​Asociația Energia Inteligentă solicită dezvoltarea de urgență a unei Strategii Post Plafonare a Prețului, pentru a se evita creșterea prețului gazelor în facturile românilor, după perioada de plafonare, adică începând cu aprilie 2025. În contracte, prețurile se află la un nivel de circa 0,55 lei/kWh, preț care cel mai probabil va rămâne valabil cel puțin până în vara anului 2025. Însă la consumatorul final, prețul este plafonat de 0,31 lei/kWh, iar ce depășește suportă statul.

Conducte de gazeFoto: AGERPRES

Concurența a dispărut total, iar prețurile în contracte au fost menținute mari, chiar dacă pe piețele internaționale se înregistrează scăderi mari, ajugându-se la nivelurile de dinainte de criza energetică.

Protejarea consumatorilor de gaze naturale în anul 2022 a determinat aprobarea în România a unei legi care suspenda prețul din contracte și aplicarea unui preț plafonat de 0,31 lei/kWh pentru consumatorii casnici, cu plata de la bugetul de stat a diferenței între costurile de achiziție ale furnizorilor și prețul plafonat, dacă costurile sunt mai mari de 0,31 lei/kWh, arată Asociația Energia Inteligentă.

În cazul în care costurile furnizorilor erau mai mici decât 0,31 lei/kWh, furnizorul calcula în fiecare lună un preț de vânzare compus din costurile de achiziție la care se adaugă o marjă reglementată.

Această situație a determinat multiple și fundamentale schimbări în sectorul gazelor naturale, multe din acestea fiind foarte dificil a fi remediate și cu siguranță este nevoie de strategii importante post plafonare care ar trebui să fie realizate rapid și puse în practică.

Concurența a dispărut total, iar prețurile au fost menținute mari

Schimbările din sectorul gazelor naturale determinate de plafonarea prețurilor și compensarea furnizorilor:

  • suspendarea funcționării pieței gazelor naturale a determinat dispariția totală a concurenței și menținerea unor prețuri mari la gazele naturale achiziționate. Menținerea prețurilor a fost determinată și de faptul că prin schema de compensare a diferenței între prețurile plafonate și costurile de achiziție se acceptau orice prețuri pentru gazele achiziționate. Această situație va fi greu de înlăturat și va necesita un timp în care reapariția concurenței ar putea să reechilibreze lucrurile. Esimăm că această situație nu poate să fie mai mică de 1 an.
  • eșecul liberalizării pieței de gaze din anul 2020 (urmare a lipsei pregătirii corespunzătoare a consumatorilor), peste care s-a suprapus comportamentul abuziv al unor furnizori (urmare a lipsei unor acțiuni al “câinilor de pază” al unei piețe liberalizate - ANRE, Consiliul Consurentei, ANPC - și mai ales lipsa unei entități de Soluționare alternativă a litigilor de pe piața energiei), urmată de criza gazelor și creșterea record a prețurilor, culminând cu un model de protecție al consumatorilor în timpul crizei necorespunzător, a determinat erodarea încrederii în noțiunea de liberă alegere pe piața de energie.
  • lecția însușită de autorități, piață liberă înseamnă mai puțini bani la bugetul de stat și mai multe critici, piață reglementată înseamnă lipsa prețului de referință în piață, respectiv acceptarea de către consumatori a ”normalității” prețului mare din factură, dar și venituri mari la bugetul de stat.

UE a acceptat modificarea principiului care a stat la baza nașterii sale, libera circulație a mărfurilor – piața liberă – aspect care ar putea permite ca un sistem de piață semireglementată, așa cum există astăzi în România, să se perpetueze și în viitor, susține Asociația Energia Inteligentă.

