Comisia Europeană a cerut vineri Meta să dea explicații cu privire la sistemul său de abonamente fără reclame pe Facebook și Instagram, pe care asociațiile l-au acuzat de încălcarea normelor UE privind datele cu caracter personal, potrivit AFP.

Logo MetaFoto: Daniel Constante, Dreamstime.com

Începând din noiembrie, Meta oferă utilizatorilor europeni de Facebook și Instagram posibilitatea de a alege între a continua să utilizeze aceste servicii în mod gratuit, consimțind în același timp la utilizarea datelor lor cu caracter personal pentru publicitatea direcționată, sau de a plăti un abonament pentru a nu mai vedea reclame.

Această opțiune este prezentată de gigantul american ca o modalitate de a se conforma normelor europene privind prelucrarea datelor cu caracter personal, care au dus deja la mai multe condamnări și amenzi.

Cu toate acestea, asociațiile de consumatori au depus joi o plângere împotriva noului sistem de abonament, denunțându-l drept „o perdea de fum menită să distragă atenția consumatorilor de la prelucrarea ilegală a datelor lor personale”.

Meta a declarat că acuzațiile sunt „nefondate”.

Vineri, executivul european a anunțat că a trimis o cerere de informații gigantului american al rețelelor de socializare pe această temă, în temeiul noului Regulament privind serviciile digitale (DSA), care a intrat în vigoare la sfârșitul lunii august.

În această scrisoare oficială, Meta este rugată să „furnizeze informații suplimentare cu privire la măsurile luate pentru a se conforma obligațiilor sale în ceea ce privește practicile publicitare ale Facebook și Instagram”.

De asemenea, sunt solicitate informații despre „sistemele de recomandare” care pun în evidență conținutul pentru utilizatorii platformelor sale, precum și despre „evaluările de risc legate de introducerea acestei opțiuni de abonament”.

Aceasta este doar prima etapă a unei proceduri care ar putea duce, în cele din urmă, la sancțiuni financiare importante în cazul unor încălcări dovedite și prelungite ale reglementărilor. În cazuri extreme, amenzile ar putea ajunge până la 6% din cifra de afaceri globală a grupurilor contraveniente.

Comisia a trimis deja o serie de cereri de informații către Meta pe diverse teme, inclusiv publicarea de conținut terorist, dezinformarea în contextul campaniilor electorale și protecția minorilor. (foto: Daniel Constante, Dreamstime.com)