Acum cateva saptamani am lansat o dezbatere pentru a identifica cele mai stupide proceduri birocratice. Cautam, cu sprijinul cititorilor Hotnews si Euroactiv exemple de proceduri si practici lipsite de sens, logica si coerenta, de care ne-am lovit in practica. Promiteam ca nu ne vom opri la simpla mentionare a acestor "amintiri din cosmarul birocratic" ci ca vom incerca sa mergem mai departe.

Sa facem un top al acestor proceduri stupide si sa chestionam autoritatile cu privire la fundamentarea acestora, incercand sa determinam schimbarea. Suntem deci la pasul doi. Sa le votam pe cele mai enervante. Am selectat cinci dintre exemplele trimise de cititori, punand un panel format din staff si experti afiliati CRPE sa dea note. A iesit o lista scurta de cinci, descrierea fiecaruia mai jos, pe care va invitam sa le votati.

Voteaza sondajul de la sfarsitul articolului!

I. Cazier sau premise vinovatiei

II. Autoimputernicire - de la mine, pentru mine

III. Adeverinta de la o institutie catre ea insasi

IV. Relevanta certificatului de nastere

V. Drumul amenzii - intre CEC, Politie si Circumscriptia Financiara

Ce urmeaza? Vom hartui autoritatile: sa ne explice pentru ce au nevoie de respectiva procedura. Poate ca are o logica si nu o pricepem noi. Dar pana atunci, sa ne decidem la cea mai enervanta.

Descrierea inculpatilor:

I. Cazier - sau premisa vinovatiei

Propus de: Mara

`Cea mai stupida taxa este cea pt. cazier. Ti se cere daca dai la facultate, daca vrei sa obtii atestat de traducator, daca iti inscrii copilul la gradinita, daca, daca...Peste tot ti se cere cazier ca si cum am fi o tara de infractori. Cazierul e valabil 6 luni, daca intre timp dosarul pt. care ai depus actele nu este solutionat esti respins pe motiv ca a expirat cazierul si trebuie sa aduci altul. Interesati-va si vedeti daca exista vreo tara in UE care sa ceara cazier pt orice`

II. Autoimputernicire - de la mine, pentru mine

Propus de: Corina Murafa

"Sunt membru fondator al unei asociatii. Acum aproximativ doi ani am avut nevoie pentru depunerea unei cereri de finantare la un concurs national de proiecte in cadrul unui minister de un cazier fiscal al asociatiei. M-am dus frumos la administratia financiara de sector, si mi s-a spus ca, desi sunt membru fondator (cu functie, etc.), ca sa mi se poata elibera un cazier fiscal, trebuie sa am o imputernicire. "De la cine?", intreb naiva. "De la ceilalti membri ai asociatiei?". "Nu, domnisoara, mai simplu. De la dumneavoastra". "Cum asa?" "Pai simplu, FUNCTIA imputerniceste PERSOANA". Si uite asa, realmente, am completat negru pe alb, pe o coala A4, o absurditate pe care am denumit-o (cu negru pe alb) "Autoimputernicire", in care am scris "Subsemnata Corina Murafa, domiciliata in [culmea, sediul fiscal al asociatiei e la mine acasa], imputerniceste pe Corina Murafa etc. etc.". Cererea de autoimputernicire a fost acceptata docil, iar eu am primit cazierul fiscal in termenul prevazut de lege.

III. Adeverinta de la o institutie catre ea insasi

Propus de: Ted

`Caz: o firma nou infiintata si declarata platitoare TVA de la infiintare.

La primul import pentru care trebuie sa plateasca vama, pentru procesarea datelor si pentru a putea plati, Autoritatea Nationala a Vamilor, structura parte din Min. Finantelor, cere depunerea in copie certificata "Conform cu originalul" dupa Certificatul de inregistrare in scopuri TVA, act care se emite de catre Min. Finantelor.

