​Transgaz și companiile similare de transport al gazelor din șapte țări din Europa Centrală și de Sud-Est s-au întâlnit la București săptămâna trecută și au pus la cale un plan pentru a cere mai mulți bani de la Bruxelles pentru întărirea infrastructurii de gaze. Aceasta în contextul în care, anul trecut, Comisia Europeană a respins toate proiectele de gaze ale României, pe care le consideră neprioritare.

Conducte de gaze naturaleFoto: Renpengfei | Dreamstime.com

Companiile de gaze spun că fără aceste resurse nu se poate asigura securitatea energetică a Europei și nu se poate face o tranziție spre consumul de energie verde, așa cum își dorește Comisia Europeană.

Cu toate acestea, Bruxelles-ul consideră neprioritare proiectele de întărire a infrastructurii de gaze și acordă procente mici sau deloc de finanțare din bani comunitari.

Companiile de transport al gazelor vor să ceară printr-o voce comună mai mulți bani pentru întărirea infrastructurii, astfel încât să poată fi importate volume mai mari din zona caspică și din terminalele de gaze lichefiate din Grecia, prin Coridorul Vertical (Grecia-Bulgaria-România), ca alternativă la gazele rusești.

Reprezentanții acestor companii s-au întâlnit la București, la finalul săptămânii trecute, potrivit unui comunicat al Transgaz.

Mai exact directorii Transgaz, Bulgartransgaz, FGSZ (Ungaria), DESFA (Grecia), ICGB - (compania care operează interconectorul Grecia-Bulgaria), Gastrade (Grecia), Eustream (Slovacia), alături de reprezentanți ai operatorilor de transport din Ucraina - GTSOU și Republica Moldova – Vestmoldtransgaz.

„Ministrul Energiei, domnul Sebastian Burduja, a efectuat o scurtă vizită la sediul companiei pentru a transmite participanților un mesaj de susținere a Transgaz pentru obținerea finanțării proiectelor de investiții din fonduri europene nerambursabile, proiecte destinate dezvoltării infrastructurii de transport pentru Coridorul Vertical, în vederea creșterii securității aprovizionării cu gaze naturale a Europei Centrale și de Sud-Est, conform strategiei energetice europene și de susținere de către Guvernul României a celorlalte OTS-uri pentru obținerea finanțării proiectelor din Fondul de Modernizare”, precizează Transgaz.

Burduja: Nu există tranziție fără gaze

În noiembrie, Burduja declara că deşi România a transmis la Bruxelles mai multe proiecte de infrastructură în domeniu pentru finanţare prin Fondul de modernizare, toate au fost refuzate.

"Nu există tranziţie fără transport, e nevoie de pragmatism absolut, scheme de infrastructură, şi e nevoie să lucrăm împreună. Din acest motiv suntem aici. Am trimis mai multe proiecte către Fondul de modernizare privind infrastructura din România. Toate au fost refuzate.

Nu se poate să atingi securitatea fără să investeşti în infrastructura de gaze. A fost aprobat un singur proiect legat de Centrala de la Mintia, o centrală importantă de 1.700 de megawaţi, cea mai mare capacitate de pe continentul nostru, dar trebuie să vorbim mai apăsat cu Bruxelles-ul şi la nivel tehnic. Nu e vorba de ceva politic aici. Argumentele sunt pur tehnice şi trebuie să folosim gazul ca şi combustibil de tranziţie", a subliniat Sebastian Burduja, citat de Agerpres.

Transgaz a cerut 554 de milioane de euro din Fondul de Modernizare

Transgaz a anunțat, în august, că a depus cereri la Bruxelles pentru a primi 554 milioane de euro din Fondul de Modernizare pentru șapte proiecte:

  • Conductă de transport gaze naturale pentru alimentarea CET Mintia (acoperind și alți consumatori industriali și casnici);
  • Creșterea capacității de transport a SNT și a siguranței aprovizionării cu gaze naturale a Sucursalei Electrocentrale Ișalnița (județul Dolj) și a Sucursalei Electrocentrale Turceni (județul Gorj);
  • Conducta de transport gaze naturale Jupa - Băile Herculane - Orșova – Prunișor;
  • Conductă de transport gaze naturale Mihai Bravu – Siliștea și transformarea în conductă godevilabilă;
  • Conductă de transport gaze naturale Tetila - Horezu – Râmnicu Vâlcea;
  • Conducta de transport gaze naturale Marea Neagră-Podișor;
  • Conducta de transport gaze naturale Ghercești – Jitaru.

„N-am înțeles de ce Comisia Europeană nu a aprobat la finanțare din Fondul de Modernizare proiectele depuse de Transgaz. Unele din aceste proiecte privesc construirea infrastructurii necesare viitoarelor centralele pe gaze în ciclu combinat cu posibilitate de utilizare a hidrogenului de la Turceni și Ișalnița ale Complexului Energetic Oltenia.

Licitațiile sunt în curs pentru aceste conducte, dar nu avem bani. Ne străduim să găsim să luăm împrumuturi de la diferite bănci și instituții financiare” declara, în noiembrie, Ion Sterian, directorul general al Transgaz, citat de e-nergia.ro.

Sursa foto: Dreamstime