Costul de transport al cerealelor a crescut in anul 2014 cu 5-6% fata de anul trecut, ca urmare a accizei suplimentare la carburant si reducerii flotei auto, a afirmat, joi, Robert Arsene, vicepresedintele Asociatiei Romane a Comerciantilor de Produse Agricole (ARCPA).

Transport de cerealeFoto: autoline-eu.ro

"Astazi, pretul dat de piete in Constanta este de 185-190 de euro pe tona la graul romanesc, la care nu sunt multi cumparatori. Pretul transportului pana la Constanta, in functie de distanta, dupa cunostinta mea variaza de la 15 la 30 de euro pe tona. Acesta poate va da dimensiunea cat de important este transportul in costul marfii", a declarat, citat de Agerpres.

"Cel putin noi, ca firma, ne uitam ca a crescut destul de mult pretul transportului auto in raport cu anul trecut, iar acesta din cauza a doi factori: unul este faimoasa acciza la carburant si pe tot lantul avem aceasta influenta de pret, iar doi este reducerea constanta a disponibilitatii de flota de transport specializat pentru cereale, raportata la volumul productiei", a adaugat directorul firmei Agricover, care activeaza in afacerile cu achizitie de cereale si logistica, printre altele.

In acest context, comerciantii de cereale se refugiaza in transportul feroviar, "in termeni relativi", mai ieftin decat cel rutier, insa "calea ferata este aproape in colaps".

"Calea ferata este aproape de colaps. Au disparut vagoane, au disparut puncte de incarcare de cale ferata, au disparut cantare de CF si atunci avem diverse probleme in a aduce pe calea ferata si deci este o alternativa care functioneaza pana la un punct", a mai afirmat Robert Arsene.

De asemenea, transportul pe Dunare, cu ajutorul barjelor, a crescut, insa probleme apar atunci cand scade nivelul apelor si barjele nu mai pot fi incarcate la capacitatea previzionata.

In privinta calitatii graului din acest an, traderii sustin ca nu se pune problema afectarii cererii pe piata.

Vasile Varvaroi, presedinte al ARCPA si director general firmei Cargill Agricultura SRL, a mentionat ca productia a fost afectata de ploile exagerate din acest an dar, spune el, nu se pune problema afectarii cererii de pe piata interna sau a exporturilor.