Practic, Ministerul Finantelor cere de la contribuabil un act emis tot de Ministerul Finantelor, prin care dovedeste ca este inscris in evidentele TVA ale Ministerului Finantelor. Nu ar fi mai simplu daca ministerul s-ar uita singur in evidentele proprii si ar verifica situatia de platitor TVA ? (lucru pe care il poate face oricine pe pagina de internet a ministerului, nici macar nu e nevoie de vreo aplicatie speciala sau suplimentara).`

IV. Relevanta certificatului de nastere - de ce se solicita??

Propus de: Bogdan

Eu nu pot sa inteleg de ce inca se cere certificatul de nastere intr-o sumedenie de proceduri administrative. E un act nesecurizat, adesea vechi si rupt dincolo de limitele hartiei, fara nici un fel de element real de identificare a persoanei (altul decat faptul ca se afla in momentul acela asupra purtatorului).

V. Drumul amenzii - intre CEC, Politie si Administratie Financiara

Propus de: Dragos

`Primesc amenda de circulatie pe care o platesc la CEC in termen de 48 de ore (pentru a achita doar jumate cf. legii). Apoi chitanta de la CEC trebuie s-o duc personal, in termen de 15 zile, la Politie.. sau ulterior la Directie Impozite si Taxe Locale.

Altfel, in mod sigur anul urmator Directia Impozite si Taxe Locale imi va trimite acasa o informare, ca sunt dator cu valoarea integrala a amenzii. Si daca am pierdut chitanta.. sunt bun de plata`.

ALTE CAZURI SEMNALATE DE CITITORI

Declaratii on-line ITM

Propus de: Wasile

"Declaratiile Online la ITM. Nu stiu daca mai este valabil, dar asta era foarte interesanta: depuneai declaratiile online, apoi te duceai cu hartia printata ca sa o semneze ca ai declarat online".

Casatorie sector 4 - regula celor 10 zile (se aplica si la Valcea)

Propus de: Me

"Trebuie sa va depuneti actele cu exact 10 zile inainte de casatorie iar pentru data de 23 mai, care e o zi de luni, trebuie sa va depuneti actele pe 14 mai, care e o sambata iar sambata nu se inregistreaza acte. Ok, zic atunci data de 24 mai..raspuns: nu se poate pentru ca trebuie sa va depuneti actele duminica. O intreb apoi: doamna dar daca vin vineri, pe 13 mai sa depun actele pentru 23 mai, nu se poate? Raspuns: nu se poate. Pai cum doamna ca eu stiu ca legea spune ca trebuie sa depui actele pentru casatorie cu cel putin 10 zile inainte nu fix cu 10 zile inainte. Raspuns: asa e regula aici si nu se poate modifica. Concluzia: daca sunteti cetateni ai sectorului 4, nu aveti dreptul sa va casatoriti intr-o zi de luni sau marti pentru ca citez:" asa este regula aici"

Drumuri si cereri pentru certificate digital

Propus de: Stefan Cioc

"Caz concret: obtinerea unui certificat digital, pentru a depune declaratii on-line (PFA). Procedura e destul de complicata, dar e descrisa in detaliu pe site-ul ANAF, si culmineaza cu transmiterea unei confirmari semnate digital catre ANAF, prin portal, si depunerea unei simple cereri "la orice sediu ANAF".

Merg la sediul din sectorul 2, ca era cel mai aproape. Dau cererea, doamna sa uita lung, se scarpina in cap, dupa care "Stati sa o intreb pe sefa". Vine sefa, se uita lung, si zice: AA, pai sunteti PFA, trebuie sa mergeti la sediul pt. persoane juridice, aici ne ocupam de persoane fizice.

Clar, zic eu, si merg la ANAF din sector 6, unde am sediul (ca sa fiu sigur). Merg la ghiseu; se uita pe cerere, zice: Mergeti la registratura. La registratura: cautati-l pe dl. Mihai la camera x, el se ocupa de asa ceva. La camera x, dl. Mihai: mergeti la camera y.

