​Agenția pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice - AMEPIP, cunoscută și ca super-agenția care va controla companiile statului, a devenit operațională miercuri, având acum 33 de angajați veniți prin detașare din alte ministere și SGG și salarii mărite cu 50% față de sectorul bugetar. Agenția caută acum să angajeze experți din mediul privat, urmând a fi scoase la concurs 20 de posturi.

Adrian Tutuianu si Mihai PrecupFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

Guvernul a anunțat miercuri operaționalizarea Agenția pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice - AMEPIP, agenție care ar trebui să controleze performanța companiilor de stat și modul în care acestea gestionează resursele statului.

Operaționalizarea AMEPIP este jalon în PNRR, de care depinde cererea de plată numărul 3 și în perioada următoare agenția va monitoriza demararea a 40 de proceduri de selecție pentru peste 100 de membri în Consiliile de Administrație ale companiilor de stat.

Șeful AMEPIP are un salariu net de aproximativ 24.000 de lei

Mihai Călin Precup, președintele AMEPIP, a precizat că în prezent agenția are 33 de angajați, care au fost selectați prin detașare și au venit cu salarii mărite din alte ministere și din Secretariatul General al Guvernului, în baza unui interviu. La insistențele media, acesta a dat detalii și despre veniturile sale.

  • „Salariul meu este, sper să nu greșesc, de 24.000 de lei net, conform grilei de salarizare a administrației centrale, plus 50% pe care-l primește orice funcționar care lucrează pe fonduri europene pentru că de operaționalizarea AMEPIP ține ca România să primească 3 miliarde euro.
  • În plus, salarizarea AMEPIP a fost agreată de Comisia Europeană și ni s-a recomandat să avem o salarizare mai ridicată pentru că lucrăm pe fonduri UE și dorim să atragem cei mai buni experți pentru a avea un centru de excelență pe partea de guvernanță corporativă”, a declarat Mihai Călin Precup.

„N-am avut timp!” Cum explică șeful AMEPIP de ce toți angajații au venit prin detașare și salarii mărite din alte ministere

  • „Toți angajații care sunt azi în agenție au venit în urma unui interviu cu conducerea AMEPIP. Am încercat să luam cei mai buni oameni din departamentele de guvernanță corporativă ale întreprinderilor publice și să prioritizăm calitatea înainte de nume.
  • În plus, Guvernul a aprobat încă 20 de posturi pentru AMEPIP astfel încât să recrutăm expertiză și din sectorul privat. Probabil in urmatoarele saptamani, pentru că ne mai trebuie un acord de la ANFP, aproape 20 de poziții vor fi disponibile pentru oricine dorește”, a declarat Precup.

Acesta a spus că toți angajații din AMEPIP au un plus de 50% la salariu față de alți bugetari exact ca angajații din administrația centrală și locală care implementează proiecte cu fonduri europene pentru că de operaționalizarea AMEPIP ține ca România să nu piardă 3 miliarde de euro din PNRR.

Întrebat de ce această agenție care ar trebui să controleze procedurile de selecție ale managementului din companiile de stat nu a făcut concursuri pentru proprii angajați, Mihai Precup a dat vina pe graba de a operaționaliza agenția.

  • „Am reușit să operaționalizăm această agenție în câteva luni de la aprobarea actului normativ. Nu am avut timp. (...) A trebuit să operaționalizăm imediat ca să avem efecte legale.
  • Toți angajații AMEPIP au fost angajați prin detașare pe o perioada de 6 luni urmând ca dacă performează la nivelul agenției să fie transferați definitiv în cadrul agenției. În plus avem încă 20 de poziții aprobate la nivel de guvern care vor fi scoase spre concurs în perioada următoare, ne mai lipsește un aviz de la ANFP, pentru că dorim să atragem experți și din sectorul privat”, a precizat Mihai Precup.

Țuțuianu, apel la angajarea din sectorul privat: E nevoie de juriști, economiști și nu doar de funcționari publici

Prezent la eveniment, Adrian Țuțuianu, secretarul general adjunct al Guvernului, a subliniat că este nevoie de transparență și profesionalism în angajarea personalului AMEPIP.

  • „În momentul de față în AMEPIP sunt oameni care au lucrat în departamentele de guvernanță corporativă ale unor ministere, respectiv oameni care au lucrat în SGG în cadrul compartimentelor care s-au ocupat de aceasta reformă.
  • E nevoie să aduceți în agenție juriști cu pregătire în drept comercial, în piața de capital, aveți nevoie de economiști care să se priceapă la analiza economică și financiară și nu doar de funcționari publici în înțelesul clasic al termenului.
  • E nevoie de oameni care să aibă capacitatea de a analiza, interpreta și de a aplica corect legea pentru că sunteți creatori de practică într-un domeniu extrem de sensibil”, a declarat Adrian Țuțuianu.

