Apple va depăși Samsung la vânzările de smartphone-uri în 2023, potrivit firmei de cercetare specializată IDC, care vede în acest lucru „o schimbare de putere în vârful celei mai mari piețe de electronice de consum”, potrivit AFP.

Logo AppleFoto: Shutterstock

„Ultima dată când o altă companie decât Samsung a deținut primul loc pe piața smartphone-urilor a fost în 2010”, au precizat experții într-un comunicat publicat luni.

Grupul californian a vândut anul trecut peste 234 de milioane de iPhone-uri, reprezentând 20,1% din piața mondială, potrivit IDC.

Este pentru prima dată când deține cea mai mare parte a acestei piețe și este „singurul jucător din Top 3 care a înregistrat o creștere anuală pozitivă” de 3,7%, notează Nabila Popal, director de cercetare.

Cu toate acestea, marca Apple s-a confruntat cu „provocări sporite în materie de reglementare și cu o concurență reînnoită din partea Huawei în China, cea mai mare piață a sa”, adaugă ea.

„Succesul și rezistența continuă a Apple se datorează în mare parte tendinței tot mai accentuate către dispozitivele high-end, care reprezintă în prezent peste 20% din piață, ofertelor agresive de preluare a modelelor mai vechi și schemelor de finanțare cu dobândă zero”.

Samsung s-a clasat pe locul al doilea, cu peste 226 de milioane de dispozitive vândute (în scădere cu 13,6%) și 19,4% din piață.

Miercuri, gigantul sud-coreean urmează să prezinte la San José, inima Silicon Valley-ului american, noile smartphone-uri cu inteligență artificială (AI), un subiect foarte în vogă, dar pe care Apple îl abordează rar în cadrul conferințelor sale.

Concurența pe piața smartphone-urilor este „intensă”, potrivit lui Ryan Reith, vicepreședinte al unității de cercetare IDC dedicată acestei piețe.

„Apple a jucat cu siguranță un rol în declinul Samsung, dar spațiul Android în ansamblu se diversifică. Huawei a revenit și face incursiuni rapide în China, mărci precum OnePlus, Honor, Google și altele lansează dispozitive foarte competitive în gama de prețuri mai mici și înalte”, analizează el.

Grupul american s-a remarcat într-un context nefavorabil: vânzările mondiale de smartphone-uri au scăzut cu 3,2% în 2023, la 1,17 miliarde de unități, „cel mai mic volum anual din ultimul deceniu, în mare parte din cauza provocărilor macroeconomice”, explică IDC.

Firma se așteaptă totuși la o redresare în 2024, cu o creștere anuală de 8,5% înregistrată deja în trimestrul al patrulea din 2023.