Analiză HotNews

Hidrogenul verde și lipsa de viziune a Guvernului / România nu a fost pregătită în niciun fel pentru sursa de energie a viitorului

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 4 mai 2021, 12:26 Economie | Energie


Hidrogen- energia viitorului
Foto: Rechargenews.com
Hidrogenul verde este considerat sursa de energie a viitorului, motiv pentru care multe țări din întreaga lume au intrat într-o competiție contra cronometru pentru a se impune primele pe o nouă piață. Și în Europa, state precum Spania, Franța, Germania, Olanda, Danemarca sau Portugalia au demarat mari proiecte cu hidrogen verde, multe alte țări sunt în plină creare de strategii, iar altele chiar le-au finalizat. România este la stadiul de discuții despre "necesitatea elaborării unei strategii privind hidrogenul". "Avem chiar un compartiment care se va ocupa de dezvoltarea hidrogenului", spunea, recent, în cadrul unei dezbateri, Dan Drăgan, secretar de stat în Ministerul Energiei.

Acesta este convins că "va avea și România o strategie pe hidrogen", dar până atuni ne uităm la ce fac alții. "Colegii mei analizează strategiile aprobate în celelalte state. Nu avem un termen limită, dar cu siguranță ne dorim ca acest lucru să se întample cât mai repede", a mai spus oficialul din Ministerul Energiei. Să nu uităm că autoritățile române s-au chinuit vreo șapte ani să elaboreze o strategie energetică națională, care nici până acum nu a fost aprobată.

Chiar ministrul energiei, Virgil Popescu, recunoștea recent că România este una dintre puținele țări care nu are o strategie privind hidrogenul. "Din păcate, România nu are o strategie pentru hidrogen, probabil este printre puținele țări din UE care nu are o strategie pentru hidrogen", spunea Virgil Popescu.

Vezi aici cele mai mari 20 de proiecte cu hidroegen verde și care sunt țările implicate. Sursa: Rechargenews.com


Posibile proiecte în România și cum le scad șansele în lipsa unei strategii



În timp ce autoritățile române se laudă cu stadiul existenței unui compartiment care ar putea să elaboreze o strategie, companiile se gândesc deja să demareze unele proiecte. Potențialul este uriaș, însă lipsa unei strategii naționale nu oferă impulsul necesar pentru ca aceste proiecte să fie implementat. Practic, sunt doar la stadiul de intenție, fără a exista date concrete, precum estimări de costuri și perioade de implementare. De exemplu, Hidroelectrica vrea să dezvolte prin parteneriat cu Verbund hidrogen „verde“ prin electroliza apei la scară largă în România, utilizând un mix de energie verde (eoliană off grid şi hidro on-grid). Ulterior hidrogenul rezultat ar urma să fie înglobat într-un ulei mineral şi transportat pe Dunăre către ţări din programul Transnaţional Dunărea Interreg, precum Austria, Bulgaria, Cehia, Germania, Ungaria, Slovacia, Muntenegru, Serbia.

Însă, acționarii Hidroeolectrica, adică statul român și Fondul Proprietatea, sunt mai interesați să transforme aproape tot profitul și rezervele companiei în dividende, intenții care vor fi discutate în ședința AGA din 13 mai. Din profitul de 1,45 miliarde de lei de anul trecut, acționarii vor distribuirea a 1,3 miliarde de lei sub formă de dividende. Fondul Proprietatea cere chiar și mai mult: încă un miliard de lei dinrezerve. Astfel, acționarii Hidroelectrica nu par foarte impresionați de proiectele de investiții ale companiei.

Mai există un proiect pilot de construcție a unei centrale la Halânga de către Romgaz împreună cu GSP Power. Este un proiect susținut de actualul ministru al energiei, mai ales că ar urma să fie construit în zona sa de baștină. Pe amplasamentul vechii termocentrale pe cărbune de la Halânga se va construi o centrală de producere a energiei electrice pe gaz natural în amestec cu hidrogen, de 150 de MW, un parc solar de 50 MW, urmând să fie produs hidrogen prin electroliză. Hidrogenul produs va fi reintrodus în circuit și ars în amestec cu gaz natural, povestește ministrul.