Ce încredere poate transmite AMEPIP când vicepreședintele acesteia a ajuns director fără concurs în SGG?

Prezent la eveniment, Mihai Ghigiu, șeful Cancelariei premierului Marcel Ciolacu, a susținut că „agenția ar trebui să aducă încredere românilor că statul nu este un administrator atât de slab, cum de multe ori se spune, și încredere că Guvernul prin această agenție poate asigura transparența în aceste companii.”

HotNews.ro l-a întrebat pe șeful AMEPIP ce încredere poate transmite această agenție când unul dintre vicepreședinții ei, Victor Moraru, un prieten cu Marian Neacșu, fostul șef al Secretariatului General al Guvernului (SGG), a ajuns să ocupe o funcție de director în SGG fără să susțină concursul pe post, controlând toate fondurile din bugetul PNRR alocate pentru reforme și investiții ale SGG.

  • „Selecția conducerii AMEPIP s-a făcut la nivelul Guvernului printr-o procedură agreată cu Comisia Europeană. Profilul candidaților și condițiile au fost stabilite de Comisia Europeană și OCDE.
  • Din câte știu eu s-au publicat anunțurile de selecție în peste 4-5 ziare locale de profil, au fost mai mulți candidați și procesul a fost transparent în ceea ce privește recrutarea conducerii AMEPIP. În ceea ce privește încrederea, aceasta vine din profesionalismul echipei AMEPIP. Chiar dacă suntem un corp profesional restrâns, am încercat să prevalăm calitatea înainte de nume”, a spus Mihai Precup, președintele AMEPIP.

Cine sunt șefii agenției

Mihai-Călin Precup este președintele, primind, în noiembrie 2023, un mandat de 4 ani. Înainte de numire a fost secretar de stat la Cancelaria prim-ministrului, iar în 2022 a fost secretar de stat la Ministerul Finanțelor. În perioada 2014-2022 a fost cadru didactic la mai multe universități, printre care Sorbona, Franța. De altfel, are un doctorat în economie obţinut la Universitatea Sorbona din Paris. A mai studiat și la Universitatea de Vest din Timișoara.

În 2020, a candidat pentru funcția de senator din partea partidului Pro România, condus de Victor Ponta, potrivit Europa Liberă.

Unul dintre vicepreședinți este Victor Moraru, fost primar al orașului Amara din județul Ialomița, în perioada 2000-2016. Muraru a absolvit facultatea la 35 de ani.

Europa Liberă a scris despre Victor Moraru în octombrie 2022 că este prieten cu Marian Neacșu, fostul șef al Secretariatului General al Guvernului (SGG). Astfel a ajuns să ocupe o funcție de director în SGG fără să susțină concursul pe post, controlând toate fondurile din bugetul PNRR alocate pentru reforme și investiții ale SGG.

Al doilea vicepreședinte este Ciprian Hodja. A fost consilier de stat în Cancelaria prim-ministrului din mai 2021 – în timpul guvernării lui Florin Cîțu – până în iunie 2023.

Agenția este în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului.

Salarii cu 50% mai mari decât restul bugetarilor

Salariazarea se realizează la nivelul maxim al drepturilor prevăzut pentru funcțiile publice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, plus 50% față de restul bugetarilor. Mai exact, angajații AMEPIP au salariile mai mari cu 50% față de alți angajați din sectorul guvernamental. Astfel, președintele va avea un salariu brut lunar de 38.115 lei, iar vicepreședintele, de 34.650 de lei, spune Europa Liberă.

Veniturile proprii ale Agenției vor proveni din cota de 30% aferentă amenzilor aplicate și dintr-un tarif de monitorizare de până la 0,1% din veniturile totale stabilite prin situațiile financiare anuale ale întreprinderilor publice, aprobate pentru anul precedent, stabilit anual prin ordin al președintelui Agenției.

Prin atribuțiile AMEPIP:

  • participarea la procedurile de selecție a consiliilor de administrație sau supraveghere ale întreprinderilor publice;
  • monitorizarea și evaluarea indicatorilor de performanță realizați de întreprinderile publice;
  • consultanță privind guvernanța corporativă; analize și rapoarte privind diverse întreprinderi publice sau domenii economice în care activează întreprinderile publice; publicații periodice în care este prezentat portofoliul de întreprinderi publice al statului;
  • cursuri de pregătire profesională destinate angajaților întreprinderilor publice sau ai autorităților publice tutelare.

În legea de înființare se spune că AMEPIP poate sancționa întreprinderile publice, autoritățile publice tutelare și persoanele fizice vinovate de neîndeplinirea cu rea-credință a indicatorilor de performanță.