Pretul carburantilor ar putea creste cu 16-17 bani/litru chiar din prima zi a anului viitor din cauza accizelor mai mari, potrivit unor surse din piata. In sedinta de miercuri, Guvernul a aprobat un proiect de ordonanta de urgenta care prevede cresterea accizelor la motorina cu 4,5% de la 1 ianuarie 2013. In plus, accizele vor fi calculate la un curs de 4,5223 lei/euro, mai mare cu 22 bani fata de cel valabil pentru acest an. Carburantii s-ar putea scumpi si mai mult, cu circa 20-21 de bani/litru, in cazul in care nu va fi adoptat, pana la sfarsitul anului, un proiect de Hotarare de Guvern care modifica prevederile legislative privind obligatia de crestere a continutului de biocarburanti la 6% pentru benzina si motorina introduse pe piata incepand cu 1 ianuarie 2013. Vezi in text care ar putea fi noile prevederi legate de continutul de biocarburanti.

Mentionam ca pe site-ul Ministerului Economiei, a fost publicat un proiect de act normativ care modifica HG 935/2011 privind promovarea utilizarii biocarburantilor si a biolichidelor. HG 935/2011 cuprinde, in forma actuala, un calendar al introducerii unui continut minim de biocarburanti in benzina si motorina. Potrivit acestui calendar, de la 1 ianuarie 2013, continutul de biocarburanti trebuie sa fie de 6%, atat la benzina, cat si la motorina. Trebuie precizat ca Directiva europeana 28/2009 a impus statelor membre sa adopte masurile necesare ca, pana la 31 decembrie 2020, toate tipurile de carburanti utilizati in transport sa contina un minim de 10% biocarburanti. Potrivit legislatiei romanesti care transpune deja aceasta directiva, incepand cu ianuarie 2011, in Romania pot fi comercializate doar amestecurile de carburanti care includ 5% componenta biocarburant. Procentul creste progresiv pana in 2019 cand va fi atins standardul impus de directiva.

In cazul in care se mentin aceste obligatii conform HG 935/2011, influenta asupra pretului la carburanti ar fi de 4-5 bani/litru.

Acesta este unul dintre motivele pentru care a fost elaborat un proiect care modifica HG 935/2011, astfel incat, concomitent cu mentinerea aplicabilitatii obligatiei privind continutul de biocarburanti din benzina si motorina la nivelul actual (maximum 5% in volum), sa poata fi introduse pe piata, si in consecinta disponibile consumatorilor finali, benzina si motorina cu continut de biocarburant mai mare de 5% in volum. Prin proiect, se mai schimba continutul minim la benzina de la 4% in prezent, la 4,5% de la 1 ianuarie 2013.

De asemenea, proiectul modifica HG 928/2012 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a benzinei si motorinei, in sensul prelungirii datei pana la care furnizorii de carburanti au obligatia de a introduce pe piata benzina cu un continut de oxigen de maximum 2,7% m/m si cu un continut de etanol de maximum 5% v/v, de la 1 ianuarie 2013 pana la 1 ianuarie 2018. In plus, HG 928/2012 ar mai putea fi reglementat in sensul introducerii unor cerinte suplimentare referitoare la informarea consumatorilor in legatura cu amestecul de benzina sau motorina cu biocarburant, disponibil la pompa de alimentare.

  • Vezi documentele atasate

Potrivit notei de fundamentare a proiectului, exista cateva impedimente legate de aplicarea de la 1 ianuarie 2013 a obligatiei de a introduce pe piata benzina cu un continut de biocarburant de minim 6% in volum.

