Elon Musk a atacat miercuri ratingurile ESG care evaluează standardele de mediu, sociale și de guvernanță corporativă ale unei companii, subliniind că producătorii de tutun tind să primească evaluări mai bune decât Tesla, compania de mașini electrice pe care o conduce, relatează Markets Insider.

elon muskFoto: JLPPA / Bestimage / Profimedia

„[Uite] de ce ESG sunt diavolul”, a scris el pe Twitter drept răspuns la un articol publicat de Washington Free Beacon sub semnătura jurnalistului Aaron Sibarium.

Standardele ESG („environment, social, governance”) sunt menite să evalueze practicile de afaceri ale diferitelor companii raportate la diferite probleme legate de sustenabilitate și etică.

Acestea au atras tot mai mult atenția în ultimii ani în contextul în care un număr în creștere de investitori se orientează după ele pentru a investi responsabil din punct de vedere social, nu doar în funcție de randamentele pe care cred că acțiunile companiilor le pot aduce.

Însă criticii acestui sistem acuză că el de fapt încurajează „greenwashing”-ul, o formă de marketing și relații publice prin care companiile promovează în mod înșelător ideea că ar fi prietenoase față de mediul înconjurător, sau că ratingurile nu reflectă în mod real contribuțiile sociale ale companiilor.

„De la S&P Global la Bursa de la Londra, companiile producătoare de tutun strivesc Tesla în ratingurile ESG”, a subliniat și Aaron Sibarium pe pagina sa de Twitter.

„Cum ar putea țigările, care ucid peste 8 milioane de oameni pe an, să fie considerate o investiție mai etică decât mașinile electrice?”, a adăugat el retoric.

Articolul publicat de acesta în Washington Free Beacon a scos în evidență că ultimele ratinguri ESG publicate de compania financiară S&P Global au acordat Tesla un scor de 37, în timp ce gigantul tutunului Philip Morris a primit 84 de puncte din 100.

„S”-ul, hiba Tesla în ratingurile ESG?

Tesla are de suferit pe partea componentei sociale în aceste ratinguri, producătorul auto condus de Elon Musk fiind cunoscut din cauza opoziției vehemente față de sindicalizarea muncitorilor săi și a altor probleme în ceea ce privește forța de muncă.

În luna mai a anului trecut Tesla a fost exclusă din indicele S&P 500 ESG, un director al S&P Dow Jones Indices motivând la momentul respectiv că decizia a fost luată din cauza problemelor legate de acuzaţiile de discriminare rasială, dar şi de accidentele produse de pilotul automat al Tesla.

În luna aprilie a acestui an un juriu federal din San Francisco a hotărât ca Tesla să plătească aproximativ 3,2 milioane de dolari unui fost angajat de culoare, după ce s-a constatat că producătorul de vehicule electrice nu a reușit să prevină hărțuirea rasială severă la fabrica sa emblematică de asamblare din California.

Verdictul a venit după un proces care a durat o săptămână. Acțiunea în Justiție a fost intentată în 2017 de reclamantul Owen Diaz, care în 2021 a primit 137 de milioane de dolari de la un alt juriu. El a optat pentru un nou proces privind despăgubirile, după ce un judecător a fost de acord cu acel juriu că Tesla este responsabilă, dar a redus semnificativ suma acordată la 15 milioane de dolari.

În ceea ce privește opoziția lui Musk față de sindicalizarea muncitorilor Tesla, aceasta a fost ironizată inclusiv de către președintele american Joe Biden într-o comparație făcută cu Ford.

Întrebat în luna iunie a anului trecut despre un comentariu făcut de miliardarul sud-african cu privire la starea economiei americane, Biden a declarat că „în timp ce Elon Musk discută despre asta, Ford își crește copleșitor investițiile. Ford își crește investițiile și construiește noi vehicule electrice”.

„Șase mii de angajați noi și aș adăuga că angajați sindicalizați. Așa că, știți, mult noroc cu excursia sa pe Lună”, a adăugat Joe Biden într-o referință la SpaceX, compania aerospațială condusă de Musk.