Capitalizarea de piață a producătorului de mașini electrice Tesla condus de miliardarul Elon Musk s-a prăbușit cu aproape 700 de miliarde de dolari, o sumă mai mare decât valoarea totală la bursă a majorității companiilor americane, relatează Markets Insider.

Elon Musk la deschiderea fabricii Tesla din GermaniaFoto: Action Press / Shutterstock Editorial / Profimedia

Tesla și-a continuat declinul spectaculos în noiembrie, ajungând mai devreme în cursul lunii la o capitalizare de piață de puțin sub 600 de miliarde de dolari, mai puțin de jumătate din evaluarea maximă de peste 1,2 trilioane de la sfârșitul lui octombrie 2021.

Tesla a devenit în data de 25 octombrie a anului trecut primul producător auto din istorie care a depășit pragul de un trilion de dolari în ceea ce privește valoarea de pe bursă.

Însă acum capitalizarea de piață a Tesla a ajuns la 530 de miliarde de dolari, pierzând încă aproape 70 de miliarde în plus în ultimele 13 zile.

Cifrele dezastrului pentru Tesla

Declinul de aproximativ 670 de miliarde de dolari înregistrat între maximul de anul trecut și valoarea de la închiderea bursei de la New York luni este o sumă mai mare decât capitalizarea de piață totală a unor companii precum Exxon Mobil (457 de miliarde de dolari) sau JPMorgan (390 de miliarde de dolari).

Prăbușirea valorii companiei conduse de Elon Musk este și mai spectaculoasă când este comparată cu valoarea unor alte companii cunoscute ca Pepsi (255 de miliarde de dolari), Coca-Cola (268 de miliarde), McDonald's (201 miliarde), Disney (178 miliarde), Nike (162 de miliarde), Netflix (127 de miliarde) sau Starbucks (113 miliarde).

În ceea ce privește alți mari producători auto, Tesla a pierdut din valoarea sa de pe bursă echivalentul a 12 companii de dimensiunea General Motors sau Ford, evaluate la aproximativ 56 de miliarde de dolari fiecare.

În indicele S&P 500 există doar 5 companii a căror capitalizare de piață este mai mare decât cea a valorii de 670 de miliarde de dolari pierdute de Tesla în ultimul an: Apple, Alphabet, Amazon, Microsoft și Berkshire Hathaway, fondul de investiții al miliardarului Warren Buffet.

Motivele pentru care se prăbușește prețul acțiunilor companiei lui Elon Musk

Acest declin spectaculos reflectă un exod mai amplu din așa-numitele „growth stock”, acțiuni ale unor companii care se bazează pe creștere continuă.

Însă Tesla a fost o țintă predilectă a vânzărilor de acțiuni în contextul inflației istorice din Statele Unite, creșterii dobânzilor de referință și recesiunii tot mai probabile dintr-un motiv care are legătură cu modelul său de afaceri: producătorul auto al lui Musk promite să își realizeze majoritatea profiturilor în viitor.

Iar în contextul în care dolarul își pierde din valoare, obligațiunile guvernamentale oferă randamente mai bune și fără riscuri, la care se adaugă și alți factori, promisiunile lui Elon Musk devin tot mai puțin atractive.

La toți acești factori sistemici se adaugă și decizia recentă a lui Musk de a cumpăra Twitter pentru 44 de miliarde de dolari, investitorii fiind îngrijorați că acesta va fi acum distras de reformarea companiei social media, dată fiind avalanșa de măsuri pe care le-a anunțat pentru aceasta.

În plus, în ultimele luni Musk a vândut în mod repetat acțiuni ale Tesla în valoare de miliarde de dolari, cel mai probabil pentru a finanța achiziția Twitter.

Cireașa de pe tort au reprezentat-o însă două anunțuri făcute de producătorul auto la sfârșitul săptămânii trecute.

Duminică, Tesla a anunțat că recheamă peste 321.000 de vehicule din Statele Unite din cauza posibilităţii ca lămpile din spate să nu se aprindă întotdeauna. Vestea a venit după o altă rechemare anunţată vineri, a aproape 30.000 de maşini Model X din Statele Unite, din cauza unei probleme care ar putea cauza declanşarea incorectă a airbag-ului pasagerului din faţă.

Prețul acțiunilor Tesla a scăzut imediat cu 3% după anunțul respectiv.