Ce variante are Guvernul după plafonare și consecințele acestora

Asociația Energia Inteligentă spune că se impune o analiză pentru a identifica care sunt soluțiile pe care România le are și cum trebuie ele pregătite pentru a evita o dublare a prețului la gaze în anul următor:

a) Varianta de a nu face nimic

  • Prețul gazelor în contractele de vânzare gaze, care sunt suspendate până în 31 martie 2025, sunt la un nivel de cca 0,55 lei/kWh, preț care cel mai probabil va rămâne valabil cel puțin până în vara anului 2025. Astfel, începând cu luna aprilie 2025, prețurile din facturi vor fi duble. Probabil în vara anului 2025 va reapărea timid concurența pe piața de gaze, dar care va aduce prețuri ușor mai mici, în cel mai fericit caz începând cu anul 2026. Această variantă va aduce toate riscurile care au existat în piață înainte de plafonarea prețurilor la gaze (unele clauze abusive, creșteri de prețuri urmare a unor clauze din contract etc.).

b) Varianta pregătirii reliberalizării pieței la gaze

Pentru a evita ca prețul gazelor din contractele de vânzare gaze, care sunt duble în momentul de față să devină preț efectiv plătit de consumatori după data de 31 martie 2025, sunt necesare realizarea următoarelor activități:

  • o campanie masivă de informare și pregătire a consumatorilor în vederea reliberalizării pieței la gaze
  • profesionalizarea “câinilor de pază” ai unei piețe libere - ANRE, Consiliul Concurenței, ANPC și înlocuirea în modul de lucru al acestora ca acțiuni principale elementele reactive – amendarea celor care încalcă legea după sesizarea unor abuzuri, cu acțiuni preventive și de reducerea abzurilor asupra consumatorilor și prevenirea încălcării legii
  • înființarea unei entități de Soluționare alternativă a litigilor de pe piața energiei
  • suspendarea pe un termen de 3 ani a prevederilor din Codul Civil privind piața de energie prin care furnizorii să poată să prelungească un contract de furnizare fără semănatura efectivă a clientului pe un contracta/act adițional
  • organizarea de către ANRE (direct și indirect) a unor sesiuni/acțiuni de ofertare concurențială a gazelor naturale începând cu data de 1 aprilie 2024, pemntru refacarea concurenței
  • dezvoltarea unor mecanisme transparente de suspendare a pieței libere în anumite condiții clar stabilite și mecanismele aplicate pentru această perioadă

c) Varianta menținerii unei piețe semireglementate

  • În situația în care se prelungește actul normativ existent în momentul de față, va rămâne în vigoare actualul sistem, un sistem în care se suspendă prețul din contracte și aplicarea unui preț plafonat în facturi pentru consumatorii, cu plata de la bugetul de stat a diferenței între costurile de achiziție ale furnizorilor și prețul plafonat, dacă costurile sunt mai mari decât prețul plafonat. Dacă costurile furnizorilor sunt mai mici decât prețul plafonat atunci furnizorul va calcula în fiecare lună un preț de vânzare compus din costurilor de achiziție la care se adaugă o marjă comercială reglementată.

d) Varianta reglementării pieții

  • Dacă varianta semireglementării a fost și probabil poate să rămână o variantă acceptată la nivelul UE, reglementarea pieței de gaze este o opțiune puțin probabilă ținând cont de reglementările Europene. Varianta aceasta va aduce prețuri care se bazează pe metoda cost plus, ceea ce nu previzionează prețuri mai mici la gaze în viitor.

Între cele 4 variante analizate, cea care ar aduce cele mai mici prețuri este varianta pieței libere (doar dacă vom avea clienți informați și pregătiți, “câini de pază” ai pieței performanți, un SALENERG – entitate de soluționare alternativă a litigiilor pe piața de energie funcțional), mai arată Asociația Energia Inteligentă.

Reglementarea prețului nu încurajează eficiența în sectorul gazelor naturale și de aici, nu poate aduce reduceri ale costurilor și respectiv prețuri mai mici la gaze.

Varianta semireglementării prețului este o variantă care nu va aduce cele mai mici prețuri, dar nici nu impune schimbări majore (România se schimbă foarte greu) – profesionalizarea ANRE, Consiliului Consurenței și ANPC, și mai ales inființarea unei entități supereficiente de Soluționare alternativă a litigiilor de pe piața energiei.