Au mai apărut informații, anul trecut, despre un posibil proiect, însă nu există nimic concret în prezent. Niculae Havrileț, fost secretar de stat în Ministerul Economiei, spunea în noimebrie că cei doi mari producători de gaze Romgaz și Petrom doresc, printr-o acțiune comună, să înfiinţeze prima fermă de producţie a hidrogenului din surse eoliene, în zona Dobrogea. De atunci nu a mai apărut nicio informație nouă despre această intenție.

Hidrogenul ar urma să fie folosit foarte mult, în viitor, pentru transport. Un oficial Alstom Europa a confirmat, recent, la o conferință de presă online, răspunzând la o întrebare adresată de HotNews.ro, că s-au purtat discuții între companie și autoritățile române pentru testarea unor trenuri cu hidrogen. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, declara pe 23 martie că România vrea să testeze trenurile cu hidrogen, fiind vorba de o tehnologie nouă și promițătoare. Însă, alte state sunt deja în stadii mult mai avansate. De exemplu, Olanda se pregătește deja pentru o licitație în vederea introducerii de trenuri cu hidrogen pe o linie regională, după ce au fost realizate în acest an teste cu un tren Alstom. În Germania au intrat în circulație trenuri cu hidrogen încă din 2018.


România nu a pregătit în niciun fel adaptarea rețelei de gaze pentru transportul hidrogenului



Hidrogenul ar putea fi transportat în amestec cu gazul natural, într-un anumit volum, prin actualele conducte de gaze, însă este nevoie de investiții în acest sens. Pe lângă investițiile în sine asupra infrastructurii de transport, lipsește corelării viziunii asupra hidrogenului cu politica de gazeificare accelerată a României, lucru remarcat de Future Energy Leaders (FEL) România.

Există Legea 155/2020 care vizează creșterea gradului de racordare la nivel național, completată de Legea 214/2020 care prevede un program amplu pentru dezvoltarea de rețele inteligente la nivel național. Însă, niciuna dintre aceste legi nu impune drept condiție obligatorie adaptarea rețelelor existente și/sau viitoare la posibilitatea de a transporta hidrogen, arată FEL într-o analiză. Potrivit acesteia, densitatea moleculară a hidrogenului reclamă utilizarea unor materiale și tehnologii diferite de cele utilizate în prezent pentru asigurarea vehiculării de gaze naturale prin conducte. La acestea se adaugă necesitatea recalibrării altor elemente ale sistemului de transport/ distribuție al gazelor naturale precum și strategia modului de lucru din perspectiva operării rețelelor.

Acum, Guvernul vrea să convingă autoritățile de la Bruxelles că poate fi folosită rețeaua naționale de gaze pentru transportul hidrogenului. Reamintim că există rezerve la nivelul Comisiei Europene în ceea ce privește finanțarea europeană de 600 de milioane de euro prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru rețelele de gaze.

Pentru a determina Comisia să accepte acordarea finanțării de 600 milioane de euro pentru extinderea rețelei de gaze, România va încerca să dovedească faptul că are capacitatea de a produce hidrogen pe care să-l injecteze în rețeaua de gaze. Rămâne de văzut cum se va lăsa Comisia Europeană înduplecată, mai ales în lipsa unor proiecte concrete de adaptare a rețelei de gaze la transportul hidrogenului.


Ce este hidrogenul verde și de ce este el important



Producerea hidrogenului nu este o noutate. Chiar și România produce hidrogen de circa 100 de ani, mai ales în Vâlcea, în industria chimică. Până acum, hidrogenul a fost produs în mare parte cu ajutorul combustibililor fosili, în special al gazelor naturale sau al cărbunelui.

Însă marea provocare este producerea hidrogenului curat, așa-zis verde, obținut cu surse regenerabile de energie. Comisia Europeană a pus la punct, anul trecut, o strategie privind hidrogenul, considerând că acesta poate contribui la decarbonizarea industriei grele sau a transportului rutier de mărfuri.