La camera y, stau la coada. In sfarsit o doamna care stie despre ce e vorba, dar zice: pai va trebuie si copie dupa buletin si dupa CUI. Pai de ce doamna ? Asa e procedura ...Dupa doua-trei zile, vin din nou, cu copie dupa buletin, CUI si aceeasi cerere. Alta coada la camera y, alta doamna. Ii dau actele, zice: Pai va trebuie si documentul de confirmare, ca nu-l vad. Pai doamna, ala l-am trimis electronic la ANAF. Eu asa stiu, ca trebuie si ala, zice doamna. Eu insist. Bine, daca insistati, va primesc dosarul pe raspunderea dvs! O sa primiti aviz de respingere si asta e!"

Certificare dupa certificare

Propus de: Mihai

"Acum doi ani am avut ocazia sa lucrez cu un minister chiar la radacina problemei.

Iata situatie: Parlamentul Romaniei a facut o modificare a unei legi prin care se cerea ca Ministerul X sa autorizeze o anumita categorie de prestatori de servicii. Pana aici nici o problema, doar ca aceeasi oameni erau deja autorizati pentru prestarea de servicii si de Ministerul Y si certificati anual de asociatia lor profesionala. Cu aceasta problema in brate functionarul Gica a primit instructiuni sa faca un ordin de ministru in care sa inventeze o procedura de autorizare pentru inculpati. Ce a facut functionarul Gica? Pai a luat frumos procedura de autorizare de la Ministerul Y, a dat un copy paste la lista de documente cerute de ei, a adaugat pe lista si autorizatia eliberata de ministerul y si certificarile primite de la asociatia profesionala si a prezentat propunerea de ordin la semnat.

Mi-au trebuit doua luni si peste o duzina de discutii si sedinte ca sa il conving pe functionarul Gica si pe nenumaratii lui sefi ca este o aberatie sa autorizezi acelasi lucru de doua ori si daca nu ai cum sa modifici legea minunata scoasa de parlament ai putea macar sa simplifici procedura. A trebuit sa explic mai rau ca la copii mici, de mai multe ori, ca daca saracul om are deja o autorizatie de la ministerul Y inseamna ca functionarii de acolo au verificat deja documentele acestuia (diplome, vechime, caziere, etc) si i-au eliberat autorizatia... prin urmare nu mai ai de ce sa ii mai ceri si tu aceleasi documente si e suficient sa iti aduca o copie a autorizatiei eliberata de Ministerul Y plus certificarea asociatiei profesionale si sunt mai mult decat sigur ca inculpatul este OK.

Cadastru, rol si istoricul de adresa

Propus de: Alec V.

"Cel mai mare ghinion al meu este ca detin o casa fara cadastru, iar cadastrul nu il poti face decit daca rolul fiscal este completata cu toti proprietarii, dar in acelasi timp nu poti completa rolul fiscal fara cadastru, care acelasi cadastru nu se poate face fara istoric de adresa desi casa se afl in acelsi loc de 80 de ani. Istoricul de adresa se ia de la directia patrimoniu de la primarie. Tu poti avea actele in regula dar daca la ei in harti este trecuta cumva , din greseala un at numar de casa, tu trebuie sa dovedesti ca e gresit sau sa fai documentatie de noua, ghici unde ? la oficiul de cadastru care it va elibera un numar de adresa si cu acesta te duci la primarie sa primsti numar postal. Seamana cu muncile lui asterix sau cu o nebunie bine pusa lapunct pentru ca sa iti ia cit mai mult bani pe nimic".

