Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), care pretinde ca ar reprezenta circa 300 de service-uri auto independente din tara, a protestat miercuri la Sinaia, unde avea loc Forumul International de Asigurari si Reasigurari (FIAR). Asociatia acuza ca Astra, "sub obladuirea" Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), refuza plata despagubirilor catre asigurati si service-uri, acestea din urma fiind obligate sa utilizeze piese de proasta calitate in reparatii. Radu Mustatea, directorul general al Astra, neaga acuzele, precizand ca numai in primele patru luni din acest an compania sa a platit despagubiri de peste 211 milioane lei, in crestere fata de 2010, iar oficialii CSA se intreaba ce reprezentativitate are pentru industria auto aceasta asociatie, care nu a facut niciodata publica lista membrilor sai.

Protest ASSAI in februarie 2010Foto: AGERPRES

Informatia pe scurt:

  • ASSAI a organizat miercuri la Sinaia al doilea miting de protest din acest an in care acuza Astra ca nu-si plateste despagubirile si ca ar obliga service-urile sa foloseasca piese de proasta calitate. CSA este acuzata de neinterventie
  • Radu Mustatea, seful Astra, neaga acuzatiile argumentand cu cifre ca valoarea platilor facute in primele patru luni din acest an a crescut.
  • CSA spune ca va analiza daca exista argumente solide pentru demararea unor controale la companiile de asigurari, pe fondul unor controale recente facute de Politia Bucuresti
  • Atat Radu Mustatea cat si oficialii CSA se intreaba ce reprezentativitate are ASSAI pentru industria auto, daca asociatia nu a facut niciodata publica lista membrilor sai

"ASTRA, desi este asiguratorul nr. 1 in Romania, sub obladuirea CSA si incalcand in mod flagrant prevederile legale in vigoare, refuza nejustificat la plata despagubiri datorate asiguratilor si service-urilor auto si forteaza in continuare unitatile reparatoare din Romania sa utilizeze piese de calitate proasta, achizitionate la cele mai scazute preturi, pentru a-si creste profitul la maxim", acuza ASSAI intr-un comunicat de presa transmis miercuri dimineata.

Asociatia anunta organizarea intre orele 11.00 si 13.00 a unui miting in Sinaia, locul unde se desfasura un forum international de asigurari (FIAR). Contactat de HotNews.ro, Cristian Muntean, directorul ASSAI a spus ca la miting au participat circa 80 de persoane, reprezentanti ai unor servide-uri auto independente. O alta sursa din industrie, prezenta la Sinaia la FIAR, a mentionat insa ca la protest ar fi luat parte in jur de 20-30 de persoane.

20 de service-uri auto si o companie de asigurari, verificate recent in Bucuresti de Politie pentru suspiciunea folosirii de piese contrafacute in reparatiile auto

Acesta este al doilea miting de protest organizat de ASSAI in acest an pe tema unor probleme existente intre service-uri si asiguratori la reparatiile auto. Primul a avut loc in data de 19 Aprilie 2011, in Timisoara. Proteste ale acestei asociatii au avut loc si in 2010.

Protestele au loc in contextul in care in aceasta luna Politia Bucuresti impreuna cu inspectori ai Registrului Auto Roman (RAR) au efectuat controale la 20 de service-uri auto din Bucuresti si la o companie de asigurari privind suspiciunea de folosire de piese auto contrafacute in reparatiile auto, conform declaratiilor facute saptamana trecuta in exclusivitate pentru HotNews.ro de Diana Sarca, purtatorul de cuvant al Politiei Capitalei.

Radu Mustatea, seful Astra: Cine spune ca Astra nu plateste daune face niste afirmatii stupide si copilaresti

In replica, Radu Mustatea, directorul general al Astra Asigurari a negat aceste acuzatii, avertizand ca nu se cunosc membrii acestei asociatii si ca declaratiile directorului Cristian Muntean nu sunt sustinute de probe si date relevante.

Astfel, Radu Mustatea sustine ca Astra Asigurari a platit in primele patru luni din acest an despagubiri in valoare de 211 milioane lei, suma aferenta unui numar de 54.346 de dosare de dauna, in conditiile in care in aceeasi perioada a anului trecut s-au platit despagubiri de 139 de milioane de lei pentru 31.897 de dosare de dauna.