Hidrogenul poate fi stocat, de asemenea, în pile de combustie, baterii uriașe, și poate fi utilizat în mod flexibil în sectoarele industriei, transporturilor, energiei electrice și clădirilor, fără fluctuațiile de aprovizionare cu care ne confruntăm în cazul surselor dependente de condițiile meteorologice, cum ar fi energia eoliană și solară. Mai exact, Hidrogenul poate fi utilizat ca materie primă, combustibil sau purtător de energie și pentru stocarea energiei, având multe aplicații posibile în domeniul industriei, al transporturilor, al energiei și al clădirilor. La utilizare nu emite CO2 și aproape nicio altă formă de poluare atmosferică. Sursa: Comisia Europeană.

Există două modalități de a produce hidrogen: electroliză sau din combustibili fosili, scrie Infoclima.ro.

  • Electroliza e procesul care folosește electricitate și apă pentru a produce hidrogenul. Electricitatea poate fi produsă din surse regenerabile (e.g. fotovoltaice sau eoliene), în acest fel putem produce hidrogenul într-un mod sustenabil. De aici și numele – Hidrogenul Verde (Green Hydrogen).
  • Hidrogenul poate fi produs și din combustibili fosili. Reformarea metanului cu abur este metoda cea mai populară și rentabilă de a produce hidrogen folosind metanul din compoziția gazului natural ca și materie primă. Hidrogenul produs pe această cale (cu emisii de carbon) este numit adesea Hidrogen Gri (Grey Hydrogen). Dacă hidrogenul este produs din combustibili fosili fără emisii de carbon, acesta este numit Hidrogen Albastru (Blue Hydrogen).

Viziunea Comisiei Europene



UE își propune ținte de producere a hidrogenului verde: un milion de tone până în 2024 și 10 milioane de tone până în 2030, se arată într-o analiză realizată de Future Energy Leaders (FEL) România. În prezent hidrogenul reprezintă mai puțin de 2% din mix-ul energetic european, însă CE prefigurează că ponderea acestui vector energetic ar putea ajunge la 14% în perspectiva anului 2050.

În viziunea Comisiei Europene, prioritatea este dezvoltarea hidrogenului regenerabil, produs folosind în principal energia eoliană și solară. Cu toate acestea, pe termen scurt și mediu sunt necesare alte forme de hidrogen cu emisii scăzute de carbon pentru a reduce rapid emisiile și pentru a sprijini dezvoltarea unei piețe viabile.

Planurile Comisiei Europene:

  • În perioada 2020-2024, Comisia Europeană va sprijini instalarea în UE a unei capacități de cel puțin 6 GW, produse de electrolizoare pentru hidrogenul regenerabil, precum și producția de până la 1 milion de tone de hidrogen regenerabil.
  • În perioada 2025-2030, hidrogenul trebuie să devină o parte intrinsecă a sistemului energetic integrat, cu o capacitate de cel puțin 40 GW generată de electrolizoarele pentru hidrogenul regenerabil și producerea a până la 10 milioane de tone de hidrogen regenerabil în UE.
  • Între 2030 și 2050, tehnologiile pe bază de hidrogen regenerabil ar trebui să ajungă la maturitate și să fie desfășurate la scară largă în toate sectoarele dificil de decarbonizat.

Comisia vrea să introducă standarde, terminologie și certificare comune, pe baza emisiilor de carbon pe durata ciclului de viață și a legislației existente în domeniul climei și al energiei și în concordanță cu taxonomia UE pentru investiții durabile. Comisia va propune măsuri de politică și de reglementare pentru a promova infrastructura necesară și rețelele logistice, pentru a adapta instrumentele de planificare a infrastructurii și pentru a sprijini investițiile, în special prin planul de redresare „Next Generation EU”.

Pactul verde european este noua strategie a UE în materie de creștere – o foaie de parcurs menită să asigure durabilitatea economiei prin transformarea provocărilor climatice și de mediu în oportunități în toate domeniile de politică și prin garantarea unei tranziții juste și incluzive pentru toți.

