Preţurile de referinţă la gaze naturale în Europa au crescut puternic joi dimineaţa, în condiţiile în care un val de temperaturi scăzute ar urma să ducă la creşterea cererii de gaze şi va demonstra cât de pregătită este Europa pentru iarnă în contextul livrărilor reduse de gaze ruseşti, scrie agenția Bloomberg, citată de Agerpres.

Factura la gazFoto: Serge Tenani / AFP / Profimedia

La hub-ul TTF de la Amsterdam, unde se stabilesc preţurile de referinţă în Europa, cotaţiile la gaze au crescut joi chiar şi cu 13%, atingând cel mai ridicat nivel din ultimele şase săptămâni. În jurul orei 10.05 a.m., cotaţiile futures la gaze cu livrare în luna următoare erau în creştere cu 6,8%, până la 156,38 euro pentru un Megawatt-oră.

Prognozele meteo pe termen lung realizate de firmele de specialitate Maxar Technologies LLC şi Marex arată că temperaturile în Europa vor scădea semnificativ în luna decembrie, după o lună noiembrie cu temperaturi peste medie.

O iarnă geroasă ar lăsa continentul mai expus la noi probleme de aprovizionare, după ce pe parcursul iernii Rusia a întrerupt majoritatea livrărilor de gaze prin conducte.

Noi îngrijorări legate de aprovizionarea cu gaze naturale a Europei

Gazele lichefiate au ajutat la acoperirea golului lăsat de diminuarea livrărilor Rusiei şi de asemenea au permis umplerea depozitelor însă acum livrările de gaze lichefiate încep să se reducă.

Cererea de gaze pentru producţia de electricitate ar putea să fie stimulată şi de faptul că prognozele meteo arată spre un potenţial moderat spre redus de producţie de energie eoliană în Marea Britanie, Europa continentală şi ţările nordice, pe parcursul următoarelor două săptămâni.

Liderii europeni i-au îndemnat pe consumatori să facă economii la energie pentru a putea depăşi iarna.

În plus, continentul încearcă să îşi extindă rapid infrastructura pentru a putea primi mai multe gaze lichefiate iar Germania ar urma să inaugureze primul său terminal de import încă de luna aceasta.

Însă dacă un val de frig va lovi şi Asia, cererea în regiune ar putea exploda, la fel ca şi concurenţa pentru gazele lichefiate transportate prin intermediul navelor, ceea ce ar putea majora şi mai mult preţurile.