  • Impedimente de natura tehnica constatate in utilizarea acestui tip de benzina de catre autovehiculele aflate in circulatie, produse in general  anterior anului 2000, structura parcului auto vizat fiind insa eterogena si diferind functie de fiecare producator de autovehicule. Acest fapt reprezinta o situatie obiectiva ale carei efecte prejudiciabile asupra consumatorilor, furnizorilor de carburanti si producatorilor si importatorilor de autovehicule  trebuie diminuate in mod corespunzator. Potrivit informatiilor disponibile, dimensiunea parcului auto care poate fi afectat este semnificativa, in Romania circuland in acest moment cel putin 1 milion de astfel de autovehicule. Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile considera ca benzina E5 trebuie sa  fie disponibila pe piata cel putin pana in 2016, ca "sortiment de protectie".
  • Potrivit Directivei 2009/30/CE, statele membre trebuie sa ia toate masurile pentru a asigura disponibilitatea pe piata a benzinei destinate functionarii  autovehiculelor incompatibile cu E10, respectiv o alternativa viabila pentru acesti consumatori (carora trebuie sa li se asigure accesul continuu si  nerestrictionat la carburanti compatibili cu autovehiculele detinute). Astfel, conform art.3 alin.(3) din Directiva 98/70/CE, asa cum a fost modificata de Directiva 2009/30/CE, "statele membre impun furnizorilor sa asigure introducerea pe piata a benzinei cu un continut de oxigen de maximum 2,7% si cu un  continut de etanol de maximum 5% pana in 2013 si pot impune introducerea pe piata a unui astfel de tip de benzina pentru o perioada mai indelungata in cazul in care considera ca este necesar". Intr-o astfel de situatie, este absolut necesara informarea corespunzatoare a consumatorilor cu privire la  continutul de biocarburant din benzina si, mai ales, cu privire la folosirea adecvata a diverselor tipuri de amestecuri continand benzina.
  • Alternativa dezvoltarii si comercializarii de catre furnizorii de carburanti, simultan, incepand cu data de 1 ianuarie 2013, a 2 tipuri de benzina cu  continut diferit de biocarburanti (unul conform cu E5 si cel de al doilea conform cu E10), este nefezabila din punct de vedere economic, deoarece resursele materiale si logistice necesare sustinerii, in paralel, a celor doua lanturi de productie, transport, depozitare si de distributie separate in cadrul  fiecarui furnizor de carburanti (pe langa circuitele distincte deja existente aferente produselor comercializate in prezent), depasesc cu mult posibilitatile  oricarui operator economic din acest domeniu, mai ales in actualul context, caracterizat prin criza sectorului de rafinare la nivel  european, dificultatile  pietei de distributie ca urmare a cresterii cotatiilor de pe piata internationala, puterea limitata de absorbtie a unor astfel de costuri de catre piata nationala. Oricum o astfel de posibilitate ar intra in contradictie cu dispozitiile actuale ale legislatiei actuale, care impun, de la 1 ianuarie 2013, comercializarea numai a benzinei conforma cu E10. La nivel comunitar exista in prezent doar 3 state membre (Franta, Germania si Finlanda) care au impus utilizarea benzinei de tip E10, circumstantele economice si de natura tehnica existente in aceste state fiind mult mai prielnice decat cele din Romania. Chiar si in aceste state este mentinuta disponibilitatea pe piata si a benzinei E5.
  • Comercializarea de catre furnizori numai a benzinei cu continut de biocarburant de minim 6%, va lasa detinatorii de autovehicule a caror functionare nu  este compatibila cu E10 fara o alternativa viabila de alimentare cu carburanti. Simpla informare a acestora cu privire la caracteristicile carburantului  comercializat, inclusiv continutul de biocarburant, precum si cu privire la posibilele consecinte negative ale utilizarii acestui produs, nu reprezinta o solutie la lipsa unui carburant alternativ care sa poata fi utilizat de autovehiculele incompatibile cu E10. Aceasta stare de fapt va genera plangeri si  pretentii ale detinatorilor de astfel de vehicule (adresate fie autoritatii competente, fie furnizorilor de carburant, fie producatorilor si importatorilor  de autovehicule), pretentii de natura a produce prejudicii semnificative atat de imagine cat si materiale operatorilor economici din aceste domenii.
  • Benzina si motorina avand minim 6% biocarburant ar putea fi obtinuta cu respectarea specificatiilor in vigoare pentru benzina si motorina, in mod  neoptimizat, prin amestecul unui procent important de bio ETBE din import (in cazul benzinei) sau al biocarburantului de tip biodiesel (in cazul motorinei),  fapt ce va genera un impact semnificativ asupra cresterii pretului la consumatorul final de carburant, cu mentiunea ca in ceea ce priveste autoturismele cu  motoare cu aprindere prin comprimare, prezenta unui continut de biocarburant de minim 7% poate genera o serie disfunctionalitati ale sistemului depoluant al acestora.