Contrar așteptărilor, pandemia Covid – 19 nu a costituit un bocaj în demersul UE de a-și pune în aplicare viziunea privind hidrogenul, se precizează în analiza Future Energy Leaders (FEL).

Potrivit acesteia, contextul pandemic a îndeplinit unor rol catalitic, de accelerare a punerii în practică a unor proiecte transeuropene dedicate hidrogenului (precum European Hydrogen Backbone), dar și o atenție sporită din partea mediului academic și a reglementatorilor europeni care manifestă preocupare pentru construcția viitorului cadru de reglementare a unei piețe a hidrogenului.

O dovadă clară privind tranziția către hidrogen o reprezintă procesul de revizuire a Regulamentului TEN-E, mai precizează Future Energy Leaders România. Astfel, proiectele de infrastructură transfrontaliere bazate pe gaze naturale (chiar și în mix cu hidrogenul) ar înceta să beneficieze de eligibilitate pentru a fi înscrise pe lista Proiectelor de Interes Comun. Sunt încurajate proiectele de interconectare transfrontaliere care privesc dezvoltarea de rețele capabile să transporte hidrogen pur.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















17109 vizualizari

  • +6 (12 voturi)    
    Electroliza pt. H2 e ineficienta. H2 verde=risipa. (Marţi, 4 mai 2021, 12:52)

    Rower [utilizator]

    Hidrogenul nu exista liber în natură. Trebuie extras din apa (dacă îl vrei Verde) folosind hidrocentrale, turbine eoliene sau panouri foto-solare. Problema este ca mai mult de 50% din energia electrică folosită la electroliza apei se pierde, așa ca, dacă, de exemplu, utilizezi cei 1000 MW de la Porțile de Fier I, peste 500 MW ii arunci doar la producția hidrogenului (mai pierzi și la consumul H2 un procent). Nu rentează. Este risipa.
    • -4 (10 voturi)    
      nu ai inteles... (Marţi, 4 mai 2021, 13:11)

      demaGOGU [utilizator] i-a raspuns lui Rower

      ...evident ca pentru electroliza apei folosesti energia regenerabila vant/soare in momentele in care aceasta e quasi-inutila sistemului energetic national (noaptea, vara, etc)

      nu e interzis sa te documentezi inainte de a scrie.
      • +3 (5 voturi)    
        ... (Marţi, 4 mai 2021, 13:51)

        cartograful [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

        @demagogu, in "economia hidrogenului" productia gazului e cea mai mica problema. Exista chiar industrii in care prisoseste si e ars.
      • +4 (10 voturi)    
        hahahaha (Marţi, 4 mai 2021, 14:00)

        john70 [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

        Deci va costa mult mai mult decat formele clasice de energie
        • 0 (4 voturi)    
          normal (Marţi, 4 mai 2021, 16:15)

          gelu antigelu [utilizator] i-a raspuns lui john70

          normal doar e verde!
          sau nu vrei sa salvezi planeta?
      • +4 (6 voturi)    
        eolienele au baterii de inmagazinare (Marţi, 4 mai 2021, 14:03)

        credinciosul [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

        si daca ai mai fost pri Dobrogea de curand,adica un an,vantul nu mai bate ca inainte,bate dar cu intensitate mica!
        decat sa faci electrolizoare,nu mai bine pui baterii sa inmagazinezi,ca si alea si alea costa sau pompezi apa in lacul vidra sau alte lacuri cu cadere mare,si obtii curent cand ai nevoie!!
        apa o pompezi pe polietilena nu mat pretentioase,daca o pompezi de la 200 m si o uzinezi la -750 m,aproape nu ai pierderi,dar vrem sa cumparam si noi ceva jucarele si nu avem motiv!
      • +4 (6 voturi)    
        Energia regenerabila e insuficienta chiar noaptea (Marţi, 4 mai 2021, 14:22)

        Rower [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

        1) Turbinele eoliene și panourile solare au contribuții nesemnificative la sistemul energetic, mediat pe tot anul. Nici nu contează iar curentul produs de ele este scump.