Descarca fisierul audio in format MP3

Mirela Antohi, CSA: ASSAI nu a facut niciodata publica lista membrilor sai sau macar a Consiliului sau director

Si oficialii Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) se intreaba ce reprezentativitate are pentru industria auto aceasta asociatie, care nu a facut niciodata publica lista membrilor sai:

  • "Avand in vedere faptul ca serviciul de investigatii fraude din cadrul Politiei Capitalei deruleaza o ancheta privind suspiciunea de utilizare de catre service-uri auto de piese de schimb contrafacute, conform declaratiilor acordate presei de catre purtarorul de cuvant al acestei institutii, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va analiza in perioada imediat urmatoare daca exista argumente solide pentru demararea unor astfel de controale la societatile de asigurare.
  • In alta ordine de idei, desi ASSAI afirma ca are sute de membri, in realitate nu este clar ale cui interese le promoveaza aceasta asociatie sau ce reprezentativitate are pentru industria auto, avand in vedere faptul ca nu a facut niciodata publica lista membrilor sai sau macar a Consiliului sau director, nici macar pe site-ul propriu, www.assai.ro. In consecinta despre ce vorbim, despre punctul de vedere al unui singur om, al unui service, al 10 service-uri sau intr-adevar al unui numar de service-uri care sa fie reprezentativ ?", a declarat Mirela Antohi, directorul de comunicare al CSA.

ASSAI sustine ca nu publica lista membrilor de teama unor piedici venite de la asiguratori

Intrebat in legatura cu acest aspect, Cristian Muntean sustine ca poate pune la dispozitia presei lista membrilor cu conditia ca datele sa nu fie facute publice. Motivul? Presiunile ulterioare la care s-ar expune service-urile din partea companiilor de asigurari.

  • "Pot sa va pun la dispozitie doar pentru consultare, fara ca datele sa fie facute publice, un tabel cu denumirea service-urilor membre in Asociatie. Asupra membrilor care sunt expusi au fost facute presiuni si stiu sigur ca vor urma in continuare. Din cauza asta nu este publica lista membrilor, pentru ca anumite societati de asigurari vor lua masuri adica: nu vor mai achita daunele catre acele societati, le vor pune diverse piedici (...) Daca cineva doreste sa ma creada bine, daca nu, nu stiu ce pot sa fac", a spus Muntean.

Descarca fisierul audio in format MP3

Conflictul service-uri auto - asiguratori: Ce acuza ASSAI si cum se apara ASTRA

ASSAI acuza ca in relatia cu Astra Asigurari, "service-ul auto este doar un montator de piese, iar clientul habar nu are ce piese i se pun in masina".

  • "Cel care alege piesa si o cumpara este compania de asigurari. Este precizat in conventia de colaborare dintre societatea de asigurari si service ca piesele sunt comandate catre Bursa Astra - un sistem electronic prin care se alege cea mai avantajoasa oferta de pret din piata, respectiv cel mai ieftin reper din piata. In plus, acele facturi de achizitie a pieselor desi sunt cumparate pe numele clientului asigurat, nu exista semnatura de primire. Clientul habar nu are ce i se pune in masina si de cele mai multe ori acele facturi ori nu sunt semnate ori sunt semnate in fals de altcineva", a declarat recent pentru HotNews.ro Cristian Muntean.

De cealalta parte, Astra Asigurari spune ca nu are un mod de lucru ilegal cu service-urile si furnizorii de piese de schimb, carora le solicita sa respecte legislatia in materie privind garantia, certificatele ISO, RAR si ale altor autoritati in acest domeniu.

  • "Furnizorii sunt obligati prin contractul cu noi ca la piesele pe care le livreaza la comenzi sa produca certificate de origine, certificate de conformitate si de garantie. Nu oricine poate intra in acest sistem electronic. Sunt furnizori de piese recunoscuti pe piata si care functioneaza legal. Ei intra in sistem avand posibilitatea sa se logheze si se vad acolo comenzile si oferteaza pentru ele. Prin contractul pe care il avem cu ei sunt obligati sa respecte toata legislatia in domeniu", a explicat miercuri pentru HotNews.ro Radu Mustatea.

Si Consiliul Concurentei a demarat un sondaj privind problemele din service-urile auto

De notat ca tot in aceasta luna, mai exact pe 11 mai, Consiliul Concurentei (CC) a demarat pe site-ul propriu un sondaj online in scopul "de a cunoaste problemele pe care consumatorii le intampina cu ocazia operatiunilor de service (garantii, consultarea cu privire la tipul de piesa de schimb care se monteaza pe automobilele proprii, relatia cu asiguratorii s.a.)". Sondajul online este o premiera pentru CC, a spus seful acestei autoritati, Bogdan Chiritoiu. Contactati de HotNews.ro in legatura cu motivul lansarii in aceasta luna a acestei "cercetari", reprezentantii Consiliului Concurentei au precizat ca sondajul este parte a unei investigatii sectoriale lansate in luna mai 2009. Sondajul autoritatii poate fi efectuat pana la data de 15 august 2011.