​Enel este una dintre cele mai mari companii de energie din România, asigurând electricitate și gaz pentru circa 3,1 milioane de clienți. Ieri, compania a finalizat tranzacția prin care vinde grecilor de la PPC toate operațiunile din țara noastră, însemnând contractele de furnizare, magazinele, rețeaua de distribuție, precum și parcurile eoliene și fotovoltaice pe care le deține. Clienții Enel nu trebuie să facă nimic, ei vor fi preluați de către noua companie fără să fie afectați în vreun fel, iar denumirea furnizorului va fi schimbată în timp.

Magazin PPCFoto: PPC

În România avem și precedentul CEZ. În urmă cu doi ani, compania-mamă din Cehia a decis vânzarea operațiunilor din România către fondul de investiții Macquarie Infrastructure and Real Assets. Trecerea clienților s-a făcut silențios, ei nu au fost afectați în vreun fel și, mai mult, furnizorul din România se numește în continuare CEZ România.

În cazul Enel, denumirea furnizorului se va schimba în timp, pentru a obișnui consumatorii cu noul proprietar.

CEO și country manager al companiilor PPC din România a fost numit Alessio Menegazzo. El a făcut parte din echipa Enel România din 2009 și a ocupat anterior funcția de Director pentru Sustenabilitate și Afaceri Instituționale.

În locul său a fost numit Gheorghiță Agafiței, fost consilier al premierului Nicolae Ciucă, după cum a scris anterior HotNews.ro.

Vedeți aici echipa managerială anunțată astăzi de către PPC.

Clienții Enel nu vor fi afectați

Enel a anunțat intenția de a renunța la activitățile din România fix acum un an. La acel moment, autorităţile s-au grăbit să asigure oamenii că nu vor fi afectaţi de această tranzacţie.

“Se schimbă proprietarul, nu dispare compania”, spunea Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

“Vă dau exemplul CEZ, care se numeşte în continuare CEZ, deşi proprietarul nu mai este compania din Cehia, ci un fond de investiţii australian localizat la Londra. Dar clienţii au contract cu compania CEZ şi primesc serviciile CEZ. Nu există niciun motiv pentru care vânzarea ar afecta clienţii. Ieşirea unei companii nu este o tragedie în sine, companiile vin şi ies. Repet, la CEZ, schimbarea mi s-a părut că a decurs bine, nu am văzut nicio schimbare în piaţă. Nu văd de ce ieşirea Enel ar trebui privită altfel decât ieşirea CEZ", a completat Chiriţoiu.

La rândul lor, reprezentanţii ANRE au emis un comunicat în care precizau că nu va fi întreruptă continuitatea în alimentarea cu energie electrică şi gaz, potrivit legislaţiei actuale.

"În situaţia în care orice operator economic cu activitate în sectorul de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale se retrage din piaţa din România, clienţii finali de energie electrică/gaze naturale vor avea asigurată, în mod neîntrerupt, continuitatea furnizării cu energie electrică/gaze naturale, după caz", a arătat ANRE.

De ce pleacă Enel din România

Acum un an, pe 22 noiembrie 2022, în cadrul unui eveniment dedicat investitorilor, Francesco Starace, CEO-ul companiei, a declarat că este un bun moment pentru a valorifica activele din România.

"Am decis să ieşim din România pentru ca am ajuns într-un punct în care este dificil să mai obţinem o creştere suplimentară în viitor”, a spus Starace.

El a subliniat că motivul exitului nu este cadrul legal din România, care nu este mai bun sau mai rău decât multe altele.

Planul companiei a fost să-și reducă datoriile nete, de la 69 de miliarde de euro anul trecut, la 51-52 de miliarde de euro la finalul acestui an.

Istoria Enel în România

Enel a venit în România în 2004, când a câștigat procesul de privatizare a filialelor Electrica de distribuție și furnizare a energiei electrice din Banat și Dobrogea, pentru 112 milioane de euro, sumă considerată mică la acel moment.

Citiți aici ce s-a angajat să facă Enel la acel moment.

Ulterior, în 2007, a preluat și cea mai mare filială Electrica, respectiv Muntenia Sud, care include și Bucureștiul, pentru 820 de milioane de euro.

Citiți aici cu cine a concurat Enel pentru preluarea Muntenia Sud.

Între timp, compania a intrat și pe piața furnizării de gaze naturale, dar și pe cea a producției de energie, având un portofoliu de 600 de MW de energie regenerabilă și proiecte de 5 GW în diverse stadii de dezvoltare.

Investițiile totale ale Enel în România s-au ridicat la aproximativ 4,5 miliarde de euro, incluzând aici: sumele pentru privatizarea filialelor Electrica, cele alocate construcției de parcuri eoliene și fotovoltaice, investitiile in rețelele de distribuție și în extinderea pe partea de furnizare, plus rețeaua de stații pentru încărcarea mașinilor electrice Enel X.

Ieri seară, companiile au anunțat finalizarea tranzacției din care PPC preia activele Enel din România pentru suma de 1,240 miliarde de euro.

Preluarea Enel România transformă PPC într-un jucător important în regiune

Pentru compania elenă, preluarea activelor Enel din România este un deal major.

"Finalizarea formală a tranzacției majore pentru achiziția Enel România este un punct de cotitură care marchează o nouă eră pentru PPC. Acest deal major creează noi oportunități nu doar pentru țara noastră, dar pentru întreaga piață de energie din sud-estul Europei, întrucât întărește poziția PPC în regiune și o transformă în cel mai mare jucător energetic din regiune", scriu astăzi jurnaliștii greci de la EnergyPress.

PPC se va axa în principal pe investiții în sectorul energiei regenerabile.

Publicația subliniază sinergiile dintre cele două companii, numind Enel România "un mic PPC", și amintesc că Georgio Stassis, CEO al PPC, a condus în trecut operațiunile Enel din România.