        2) Hidrocentralele nu furnizează nici jumătate din consumul de noapte al României asa ca nu exista niciodată surplus de energie verde care s-ar arunca dacă nu ar fi convertita în hidrogen.
      • +3 (5 voturi)    
        Elon Musk a construit... (Marţi, 4 mai 2021, 15:02)

        rsumy_ [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

        ... in Australia o "ferma" de acumulatori cu capacitatea de a stoca energie electrica continua de 100MW.

        https://www.popularmechanics.com/science/amp31350880/elon-musk-battery-farm/

        Deci se poate si fara hidrogen.
        Hidrogenul e o obsesie a nemtilor...
        • +2 (8 voturi)    
          iar musca? (Marţi, 4 mai 2021, 16:09)

          Point [utilizator] i-a raspuns lui rsumy_

          stiai ca individul a inceput sa fie cautat la hartii?
          la obiect:cine promoveaza articolul asta asa mare i frumos?
          lasand la o parte toate energiile astea noi,care numai verzi nu sunt,oare autoarea stie de costuri?
    • 0 (4 voturi)    
      si mai ramane oxigenul! (Marţi, 4 mai 2021, 13:52)

      credinciosul [utilizator] i-a raspuns lui Rower

      care,nemaiavand industrie metalurgica,ai o mare problema cu depozitarea, +ca aceste fabrici sunt bombe,in caz de conflict,rade orasul din imprejurimi!
      daca ai curent,e o imbecilitate sa-l transformi in H2,doar in cazul in care ai supraproductie eoliana si nu ai baterii de imagazinare,atunci ar fi o solutie!
      dar cu 20000 de mii de masinute sh ce intra anual,cel putin un sfert cu probleme la injectie,ce facem,ca scot fum de imi aduce aminte de warburg si trabant,ce faceti?nu se poate pune taxa de prima inmatriculare,ok,dar faceti itp cum trebuie,ca la itp mai face cateva tichete de fum pe masina mea si le foloseste la cazane !
    • 0 (2 voturi)    
      Cica hidrogenul s-ar gasi si in natura (Marţi, 4 mai 2021, 14:32)

      Gigel cu elefantii [utilizator] i-a raspuns lui Rower

      https://www.linkedin.com/pulse/earths-surprising-hydrogen-reserves-ren%C3%A9-burri

      Ar putea exista depozite subterane din care mai iese din cand in cand, formand niste structuri inelare la suprafata.
  • +2 (6 voturi)    
    poate macar o data (Marţi, 4 mai 2021, 12:53)

    cristi_an [utilizator]

    Putem scrie un articol despre cat de pregatita este clasa conducatoare pentru furt/delapidare/inselaciune...samd
    Considerati-l un pamflet.
  • +16 (18 voturi)    
    ... (Marţi, 4 mai 2021, 12:57)

    cartograful [utilizator]

    cei care viseaza la "adaptarea retelei de gaze pt utilizarea hidrogenului" au trecut prin scoala ca gasca prin apa. Nici nu poate fi vorba de asa ceva, hidrogenul fiind un gaz mult mai pretentios si mai periculos in exploatare. Ca sa o luam cu inceputul, hidrogenul formeaza amestec exploziv cu aerul aproape in orice procent, de la 4% la 75%. Pentru referinta, metanul care provoaca destule accidente anual formeaza amestec exploziv intre 5 si 14%, in rest arde dar nu explodeaza. Hidrogenul produce scapari in aproape orice fel de imbinar si garnituri cunoscute din cauza moleculei extrem de mici. Densitatea H2 e f mica prin comparatie cu metanul deci va trebui sa se lucreze cu presiuni si debite mari pt. a compensa densitate energetica scazuta deci risc crescut. Hidrogenul are una din cele mai scazute energii de aprindere, cam 1/10 din cea necesara pt. amestecul aer-benzina fiind cunoscut ca explodeaza sau se aprinde chiar de la electricitate statica. Absolut neintamplator, desi are caracteristici f. bune este evitat atat cat se poate chiar si in industria spatiala, acolo unde banii nu sunt o problema si totul se face ca la carte sau mai bine de-atat. Ca sa inchei, toata treaba cu H2 e fie blana ursului din padure fie e raspandita de omuleti care n-au avut o treaba cu chimia de liceu.
  • +4 (10 voturi)    
    Compusii de ardere vor contine acizi si monoxizi? (Marţi, 4 mai 2021, 12:59)

    D-or [utilizator]

    Toti poluantii din aer vor forma acizi cu hidrogenul.
  • +7 (15 voturi)    
    Hidrogenul verde este o fantezie (Marţi, 4 mai 2021, 13:20)

    George M. [utilizator]

    Productia hidrogenului din surse regenerabile nu este un prodedeu cu randament energetic pozitiv asa cum arata acum tehnologia disponibila. Nu poti sa faci o strategie energetica pentru o tehnologie pe care nu o detii astazi. E ca si cum ne-am apuca sa construim baze spatiale pentru navete superluminice.
    Strict referindu-ne la prezent suma consumurilor de materii prime, a consumurilor de energie pe lantul de productie si distributie depasesc surplusul energetic al hidrogenului. Cu ce produci otelul, cimentul, siliciul, semiconductorii, catalizatorii din platina, electrozii din cupru si alte materiale care intra in fluxul de productie? Si-au batut capul specialistii de cateva decenii sa rezolve problema randamentului si nu suntem in nici un caz mai aproape. Informati-va inainte de a lansa zvonuri bombastice. Hidrogenul ca atare nu poate fi folosit in productia de energie. Trebuie convertit in compusi mai stabili ca Amoniacul sau Etanolul. Tot lantul asta ar consuma mai mult decat ar produce! Fara fuziune nucleara ca in Star Trek uitati de tehnologia asta.
    • +3 (7 voturi)    
      ... (Marţi, 4 mai 2021, 13:50)

      cartograful [utilizator] i-a raspuns lui George M.

      @george m, problemele mari ale H2 nu-s nici macar legate de producere (unde de bine de rau avem si alte procedee decat electroliza, in unele cazuri fiind chiar gaz rezidual) cat de depozitare, transport si utilizare.
      Ca veni vba de compusi stabili, unul din compusii stabili si culmea, relativ curati, pe baza de H2 este CH4 adica metanul, 2 molecule de H2 legate la 1 carbon. Rezultatul arderii in conditii corecte (stoechiometrice) = CO2 si H2O. Interesant ca vaporii de apa (OMG?!?!?) la randul lor produc efect de sera chiar daca nu in aceeasi masura ca dioxidul de carbon.
      Combustia H2 ridica aproape tot atatea probleme cate rezolva. Nu produce CO2 dar produce H2O care in forma gazoasa tot are efect de sera si produce si cantitati mai mari de oxizi de azot cand arde cu aer atmosferic avand temperatura de lucru mai mare decat amestecul benzina/motorina/aer. NO2 fiind la randul lui gaz cu efect de sera, toxic si producator de ploi acide cand reactioneaza cu apa atmosferica . Pe mine unul ma cam sperie genul asta de articole.
      • 0 (2 voturi)    
        . (Marţi, 4 mai 2021, 15:17)

        Gigel cu elefantii [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

        Vaporii de apa din ardere precipita destul de repede. Efectul de sera al vaporilor de apa depinde de fapt de temperatura atmosferei si expunerea la apa.
    • +5 (9 voturi)    
      alo (Marţi, 4 mai 2021, 14:02)

      john70 [utilizator] i-a raspuns lui George M.

      Pana acum ne spuneau ca morile de vant si panourile solare sunt viitorul. Acum da-i cu hidrogenu'. Sarlataniile eco nu se termina niciodata.
  • +2 (6 voturi)    
    hidrogenul verde!!! (Marţi, 4 mai 2021, 13:54)

    tedycv [utilizator]

    Atunci când Dumnezeu sau Bing-bangul au creat ceea ce a ajuns intr-un final omenirea noastră, au stabilit un echilibru: REGNUL ANIMAL consuma OXIGEN si elimina bioxid de carbon, iar REGNUL VEGETAL consuma BIOXID DE CARBON.
    Dacă OMUL, cel mai puternic animal de pe Pamant, a rupt echilibrul, tăind pădurile si punând in loc beton, cam la ce ne putem aștepta?
    • -3 (5 voturi)    
      hahaha (Miercuri, 5 mai 2021, 1:55)

      john70 [utilizator] i-a raspuns lui tedycv

      Tie cine ti-a luat mintzile?
  • +5 (9 voturi)    
    HIDROGENUL (Marţi, 4 mai 2021, 14:11)

    jidanul [utilizator]

    Hidrogenul, indiferent cum este obtinut, verde sau nu, e o poveste cam la fel ca si cu masinile electrice despre care se spune ca nu polueaza si e adevarat ca masinile electrice nu polueaza dar, poluaza bateriile electrice care se folosesc la masiniile electice si depozitarea si reciclarea lor costa o foarte multi bani si putine tari au tehnologia reciclarii acestor baterii. Iar pentru a produce green-hydrogen costurile de productie si de transport sunt extrem de mari si riscuri foarte mari. Nu trebuie sa ne aruncam cu capul inainte si trebuie sa coboram cu picioarele pe pamant si sa gasim solutii energetice minim poluante si combustibili minim poluanti pe care sa- le putem recicla la costuri sustenabile.
    • 0 (0 voturi)    
      Hidro Genul (Miercuri, 5 mai 2021, 16:55)

      Ben-Zen [utilizator] i-a raspuns lui jidanul

      Nu exista combustibili nepoluanti in afara de hidrogen. Daca stii putina fizica realizezi ca ori arzi carbon (carbune) or hidrocarburi.. tot poluant esti. Tehnologia combustibililor proveniti din agricultura (etanol, biodiesel...) are dezavantajul ca ocupa spatiul de cultura al cerealelor sau altor plante care le folosim in alimentatie. Ideea de a fi verde consta pana la urma in producerea energiei electrice fara a folosi combustibili. Pana la urma solutia de a stoca energia este problema, dar solutii exista... Degeaba sunt o sumedenie de ironici la adresa metodelor "verzi" .. poluarea este pe de o parte un motiv iar pe de alta parte alt motiv este ca sursele fosile sunt pe sfarsite. Si n-o sa vina nimeni sa ne aduca energie si materie prima.Nici martienii, nici reptilienii..samd. E "ieftin" sa nu faci nimic pe termen scurt dar sa vezi ce scump devine pe termen mediu si lung.
  • +10 (14 voturi)    
    Ce tampenie... (Marţi, 4 mai 2021, 14:30)

    rsumy_ [utilizator]

    ... sa produci hidrogen cu consum de energie electrica (solara, ce-i drept!), si apoi sa arzi acelasi hidrogen ca sa produci, din nou, energie electrica...

    Nu-i mai simplu sa "injectezi" energia electrica solara direct in retea?
  • +7 (11 voturi)    
    sa vopsim totul in verde (Marţi, 4 mai 2021, 14:39)

    John_Re [utilizator]

    ... parerea mea.

    :)))
  • +3 (7 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 4 mai 2021, 17:22)

    [anonim]

  • -1 (1 vot)    
    Statul (Miercuri, 5 mai 2021, 12:08)

    TrueBlue [utilizator]

    Cand, impinsa de UE, statul roman a adoptat o legislatie buna producatorii (nu cei de stat) de energie verde au aparut imediat cu proiectele de energie eoliana. Ce a facut statul? A modificat legislatia pentru a proteja producatorii falimentari (de stat) de energie pe carbune. Deci, nu trebuie sa asteptam nimic de la stat in afar de o legislatie buna care sa incurajeze proiectele pe hidrogen.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by