O anchetă încheiată recent de Autoritatea Maghiară a Concurenței (GVH) a stabilit că practicile de reducere ale eMAG sunt neloiale față de consumatori de mult timp. Autoritatea a impus o amendă de 200 milioane HUF (560 de mii de euro) pentru încălcarea legislației și a ordonat operatorilor magazinului web să acorde despăgubiri de aproximativ 4 miliarde HUF (11,2 mil de euro), potrivit comunicatului gvh.hu.

Fulfilment by eMAGFoto: eMAG

GVH a investigat practica de reducere a magazinului online eMAG, care a afectat câteva sute de campanii de pe platformă datând încă din iulie 2014. Procedura a descoperit că grupul de firme nu a reușit să elaboreze reglementări interne în timpul campaniilor care ar fi asigurat că, prețul tipic al unui produs a fost afișat ca prețul său „original”; în schimb, prețurile blocate au fost aplicate doar ocazional și pentru perioade extrem de scurte.

În cursul procedurii, grupul de companii a cooperat cu GVH și s-a angajat să pună în aplicare o serie de măsuri menite să asigure compensarea încălcării. În cadrul acestor măsuri, eMAG va înceta utilizarea promoțiilor înșelătoare, își va dezvolta practicile de stabilire a prețurilor și de afișare a prețurilor într-un mod adecvat și va solicita partenerilor de pe piață, adică vânzătorilor săi, să facă același lucru.

În plus, consumatorii care au făcut o achiziție pe platformă în ultimele 12 luni vor primi fiecare câte un voucher pentru 3000 HUF, într-o valoare totală aproximativă de cel puțin 1,08 miliarde HUF.

Mai mult, grupul de întreprinderi s-a angajat să sprijine prezența comerțului electronic a companiilor maghiare prin furnizarea de comisioane reduse, instruiri, spațiu publicitar și servicii logistice, printre altele, partenerilor săi în valoare totală de aproximativ 2,88 miliarde HUF.

Angajamentele vor oferi, de asemenea, oportunități pentru întreprinderile maghiare de a se extinde pe piețele externe prin intermediul platformelor române și bulgare ale eMAG. Toate acestea pot contribui la intrarea întreprinderilor maghiare pe piețele externe, la creșterea veniturilor din exporturi și la îmbunătățirea poziției lor financiare, în special în timpul pandemiei.

Consiliul Concurenței din România a anunțat acum două săptămâni că a deschis o investigație pe piața produselor electronice și IT&C și că a efectuat inspecții inopinate la sediile companiilor Samsung Electronics România, Altex România, Flanco Retail și Dante Internațional (care deține eMAG.ro). Investigația vizează posibile înțelegeri și/sau practici concertate de fixare a preţurilor de vânzare în cadrul politicii comerciale implementate de Samsung Electronics România pe piața produselor electronice și IT&C din România, spune autoritatea.

  • "Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor. Documentele ridicate se află în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice.

eMAG, amendată și în România în decembrie 2020

Compania Dante International SA, deţinător și administrator al platformei online eMAG Marketplace, a fost sancționată ci 6,7 milioane de euro de către Consiliul Concurenței, pentru „abuz de poziție dominantă pe piața serviciilor de intermediere prin platforme online de tip marketplace”.

Consiliul Concurenței anunța pe 29 decembrie 2020 că a sancționat compania Dante International SA cu 32,28 milioane lei (aproximativ 6,7 milioane euro) pentru abuz de poziție dominantă pe piața serviciilor de intermediere prin platforme online de tip marketplace și a impus companiei o serie măsuri corective pentru a restabili mediul concurențial normal și pentru a preveni apariția unor astfel de fapte - se arată în comunicatul transmis de Consiliul Concurenţei

„În urma investigației declanșate la sfârșitul anului 2017, Consiliul Concurenței a constatat că Dante International SA, în calitate de deținător și administrator al platformei online eMAG Marketplace a abuzat de poziția sa dominantă, în perioada ianuarie 2013 -iunie 2019, în special, prin poziționarea și afișarea mai favorabilă a propriei oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă și cu care se afla în concurență directă.

În acest fel, s-au limitat ofertele partenerilor afiliați eMAG.ro, ceea ce a condus la afectarea concurenței reale între ofertele de produse prezentate pe această platformă. Compania a recunoscut fapta anticoncurențială și a beneficiat de o reducere a amenzii”, se mai arată în comunicat.