Datoriile fiscale ale CFR Marfa vor fi stinse de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prin conversie in actiuni, inclusiv obligatiile de plata, in cuantum de 127,4 milioane lei, pe care operatorul feroviar de marfa le va prelua de la CFR SA, schema fiind aprobata miercuri de Guvern printr-o ordonanta de urgenta, informeaza Mediafax. Decizia Guvernului vine la o luna dupa inceperea procedurii de privatizare, Guvernul schimbind practic regulile in timpul jocului.

Guvernul precizeaza ca aceasta operatiune urmareste "o echilibrare economico-financiara" a CFR Marfa in vederea cresterii atractivitatii la privatizare, iar caracterul de urgenta al ordonantei este generat de necesitatea de a indeplini obiectivele asumate prin intelegerile cu Fondul Monetar International.

In baza ordonantei, CFR Marfa va prelua datoria in cuantum de 127,4 milioane lei pe care CFR SA o are de achitat catre ANAF. Ca urmare a preluarii datoriei, ANAF va descarca CFR SA de aceasta plata, iar datoria CFR Marfa fata de CFR SA va fi astfel stinsa partial.

In acelasi timp, insa, toate datoriile principale si penalitatile acumulate de CFR Marfa vor fi la randul lor stinse, prin conversie in actiuni.

In strategia de privatizare a CFR Marfa, Guvernul a luat de altfel in considerare vanzarea inclusiv a pachetului de actiuni care va fi detinut de stat in urma "conversiei creantelor statului in actiuni".

Sursele guvernamentale au declarat, in luna aprilie, agentiei Mediafax ca CFR Marfa va prelua datorii bugetare de 606 milioane lei de la CFR SA, prin compensarea unei parti din sumele pe care operatorul feroviar de marfa le are la compania de infrastructura, iar creantele bugetare vor fi convertite in actiuni, astfel ca veniturile din privatizarea transportatorului feroviar de marfa vor intra la buget.

Potrivit strategiei de privatizare a CFR Marfa, aprobata de Guvern in luna februarie, CFR Marfa inregistra datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget si 600 milioane lei catre CFR Infrastructura, restul reprezentand penalitati de intarziere si restante catre furnizori privati.

Ministerul Transporturilor a reluat privatizarea CFR Marfa si a relaxat unele conditii impuse ofertantilor, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, insa nu a modificat pretul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a castigatorului.

Privatizarea CFR Marfa va continua doar cu Grup Feroviar Roman si asocierea Transferoviar Grup - Donau Finanz, in conditiile in care plicul depus de americanii de la OmniTRAX nu continea oferta preliminara si neangajanta.

Procedura presupune vanzarea a 51% din actiunile companiei. Licitatia pentru privatizarea companiei porneste de la 180 milioane de euro, iar castigatorul va fi stabilit in data de 20 iunie.

Privatizarea CFR Marfa reprezinta o preconditie solicitata de expertii Fondului Monetar International pentru ca ultima evaluare a acordului inceput in 2011 sa intre in Consiliul Director al institutiei internationale.

UPDATE Ministrul Relu Fenechiu: Tin cu dintii la valoarea CFR Marfa

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a afirmat miercuri, la Realitatea TV, ca niciunul dintre investitori nu va intra in posesia CFR Marfa decat dupa ce va plati in conturile statului roman suma minima de 180 de milioane de euro.

"Atunci cand am inceput aceasta privatizare, am spus ca eu voi tine cu dintii la pretul de 180 de milioane de euro minim, pentru cele 51% din actiuni. Nu abdic de la aceasta idee. Nu va intra niciunul dintre investitori in posesia CFR Marfa decat dupa ce va plati in conturile statului roman aceasta suma minima. (...) Am rugamintea de a fi de acord ca anumite discutii, care se poarta acum cu competitorii, sunt discutii secrete pana in momentul in care se va stabili un invingator. Vreau sa va rog sa admiteti ca este o procedura in desfasurare. In aceasta perioada se desfasoara negocierea cu participantii ramasi in aceasta cursa, si multe lucruri despre aceasta negociere, in afara de faptul ca eu nu stiu, nu pot fi spuse, pana in momentul in care aceasta negociere se finalizeaza", a declarat Relu Fenechiu, potrivit Agerpres.

Acesta a precizat ca in strategia de privatizare a anuntat ca CFR Marfa va fi vanduta fara datorii.

'In strategia de privatizare am anuntat ca CFR Marfa va fi vanduta fara datorii, ca vor fi sterse datoriile catre statul roman. Toti competitorii care au participat, sau care au dorit sa participe la aceasta privatizare, au pornit de la aceasta realitate. Nu am putut sa facem pana acum aceasta procedura, pentru ca daca am fi sters datoriile acum cinci luni, cand ne-am apucat de privatizare, pana acum mai erau datorii, si noi trebuie sa avem datoriile zero sau aproape de zero in momentul privatizarii", a adaugat ministrul Transporturilor.

Intrebat daca CFR Marfa a inregistrat in primele patru luni ale acestui an pierderi de 20 milioane de euro, Fenechiu a mentionat ca "nu am facut o socoteala ca sunt 20 de milioane de euro".

"Pot sa va spun ca anul trecut a avut 450 milioane de lei pierdere. Daca in primele sase luni sunt doar 20 de milioane de euro, inseamna ca este un mare pas. Daca CFR Marfa nu ar fi fost privatizata, si eu as mai fi reusit sa o gestionez impreuna cu managementul privat actual, la anul am fi fost pe profit cu aceasta companie", a subliniat ministrul.

Potrivit acestuia, pretul pentru CFR Marfa a fost stabilit in baza unor calcule si analize facute de specialisti.

"Am auzit voci publice care spuneau ca pretul CFR este teribil de mic. In aceste conditii, ar fi trebuit sa fie coada la cumpararea CFR Marfa si sa avem 100 de companii care sa se bata sa ajungem la cele doua miliarde de euro de care vorbea doamna Anca Boagiu (n.red. - fostul ministru al Transporturilor). Sa stiti ca nu Fenechiu poate sa stabileasca un pret al unei companii. Acest pret este stabilit in baza unor calcule si analize laborioase facute de oameni care se pricep, iar la acest pret care s-a stabilit au putut sa se prezinte trei companii, din care au ramas doua. Eu va pot garanta ca toate marile companii de transport feroviar de marfa din Europa au stiut de aceasta privatizare. M-am intalnit personal cu toti ministrii transporturilor din statele membre ale UE, iar la Consiliul de Ministri am avut ocazia sa anunt public ca Romania privatizeaza CFR Marfa. Le-am dat si materiale in acest sens, iar reprezentantii nostri la Bruxelles au comunicat pe toate canalele. Am primit peste 14 cereri de interes pentru aceasta privatizare, dar la licitatie nu s-au prezentat decat trei participanti. Eu consider ca ar trebui sa vedem si sa asteptam finalitatea acestui proces", a mai adaugat ministrul Transporturilor.