Platitor de TVA cand normele de aplicare complica legea

Propus de: Ileana

"O chestie extrem de enervanta e plafonul de la care devii platitor de TVA. In Codul fiscal scrie e acesta e de 35.000 euro cifra de afaceri. In normele metodologice apare metoda de calcul: se foloseste cursul leu/euro de la data aderarii Romaniei la UE. In consecinta, acum plafonul este in realitate un pic peste 28.000 euro. Teapa pentru cei nespecialisti (in general PFA) care stau bine merci linistiti ca nu au depasit plafonul (ca au citit in Codul fiscal) si in realitate sunt buni de plata TVA retroactiv, majorari de intarziere, amenda etc. si risca, daca sunt descoperiti, sa fie si cercetati pentru evaziune fiscala. Macar sa modifice Codul, sa scrie clar suma in lei si sa nu mai cada lumea in capcana".

Drumuri de la primarie la primarie

Propus de: Caata

"Dupa ce acum aproape 2 ani PMB s-a mutat "temporar" din centrul orasului in aproape centru, neasigurand locuri de parcare, acces facil al cetatenilor, acum s-a gandit ca mai bine muta registratura institutiei la loc in centru. Unde in lumea asta registratura unei institutii este la 10 km de sediul acesteia....Este evident faptul ca unui cetatean ii sunt necesare mai multe drumuri intre cele doua bucati de institutie. Astept cu nerabdare impartirea registraturii in doua ocatii distincte Primiri si Eliberari pentru a nu solicita functionarii aceeasi locatii cu prea multe probleme de rezolvat. Propun pentru urmatoarea locatie undeva prin Ghencea, accesul fiind foarte facil intre Regie si Universitate".

Amenda pentru rovineta - alergatura intre institutii

Propus de: Alui

"Stiti ce ti se intampla daca circuli fara rovineta in Ro si te opreste politia? Ti se ia cartificatul de inmatriculare al masinii (conform OG 15/2002), pe care il recuperezi de la politia JUDETULUI unde ai fost oprit, dupa ce platesti o amenda(in lei) la primarie(la orice primarie) si o "despagubire" in EURO la o banca, si vi frumos cu copiile de la actele doveditoare ca ai platit amenda/despagubirea respectiva(dar si asa te trezesti dupa sase luni ca-ti vine hartie cum ca n-ai platit)".

Sigiliul - de ce avem nevoie de bormasina, cizmar etc pt a ne inregistra ca PFA (sau firme)

Propus de: SKB

"Am umblat cativa ani de zile pe la DGFP-uri ca sa "fiscalizez" casele de marcat ale unei firme. Odata am dat gaura in cartile de interventie si registre cu un burghiu de la niste muncitori care lucrau pe o strada din apropierea "finantelor" si am legat cu niste sireturi, iar sigiliul a fost o eticheta autoadeziva de la un mini-marchet cochet de colt de strada".

Proiecte europene blocate in gardul de pe terenul statului

Propus de: Ciprian Bardan

"Societatea la care lucrez, are un proiect fonduri europene- super birocratie. Pe scurt vrea sa faca o plantatie pomicola noua si/sau modernizeze o plantatie pomicola exitenta. Totul se intampla pe terenul statului ADS. Peste tot adrese avize, le tot faci si refaci si ajungi sa ceri certificat de urbanism pentru autorizatie de constructie gard imprejmuitor de la Consiliul Judetean Sibiu. si Surpriza ei vor sa scoatem din circuitul agricol terenul de sub gard. Pentru asta teoretic trebuie dezmembrat terenul pt gard, si facut documentatii la Anif de sute de milioane de lei. Problema ca statul nu face dezmebrari pe terenurile sale. si uite asa ne-am blocat - in gard"

Schimbarea cartii de identitate - acte, drumuri si multiple institutii

Propus de: Filip

"O procedura birocratica ce ne afecteaza pe toti e schimbarea buletinului: trebuie sa venim cu vraful de acte ca sa demonstram ca avem un domiciliu (plus cu proprietarul imobilului de mana, daca nu suntem noi). Chestie absolut inutila pentru identificarea persoanei. In Europa aproape nicio tara nu mai are adresa pe buletin: