In suma mentionata este vorba numai de finantarea Uniunii Europene. Daca adaugam si cofinantarea nationala si cea privata sau diferite finantari de la institutiile internationale, practic ajungem la circa 30 milioane euro in fiecare zi, a mai spus Aura Raducu, manager program Unit Romania, Comisia Europeană. Aceasta a mai mentionat o serie de probleme existente in Romania precum legislatia de achizitii publice care este stufoasa, neclara, prin urmare cauzeaza si probabil va cauza multe probleme si pe viitor. Declaratiile au fost facute cu ocazia unui seminar pe tema fondurilor structurale organizat de Reprezentanta Comisiei Europene in Romania.

Alte dificultati mentionate de reprezentanta Comisiei Europene:

  • "cand am inceput documentele de programare, inainte de 2007, nu am avut acele strategii necesare in toate domeniile, ne-au lipsit acele politici sectoriale clare, strategice;
  • acest lucru a dus la intarzieri fiindca programarea nu a mers pana la lucruri concrete iar nevoile si prioritatile specifice au fost identificate in timp. Pentru viitor incercam sa modificam aceasta abordare.
  • Proceduri de achizitii publice neclare, interpretabile. Llipsesc standardele, procedurile etc. Legislatia este stufoasa, neclara, de multe ori exagerata, greu de digerat. Poate multe probleme vor aparea din cauza acestei legislatii. Sunt tari care au utilizat fondurile de multi ani si au deja standarde pentru fiecare categorie de obiective spre exemplu- drum, poteca, strada. Astfel, chiar in 2 saptamani poate fi facuta o licitatie.
  • Proiectele de investitii - insuficient pregatite. Trebuie o foarte mare atentie, mai bine intarzii cu o luna-doua proiectul tehnic dar stii ca este bine facut.
  • Lipsa expertizei tehnice la nivelul beneficiarului.
  • Circuitul financiar este sofisticat si greu. Din 2007 am tot incercat sa atragem atentia unor blocaje ca de exemplu existenta multor comisii si comitete care avizau proiectele. In continuare lucram la acel plan de actiune si masuri, pentru ca lucrurile merg incet si sunt mai multe blocaje si se vede ca exista un ritm de implementare lent".

Aceasta a mai amintit faptul ca platile intermediare facute catre beneficiari pana in prezent reprezinta aproximativ 3% din alocarea financiara 2007-2013.

Alte precizari ale Aurei Raducu:

  • instititiile publice trebuie sa ajute beneficiarul, ca este necesara o abordare constructiva, nu neaparat "de taiat capul". Aceasta este politica in fiecare tara, de a ajuta si a informa beneficiarul.
  • Trebuie aceasta atitudine proactiva, sa sprijinim beneficiarii - inclusiv, daca este nevoie, sa faca rost de bani pentru contributia proprie. Spre exemplu, Ministerul Dezvoltarii a luat masura de a reduce cofinantarea privata. Aceasta initiativa poate fi luata si la alte programe unde exista schema dse ajutor "de minimis". Se mai iau in continuare si alte masuri pentru simplificarea sistemului financiar, pentru sustinerea cofinantarii.
  • Legislatia achizitiilor este principala problema, in principal pentru ca nu exista acele standarde si modele de contracte cum exista peste tot.
  • Aceasta problema a fost ridicata de multe ori, in toate rapoartele Comisiei Europene.
  • Regulile europene sunt un cadru, care stabilesc genul de prioritati genul de proiecte. Insa aceste institutii functioneaza dupa regulile romanesti.
  • O autostrada finantata prin bani europeni va trece prin acele furci caudine ca si un proiect national si de aici provine problema. Regulile nationale sunt groaie, iar pentru exemplificare - infrastructura finantata prin bugetul de stat merge in acelasi ritm ca si aceea cu fonduri europene. Cum se explica acest lucru?
  • Este o problema a administratie romanesti care functioneaza pe aceste principii.
  • Ar mai trebui imbunatatita legislatia privind bugetul local pentru ca proiectele de investitii sa fie derulate mai rapid.
  • Pana in decembrie 2015 trebuie sa facem dovada platilor. Daca proiectul este jumatate sau trei sferturi realizat si nu functioneaza, pana la acea data, inseamna ca nu ai facut proiectul si chiar daca ai facut niste plati anterioare nu se dau bani in plus.
  • Este greu de facut comparatie cu alte state membre, chiar acelea care au intrat in UE in 2004, deoarece acestea sunt cel putin in a doua perioada de programare. Totusi, nici despre acestea nu putem sa spunem ca au un grad foarte mare de absorbtie pentru ca exista o suprapunere intre perioadele de programare. Numai ca odata ce au inceput, au experienta mai buna si merg mai repede.
  • In ceea ce priveste realocarea unor fonduri intre diferite axe ale Programului Operational Regional, Aura Raducu a declarat ca Inca nu a fost trimisa solicitareea, au existat discutii dar abia in ianuarie va fi trimisa in mod oficial.