​Licitația de Iarnă, organizată de Artmark sub forma unui eveniment special la Palatul Cesianu-Racoviță, ocazionează întâlnirea publicului larg cu operele celor mai apreciați și bine-tranzacționați artiști români din toate timpurile – Nicolae Tonitza, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Ștefan Luchian, Nicolae Grigorescu, Octav Băncilă, Samuel Mutzner etc.

Petrascu, Interior cu portret de familie, 1940Foto: Artmark

Tonitza, înscris în „Top 10 clasici peste 100.000 de euro”, reprezentativi pentru arta românească importantă, semnează, în licitația de săptămâna viitoare, cinci lucrări, între care portretul fiicei sale adoptive, Nineta Gusti, realizat în perioada 1924-1926. Nineta i-a servit drept model din copilărie și până mai târziu, către adolescență, când s-a mutat la București pentru a se înscrie la Conservator. Din aceeași perioadă datează și portretul „Micuța tătăroaică”, un posibil pandant al Ninetei, concepute fiind împreună, pe aceeași dimensiune. Fiecare dintre cele două capete de copil – temă iconică în creația lui Tonitza – pornește în licitație de la suma de 15.000 de euro.

Un alt portret prezent în licitație, al uneia dintre superbele tătăroaice căreia Tonitza i-a dedicat multe lucrări, Rachiș Ali (1936), aparține perioadei în care Nicolae Tonitza începe, urmând cu întârziere îndemnul prietenului său și colegului de atelier Ștefan Dimitrescu, să frecventeze Balcicul. Trăsăturile chipului și vestimentația pentru care artistul optează ne introduc în universul oriental și ne oferă indicii prețioase cu privire la viața micului model. Pentru acest lot, al copilei orientale, cu un bogat păr roșu, prețul de pornire este de 20.000 de euro.

Un alt vârf de licitație, ce a făcut parte din colecția istorică a familei Ceaușescu, este un important tablou circumscris creației de maturitate a maestrul Gheorghe Petrașcu, recunoscut și celebrat îndeosebi pentru pânzele sale de interior, ce consemnează traiul cotidian și specificitatea propriului cămin.

Tabloul, realizat în 1938, surprinde imaginea căminului din Târgoviște, în intimitatea sa, cu silueta discretă a soției – Lucreția, încadrată decorativ. Atât Lucreția, cât și copiii – Picky și Mariana, reprezintă motive axiale în opera lui Petrașcu, interioarele și scenele se reconstruiesc în jurul acestora, din elemente cu valoare afectivă: de la covorul negru basarabean, tradițional, brăzdat de tușe colorate, la nelipsitul divan, fotoliu sau inconfundabilul perete cu tablouri, multe dintre ele recognoscibile, mai toate ajunse în muzee. Pentru acest ulei, prețul de pornire este situat la nivelul de 15.000 de euro.

Publicul este invitat să descopere și poveștile uneia dintre cele mai importante familii de artiști din România, Rodica Maniu și Samuel Mützner, ale căror decenii împreună, în viață și în artă, sunt destăinuite prin secvențe din colecția privată a cuplului.

Selecția expune, alături de aproximativ zece lucrări de Samuel Mützner, o valoroasă serie de obiecte personale din timpul vieții celor doi; de remarcat sunt caietele de schițe și însemnări ale artiștilor, ceasul de birou din porțelan Limoges, care apare în mai multe lucrări de-ale lui Samuel Mützner, pașaportul emis pentru călătoriile în străinătate ale pictorului, din perioada Regelui Carol I, sau certificatul de divorț (despărțenie) dintre cei doi, datat 18 noiembrie 1940. O rară fotografie îl înfățișează pe artist în fața șevaletului, surprins în timp ce pictează o pagodă în Japonia, unde stă aproape trei ani, între 1912-1915 – atât la Tokio, cât și în vechea capitală, Kyoto.

Cele 206 de opere semnate de Marii Maeștri ai Artei Românești, completate de secvențe din colecțiile Nina Cassian, Rodica și Samuel Mützner, pot fi vizitate, în regim gratuit, la Palatul Cesianu-Racoviță, din str. C.A. Rosetti nr. 5. Expoziția este deschisă de luni până duminică, în intervalul 10:00-20:00.

Licitația-eveniment va avea loc joi, 14 decembrie, ora 19:00, în sala de licitații de la Palatul Cesianu-Racoviță, dar și online, pe platforma Artmark Live.

Articol susţinut de A10 by Artmark