Semne de îngrijorare. O parte dintre investitorii străini în România se așteaptă la scăderea veniturilor și a investițiilor
Mai clare vor fi lucrurile după următorul sondaj din septembrie. La această ediție a indicelui de percepție au răspuns 47 dintre cei 125 de membri FIC.
Potrivit rezultatelor de acum, investitorii sunt destul de sceptici cu privire la perspectivele de creștere a afacerilor lor:
• 24% dintre respondenți se așteaptă ca veniturile lor să se contracte, față de doar 14% anul trecut;
• 20% se așteaptă ca afacerile lor să se contracte comparativ cu 12% care anticipau asta în martie 2018;
• Aproximativ 20% dintre respondenți văd o diminuare a exporturilor și a activității lor pe piața internă, dublu față de acum 6 luni;
• 30% se așteaptă ca rezultatele lor pentru următoarele 12 luni șă se înrăutățească față de perioada anterioară, comparativ cu 15% care aveau aceste așteptări în martie 2018;
• 35% văd un declin al investițiilor lor, comparativ cu 19% care vedea asta în 2018;
• 37% dintre respondenți consideră că vor angaja mai puține persoane în perioada următoare, în timp ce în 2018 doar 17% au răspuns astfel.
FIC mai arată că există, totuși, un număr consistent de respondenți, care consideră că afacerea lor va crește și care vor continua să investească, dar sunt semne că această tendință se poate inversa. "Este încă prematur să știm dacă vorbim despre o schimbare pe termen scurt sau ceva structural și mai profund. Vom avea o viziune mai bună atunci când vom derula sondajul în septembrie 2019. Totuși, văzând aceste rezultate, considerăm că trebuie să transmitem un avertisment timpuriu și anume că norii par să se adune, iar lipsa de predictibilitate pe care am văzut-o în ultima perioadă începe să aibă efecte negative", spune FIC.
Aproape 85% dintre respondenți declară că mediul de afaceri din România s-a înrăutățit, procent record în sondajul FIC până în prezent. După OUG 79, la finalul anului trecut, OuG 114/2018 a avut un impact puternic asupra unor sectoare importante din economia românească și a condus și la scădere semnificativă a Bursei atât din cauza prevederilor sale, cât și din cauza absenței totale a dialogului și a transparenței. Companiile activează acum într-un mediu de afaceri care așteaptă, în orice moment, o ordonanță de urgență cu impact asupra operațiunilor și profitabilității lor.
În plus, mediul de afaceri se confruntă în prezent cu noi îngrijorări privind modificările propuse pentru Legea Dialogului Social, incertitudini legate de sistemul Pilonul 2 de pensii și piața de capital din România, lipsa forței de muncă și diminuarea cererii din zona euro. Atenția prea mare acordată modificărilor sistemului judiciar criticate de Comisia Europeană duce la scăderea încrederii deoarece creează impresia că un mediu de afaceri sănătos nu este o prioritate pentru autorități.
"Deși încă nu știm dacă acest declin al percepției investitorilor este trecător sau va fi de lungă durată, credem că fereastra măsurilor cu rezultate imediate și a stimulentelor fiscale se închide cu repeziciune. Ca România să mențină ritmul de creștere din anii trecuți sunt necesare reforme profunde, dar și o abordare diferită în ceea ce privește procesul legislativ și dialogul cu mediul de afaceri. Politicile publice de importanță majoră nu mai trebuie adoptate fără dialog și analize de impact bine făcute, infrastructura trebuie construită, administrația trebuie să se digitalizeze iar companiile din România trebuie să urce în lanțul valoric global", mai arată FIC.
Membrii FIC au investit zeci de miliarde de euro în economia românească, angajează aproximativ 185.000 de persoane și au o cifră de afaceri totală de peste 190 miliarde de lei, o cincime din PIB-ul românesc. Ca atare, FIC este profund angajat în creșterea sustenabilă a economiei și bunăstarea angajaților și a cetățenilor români.

România și-a dublat în ultimii 5 ani deficitul comercial cu produse alimentare. În 9 luni am importat aproape 8 milioane de tone de produse agroalimentare
Topul județelor după numărul de teste COVID care se fac în fiecare zi: București pe primul loc, Vrancea pe ultimul / Datele oficiale publicate de Ministerul Sănătății
VIDEO Va deveni Podul peste Dunăre de la Brăila un „muzeu”? „Tocmai a fost emisă autorizația de construire pentru primii kilometri din drumurile de legătură”
ANALIZĂ 44 de ani de la cutremurul din 4 martie 1977: Câte clădiri a consolidat Primăria Capitalei, câte au risc seismic și ce planuri are noua administrație
Katalin Karikó, biochimista care a dezvoltat tehnologia mRNA, despre durata de eficacitate a vaccinului BioNTech - Pfizer, pentru HotNews.ro: „Dacă cei vaccinați nu se infectează, nu vom avea nevoie de o altă doză”
Profesorul Radu Gologan, după prima etapă a Olimpiadei de Matematică, organizată online: „Am descoperit uluiți extrem de multe fraude. Părinți care contestă corupția din România își impun copiii prin corupție”
Prima reforma profunda este cea care poate sa scoata Romania din blocajul mental (cand privim la nivelul cetateanului) si cultural (cand privim la nivelul Natiunii): mutarea capitalei de la Bucuresti. Asta este prima jumatate de pas.
A doua jumatate de pas este stabilirea capitalei acolo unde este locul: la Iasi.
Simultan, trebuie digitalizarea completa a administratiei, incat sa nu mai trebuiasca sa mearga cetateanul la ghiseu decat in situatii absolut exceptionale (desi si situatiile exceptionale ar trebui rezolvate prin telefon, majoritatea dintre ele).
Si in paralel, dezvoltarea unui sistem de updatare anuala a aptitudinilor functionarilor publici, printr-un sub-program al administratiei nationale, facut in colaborare cu NATO, UE si 2-3 din cele mai bune universitati din lume, una din UE (de exemplu, din Olanda sau Belgia sau Elvetia), una din SUA si eventual chiar una din Japonia (desi au o cultura diferita, dar pentru a discerne mai bine principiile si mecanismele eficientei administrative universale).
In acelasi timp, ne trebuie un sistem inteligent de raspuns rapid, adecvat si eficient al administratiei la solicitarile publicului (atat cel general cat si agentii economici), cu scopul de a intampina rapid problemele si ideile care apar.
Si in final un sistem extrem de eficient de stimulare a antreprenoriatului (cel mai eficient din lume, asta sa fie scopul tehnic).
Mult de munca, dar asta este calea dreapta si benefica.