 2012, s-a luat la Doha decizia reportarii, in anumite conditii, pentru perioada de angajament 2013-2020.

Fiecare stat inclus in Anexa B a Protocolului de la Kyoto are dreptul sa emita o anumita  cantitate de emisii de GHG in conformitate cu cantitatea atribuita prin Protocol. Unitatile cantitatii atribuite (AAU) sunt efectiv inregistrate, tranzactionate si urmarite prin Registrului National al emisiilor de GHG (1 AAU = 1 tona CO2 echivalent). Cantitatea atribuita este proprietatea privata a statului roman.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





1650 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    da, dar comunicatul oficial lipseste (Miercuri, 27 martie 2013, 21:16)

    tudorica [utilizator]

    cum bine puncteaza un utilizator pe acest forum:

    http://forum.metrouusor.com/viewtopic.php?f=233&t=1382&start=686#p122116
  • +2 (2 voturi)    
    Posibile venituri... (Miercuri, 27 martie 2013, 22:04)

    senator [utilizator]

    Deci, pentru cheltuieli certe se alocă posibile venituri.
    Sursa: acelaşi mincinos şi plagiator Victor Ponta.
  • 0 (2 voturi)    
    cam tampi rumanii (Joi, 28 martie 2013, 0:09)

    woe [utilizator]

    Poate oi fi ramas eu ultimul destept. Din cate stiu eu, metroul e regie autonoma cu actionar stat prin MT, pe profituri semnificative de-a lungul timpului.

    De ce nu merge frumos R.A. metrou la BEI, fonduri private sau alta institutie financiara sa ia imprumut ca sa faca linia de metrou si sa il plateasca din incasarile din operare?
  • +1 (1 vot)    
    Încă un exemplu ... (Joi, 28 martie 2013, 0:53)

    Alec77 [utilizator]

    ... elocvent de proiect gestionat de mizerabila noastra clasă politică. Minim de respect pentru cetăţean, maximă bătaie de joc, furat cât se poate şi lăsat neterminat. De data asta un întreg cartier al capitaliei căzut victimă. Cu părere de rău observ că mai toată lumea pare resemnată cu situaţia. Trist.
  • 0 (0 voturi)    
    Mintea de pe urma! (Joi, 28 martie 2013, 11:42)

    Raju [utilizator]

    Exact 100 milioane a costat circul de la referendum! Ambitia de a destitui presedintele ales de popor a dus la prabusirea finantelor si deci la sistarea lucrarilor la metrou. Nu mai vorbim ce costul fraudelor de la referendum. Bravo alrgatorilor USL.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by